Zmieniające się warunki otoczenia, niepewność działania, rosnące wymagania klientów, zaostrzająca się konkurencja wymuszają na przedsiębiorstwach podejmowanie działań zwiększających efektywność funkcjonowania i doskonalenie procesów zarządzania. Menedżerowie i właściciele firmy wymagają stałego dostępu do informacji na temat jej sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej, informacji użytecznej, eliminującej niepewność, ułatwiającej podejmowanie decyzji. Jednym z ważniejszych narzędzi w tym zakresie jest analiza działalności i rozwoju przedsiębiorstwa, opierająca się na analizie ekonomiczno-finansowej, a więc na jej różnego typu technikach i narzędziach.
W Analizie działalności i rozwoju przedsiębiorstwa skoncentrowano zatem uwagę na ocenie zasobów firmy (trwałych, obrotowych, kapitałowych, ludzkich), efektywności jej działania (m.in. na analizie procesów sprzedaży, kosztów, wyników finansowych, rentowności, płynności finansowej) oraz na analizie procesów podejmowania decyzji rozwojowych (m.in. na ocenie projektów inwestycyjnych, wycenie wartości rynkowej firmy, planowaniu podstawowych wielkości finansowych).
Rozdziały:
Część I - PODSTAWY METODYCZNE OCENY PRZEDSIĘBIORSTWA Rozdział 1. ISTOTA ANALIZY EKONOMICZNO-FINANSOWEJ 1.1. Pojęcie, znaczenie i przedmiot analizy ekonomicznej 1.2. Źródła informacji do analiz ekonomiczno-finansowych 1.3. Klasyfikacja analiz 1.4. Podstawowe obszary analityczne w spółce - schemat raportu rocznego 1.4.1. Charakterystyka spółki 1.4.2. Czynniki wytwórcze 1.4.3. Przychody w różnych przekrojach 1.4.4. Koszty działalności 1.4.5. Wyniki finansowe 1.4.6. Planowanie podstawowych wielkości finansowych 1.5. Analiza w procesach zarządzania Rozdział 2. METODY BADAWCZE W ANALIZIE EKONOMICZNO-FINANSOWEJ 2.1. Przekroje oceny zjawisk ekonomiczno-finansowych 2.2. Proste metody badania przyczynowego 2.2.1. Metoda podstawień łańcuchowych 2.2.2. Metoda logarytmiczna 2.3. Praktyczne wykorzystanie rachunków korelacji i regresji 2.4. Szybka ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa Rozdział 3. SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA JAKO PODSTAWA INFORMACYJNA ANALIZY FINANSOWEJ 3.1. Bilans - statyczny obraz stanu posiadania przedsiębiorstwa 3.1.1. Charakterystyka aktywów 3.1.2. Charakterystyka pasywów 3.2. Rachunek zysków i strat - dynamiczny obraz efektów działalności przedsiębiorstwa 3.3. Rachunek przepływów pieniężnych - dynamiczny obraz krążenia środków finansowych 3.4. Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym - informacja dla właścicieli Załącznik 1. Sprawozdania finansowe Część II - OCENA ZASOBÓW PRZEDSIĘBIORSTWA Rozdział 4. OCENA ZASOBÓW TRWAŁYCH W PRZEDSIĘBIORSTWIE 4.1. Struktura rodzajowa aktywów trwałych przedsiębiorstwa 4.2. Procesy odtworzeniowo-inwestycyjne - regulowanie zasobów środków trwałych 4.3. Ocena gospodarowania aktywami trwałymi Rozdział 5. ANALIZA ZASOBÓW OBROTOWYCH PRZEDSIĘBIORSTWA 5.1. Obszary analizy zasobów obrotowych przedsiębiorstwa 5.1.1. Zarządzanie zapasami 5.1.2. Zarządzanie należnościami krótkoterminowymi 5.1.3. Zarządzanie środkami pieniężnymi (inwestycjami krótkoterminowymi) 5.1.4. Zarządzanie zobowiązaniami bieżącymi - ustalanie strategii finansowania 5.2. Analiza poziomu, struktury i rotacji zapasów 5.3. Kształtowanie przyszłych poziomów zapasów Rozdział 6. OCENA ZASOBÓW KAPITAŁOWYCH PRZEDSIĘBIORSTWA 6.1. Główne kryteria oceny zasobów kapitałowych przedsiębiorstwa 6.2. Koszt kapitałów w ocenie źródeł finansowania