Jeżeli bezrobocie jest postrzegane jako stan nieunikniony, to postulowanie istnienia społeczeństwa bez bezrobocia może być wyrazem naiwności i skłonności do utopii, o ile oczywiście nie wykaże się, że taka propozycja jest wykonalna z ekonomicznego punktu widzenia.
Taką tezę stawia przed sobą autor książki, prof. Jules Gazon, poszukując odpowiedzi na zasadnicze pytania stawiane przed polityką społeczną współczesnego świata.
Czy bezrobocie uznawane przez teorię ekonomii za nieuniknione, można tolerować z etycznego punktu widzenia? Czy można godzić się z tym, by dzieci rodziły się i wzrastały pozbawione jakiejkolwiek innej perspektywy niż wykluczenie ze świata pracy? Czy efektywne jest płacenie bezrobotnym zasiłków, których wysokość stanowi około 90% kosztu przywrócenia ich do pracy? Autor odpowiada na te pytania w sposób równie radykalny, co konkretny. Swoje rozważania rozpoczyna od refleksji etycznej, która opiera się jednak na szczegółowej i ścisłej analizie ekonomicznej. Jakie rozwiązania proponuje? Zainteresowanych zachęcamy do lektury.
Rozdziały:
CZĘŚĆ I. Bezrobocie jako akceptowane fatum 21 1. Bezrobocie jako nieunikniona konsekwencja gospodarcza 23 1.1. Bezrobocie dobrowolne 24 1.2. Powstanie związków zawodowych a bezrobocie przymusowe 27 1.3. Model parzystego doboru a bezrobocie równowagi 30 1.4. Poziom negocjacji płacowych 33 1.5. Bezrobocie a inflacja 36 1.5.1. Krzywa Phillipsa 37 1.5.2. Nurt keynesowski 38 1.5.3. Interpretacja monetarystyczna 39 Naturalna stopa bezrobocia 39 Bezrobocie cykliczne a stagflacja 40 Inflacja antycypowana 43 Stopa bezrobocia niezwiększająca inflacji (NAIRU) 45 2. Nieadekwatność solidarności i leseferyzmu 47 2.1. Zasiłki dla bezrobotnych 48 2.2. Dochody z opieki społecznej 50 2.3. Opodatkowanie pracy a dochody zastępcze 50 2.4. Zniesienie opodatkowania pracy niewykwalifikowanej 53 2.5. Odszkodowania z tytułu zwolnień z pracy 55 2.6. Płaca minimalna 57 3. Polityka aktywizacji na rynku pracy 59 3.1. Kształcenie i nauczanie 60 Księgarnia PWN: Jules Gazon - Ani bezrobocie, ani opieka społeczna 3.2. Subwencje na rzecz zatrudnienia 63 3.3. Tworzenie publicznych miejsc pracy 65 3.4. Promocja okresowych umów o pracę 67 3.5. Agencje pośrednictwa pracy 68 3.6. Redukcja długości czasu pracy 69 3.6.1. Długość aktywnego życia 70 3.6.2. Redukcja tygodniowego czasu pracy 72 3.6.3. Praca w niepełnym wymiarze czasu pracy 75 4. Zasadnicza rola popytu finalnego 76 4.1. Otwartość gospodarki 77 4.2. Popyt wewnętrzny (krajowy) 80 4.2.1. Mniej restryktywna polityka monetarna i budżetowa 80 4.2.2. Potencjał popytu na usługi 81
