Analiza filmu autorstwa Jacquesa Daumonta i Michela Marie to znakomity wykład prowadzony w duchu tzw. teorii francuskiej, która charakteryzuje się dużą erudycyjnością i licznymi powiązaniami z teorią literatury.
Autorzy postrzegają analizę filmu jako szczególny rodzaj dyskursu o filmie, który należy odróżnić od teorii filmu, krytyki filmowej i interpretacji. W syntetyczny sposób omawiają najważniejsze metody analizy filmu: analizę tekstualną, analizę narratologiczną, analizę dźwięku i obrazu oraz psychoanalizę.
W toku wykładu wskazują wady i zalety każdej z metod oraz omawiają historię jej powstania i rozwoju. Książkę wzbogacają liczne ilustracje, a także bogata bibliografia po każdym rozdziale.
Jacques Aumont – profesor na uniwersytecie Sorbonne Nouvelle Paris-III, kierownik Kolegium Historii Kina Francuskiego „Filmoteka”. Autor licznych publikacji o historii i teorii filmu.
Michel Marie – profesor na uniwersytecie Sorbonne Nouvelle Paris-III, ma bogaty dorobek naukowy, autor monografii o francuskiej Nowej Fali.
Spis treści:
Rozdział 1. Próba definicji analizy filmu 1. Analiza i inne dyskursy o filmie 1. Różnorodność podejść analitycznych: rys historyczny
Rozdział 2. Narzędzia i techniki analizy 1. Film i metafilm: niebezpośredniość tekstu filmowego 2. Narzędzia opisu 3. Narzędzia cytowania 4. Narzędzia kontekstowe
Rozdział 3. Analiza tekstualna: kontrowersyjny model 1. Analiza tekstualna i strukturalizm 2. Film jako tekst 3. Analiza kodów w filmach 4. Analiza skończona, analiza bez końca 5. Krytytka analizy tekstualnej
Rozdział 4. Analiza filmu jako opowiadania 1. Analiza tematyczna, analiza treści 2. Analiza strukturalna opowiadania a analiza filmów 3. Analiza opowiadania jako procesu produkcji znaczeń: problematyka wypowiadania
Rozdział 5. Analiza obrazu i dźwięku 1. Kino a malarstwo 2. Analiza obrazu filmowego 3. Analiza ścieżki dźwiękowej
Rozdział 6. Psychoanaliza a analiza filmu 1. Dlaczego psychoanaliza? 2. Niektóre problemy związane ze stosowaniem psychoanalizy do badania filmów 3. Psychoanaliza i tekstualność
Rozdział 7. Analiza filmów a historia kina: weryfikacja analizy 1. Analiza struktur immanentnych czy analiza zjawisk historycznych? 2. Użyteczność i weryfikacja analizy
Rozdział 8. Cele analizy: zamiast konkluzji 1. Analiza, alter ego teorii 2. Analiza, stylistyka i poetyka 3. Analiza jako narzędzie odkrywania ideologii 4. Przyjemność płynąca z analizy 5. Analiza jako narzędzie edukacyjne 6. Analiza filmu, analiza audiowizualna
|