Tytuł: | Analiza biznesowa. Praktyczne modelowanie organizacji | | Autor: | Jarosław Żeliński | | ISBN: | 978-83-246-4880-1 | | Ilość stron: | 120 | | Data wydania: | 10/2016 | | Format: | 164x239 | | Wydawnictwo: | HELION | |
| Cena: | 39.90zł | |
Zrozum, zanim zaproponujesz rozwiązanie
Analiza biznesowa, przeprowadzana przez wykonawcę rozwiązań IT dla biznesu, nie polega na zwykłym spisaniu problemów zgłaszanych przez klienta. Zapis przebiegu spotkań, wypunktowanie najważniejszych wymagań stawianych przed oprogramowaniem i prezentacja ich klientowi w formie tabeli to jeszcze nie analiza biznesowa! Wykonawca oprogramowania otrzymuje w ten sposób jedynie wnioski dotyczące efektów wadliwego działania aktualnego systemu zarządzania, ale dalej nie ma pojęcia o przyczynach tego stanu rzeczy. Jak zatem może zaproponować zleceniodawcy lepsze rozwiązanie?
Prawidłowo przeprowadzona analiza i modelowanie biznesowe opierają się na pewnych ściśle określonych zasadach i korzystają z przeznaczonych do tego celu notacji (języków). Na naszym rynku istnieje wiele podręczników szczegółowo opisujących teorię poszczególnych notacji: UML, BPMN, BMM, SysML itd. Ich autorzy skupiają się na definicji pojęć, słownictwie i powiązaniach występujących w poszczególnych metodach zapisu, a teorie uzupełniają prostymi przykładami. Autor tej książki postanowił podejść do tematu z całkiem innej strony wychodzi od faktycznych problemów, z jakimi spotkał się w swojej wieloletniej praktyce, i podaje przykłady ich poprawnego, analitycznego opisu z użyciem takiej notacji, która jest najwłaściwsza w danej sytuacji biznesowej. Dzięki temu masz szansę poznać i zrozumieć, kiedy, po co i jak stosować dany język analityczny.
Rozdziały:
Wstęp (5)
1. Po co nam pan analityk? (7)
2. Jak opracować wymagania dla systemu informatycznego (13)
- Jaki to ma związek z systemem informatycznym? (14)
3. System zarządzania informacją (17)
- Dwie definicje (18)
- Łańcuchy (21)
4. Czym jest system CRM (25)
- Opis problemu (25)
- Czy dysk sieciowy rozwiązuje problem? (29)
- Pora na system CRM (30)
5. Zasoby IT a procesy przetwarzania informacji (35)
6. A na grzyba mi to modelowanie (39)
- Więc jak to jest z tymi wymaganiami? Jak je wyspecyfikować? (40)
7. O błędach w modelowaniu (43)
- Jak, co i po co modelować (43)
- O analizie wymagań dla systemu IT (45)
8. Potrzeby informacyjne a zarządzanie wiedzą (47)
- Potrzeby informacyjne firmy (47)
- Definicje (48)
- Model pojęciowy jako model rzeczywistości (51)
- Zarządzanie wiedzą (56)
9. Historyjka użytkownika - kłopoty (57)
10. Reguły biznesowe - czym są (61)
11. Komunikacja, czyli analiza i projektowanie, oraz jak to zostanie odebrane (63)
- Model komunikacji (63)
- Jak to się ma do inżynierii oprogramowania (66)
- Na zakończenie (68)
12. Przypadki użycia i granice systemu (71)
13. Diagram klas: model dziedziny (77)
- Dygresja budowlana - pouczająca przygoda (77)
- Diagram klas czy model dziedziny - co ma powstać? (78)
- Model dziedziny systemu zamówienia (79)
- Diagram klas a model dziedziny systemu (81)
- Czy takie analizy mają sens w przypadku gotowych ERP? (85)
- A gdzie się podziały wymagania pozafunkcjonalne? (85)
14. Klient nasz pan (87)
15. Wymagania dla oprogramowania ERP a analiza przedwdrożeniowa - gdzie jest różnica? (91)
- Kupujemy buciki (91)
- Jak wykonać patyczek? (92)
- Co zawiera taki model? (93)
16. Udziałowcy projektu, czyli diagramy UML (95)
- Modelowanie zależności pomiędzy udziałowcami (96)
- UML i diagramy przypadków użycia jako model udziałowców (96)
- Analiza RACI (100)
17. Analityk biznesowy, czyli wyplenić dwuznaczność z dokumentów (101)
18. Plansza do gry w szachy, czyli analiza i projektowanie (103)
- Cel zamawiającego (103)
- Model pojęciowy - zrozumieć problem i cel projektu (105)
- Model procesu biznesowego - zrozumieć, co i po co jest robione (107)
- Zarządzanie wymaganiami (117)
- Na zakończenie (119)
|