przedsiębiorstwa 6.3. Zasady finansowania i wskaźniki zadłużenia w ocenie zasobów kapitałowych Rozdział 7. ANALIZA ZASOBÓW LUDZKICH 7.1. Rola zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie 7.2. Ocena zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie Część III - OCENA EFEKTYWNOŚCI DZIAŁANIA PRZEDSIĘBIORSTWA Rozdział 8. ANALIZA PROCESÓW SPRZEDAŻY I DYSTRYBUCJI 8.1. Przedmiot i zadania analizy 8.2. Analiza wielkości, struktury i dynamiki przychodów 8.2.1. Rodzaje przychodów 8.2.2. Ogólna analiza przychodów 8.2.3. Szczegółowa analiza przychodów przedsiębiorstwa 8.3. Analiza struktury sprzedaży i dystrybucji 8.4. Analiza zapasów w systemie dystrybucji Rozdział 9. ANALIZA KOSZTÓW DZIAŁALNOŚ CI PRZEDSIĘBIORSTWA 9.1. Pojęcie i zadania analizy kosztów 9.2. Ogólna analiza kosztów 9.3. Szczegółowa analiza kosztów według podstawowych przekrojów strukturalnych 9.3.1. Przekroje analizy 9.3.2. Analiza kosztów bezpośrednich - zmiennych 9.3.3. Analiza kosztów pośrednich - stałych Rozdział 10. ANALIZA WYNIKÓW FINANSOWYCH PRZEDSIĘBIORSTWA 10.1. Przekroje analizy wyniku finansowego 10.2. Analiza porównawcza wyniku finansowego w wielkościach bezwzględnych 10.3. Analiza czynnikowa (przyczynowo-skutkowa) wyniku finansowego Rozdział 11. ANALIZA RENTOWNOŚ CI PRZEDSIĘBIORSTWA 11.1. Istota analizy rentowności w zarządzaniu przedsiębiorstwem 11.2. Rodzaje wskaźników rentowności przedsiębiorstwa 11.3. Analiza piramidalna 11.4. Analiza progu rentowności przedsiębiorstwa 11.5. Ekonomiczna wartość dodana (EVA) i rynkowa wartość dodana (MVA) - nowe miary efektywności działania Rozdział 12. OCENA PŁYNNOŚ CI FINANSOWEJ PRZEDSIĘBIORSTWA 12.1. Statyczny (aktywowy) wymiar płynności 12.2. Ocena płynności finansowej przez pryzmat przepływów gotówkowych 12.3. Płynność rozpatrywana przez pryzmat kapitału obrotowego 12.3.1. Bilansowa ocena kapitału obrotowego 12.3.2. Określanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy 12.4. Synteza płynności finansowej Rozdział 13. MONITORING FINANSOWY PRZEDSIĘBIORSTWA 13.1. Podstawowe problemy metodyczne monitoringu finansowego w przedsiębiorstwie 13.2. Wskaźniki w systemie monitoringu 13.3. Monitoring zagrożenia finansowego przedsiębiorstwa 13.3.1. Jednowymiarowa analiza dyskryminacyjna 13.3.2. Wielowymiarowa analiza dyskryminacyjna 13.4. Monitoring międzyzakładowy Część IV - ANALIZA DECYZYJNA W PROCESACH ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTWA Rozdział 14. ANALIZA I OCENA PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH 14.1. Proste metody oceny projektów inwestycyjnych 14.1.1. Okres zwrotu z nakładów inwestycyjnych 14.1.2. Stopa zwrotu z nakładów inwestycyjnych 14.2. Ocena efektywności projektów inwestycyjnych metodami dyskontowymi 14.2.1. Wartość bieżąca netto 14.2.2. Wewnętrzna stopa zwrotu 14.3. Wybór najlepszego projektu inwestycyjnego - przykłady 14.4. Opcje realne w wycenie przedsięwzięć inwestycyjnych Rozdział 15. WYCENA WARTOŚCI RYNKOWEJ PRZEDSIĘBIORSTWA 15.1. Analiza ekonomiczno-finansowa jako podstawa wyceny wartości firmy 15.2. Zarys metod wyceny wartości firmy 15.3. Metody majątkowe wyceny wartości firmy 15.4. Metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych oraz metoda mnożnikowa Rozdział 16. PROGNOZOWANIE I PLANOWANIE PODSTAWOWYCH WIELKOŚCI FINANSOWYCH 16.1. Prognozowanie sprzedaży 16.2. Planowanie sprawozdań finansowych Załącznik 2. Sprawozdanie finansowe badanego przedsiębiorstwa
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 52,62zł
|