CZĘŚĆ II. Społeczeństwo bez bezrobocia: wybór etyczny 85 5. Zmiana paradygmatu 87 5.1. Porządek ekonomiczny, polityczno-prawny i etyczny 88 5.1.1. Porządek ekonomiczny 89 5.1.2. Porządek prawno-polityczny 90 5.1.3. Porządek moralny lub etyczny 92 5.2. Pomieszanie porządków 93 5.2.1. Pomieszanie wskutek tyranii porządków niższych 93 5.2.2. Pomieszanie wskutek tyranii porządków wyższych 94 5.3. Hierarchia porządków 95 5.4. Pomoc społeczna dla bezrobotnych: naprawa etyczna 98 6. Poszukiwanie treści etycznej 105 6.1. Utylitaryzm 106 6.2. Libertarianizm, liberalizm i republikanizm 112 6.2.1. Libertarianizm 112 6.2.2. Liberalizm, republikanizm i socjaldemokracja 116 6.3. Teoria sprawiedliwości J. Rawlsa 122 6.4. Równość „zdolności” A. Sena 125 6.5. Odrzucenie bezrobocia 130
CZĘŚĆ III. Ekonomiczna realizacja społeczeństwa bez bezrobocia 135 7. Układ zapewniający powrót do pracy 137 7.1. Tworzenie popytu na usługi 140 7.2. Usługi sąsiedzkie i usługi czekowe 142 7.3. Prawo do pracy i obowiązek pracy 147 7.3.1. Prawo do pracy 147 7.3.2. Obowiązek pracy 150 7.4. Model ograniczonego popytu 153 7.4.1. Ograniczony popyt na usługi sąsiedzkie 154 8. Funkcjonowanie modelu ograniczonego popytu 163 8.1. Ograniczony popyt a kredyty sąsiedzkie (CPR) 163 8.1.1. Zakup usług sąsiedzkich po zredukowanej cenie 165 8.1.2. Adaptacja do efektu redystrybucyjnego 167 8.1.3. Zapotrzebowanie na usługi sąsiedzkie 168 8.1.4. Giełda kredytów sąsiedzkich (CPR) 169 8.2. Organizacja podaży usług sąsiedzkich 173 8.2.1. Konkurencyjna podaż 174 8.2.2. Elastyczna kontrola ukierunkowana na cel 175 8.3. Ceny usług sąsiedzkich 177 8.3.1. Przeciętna cena jednostkowa 178 8.3.2. Cena a wydajność 179 8.3.3. Częściowa deregulacja ceny 180 8.4. Całkowita zgodność popytu i podaży 181 8.4.1. Adekwatność regionalna 181 8.4.2. Adekwatność koniunkturalna 182 8.5. Podobieństwa i różnice w stosunku do usług czekowych 185 9. Zatrudnienie poza usługami sąsiedzkimi 187 9.1. Zatrudnienie a kształcenie 188 9.1.1. Zatrudnienie-kształcenie 188 9.1.2. Przywrócenie poziomu „niezdolnemu do zatrudnienia” 189 9.1.3. Status zatrudnienia-kształcenia 190 9.2. Społeczna gospodarka rynkowa 191 9.2.1. Przedsiębiorstwa wprowadzające 192 9.2.2. Wprowadzanie osoby 194 9.3. Mobilizacja aktorów gospodarczych 195 9.4. Miejsca pracy w usługach publicznych 198 10. Ekonomiczna wykonalność a polityczne przeszkody 201 10.1. Elastyczność rynku pracy 202 10.1.1. Flexicurité układu 202 10.1.2. Interwencja przedsiębiorstw w „koszty przemieszczania” 204 10.1.3. Mobilność i dostosowanie miejsc zatrudnienia 205 10.2. Opanowanie inflacji 207 10.2.1. Od NAIRU do stopy praca-kształcenie (TEF) 208 10.2.2. Przywrócenie pracy a inflacja 209 10.2.3. Koniunkturalne napięcia inflacyjne 213 10.3. Koniec zasiłków dla bezrobotnych: przeszkoda polityczna 215 10.3.1. Zasiłki dla bezrobotnych niezgodne z równością „zdolności” 215 10.3.2. Przynależność polityczna do układu 218 Argument etyczny 218 Argument wyborczy 220
Zakończenie 224 Aneks matematyczny 237 Literatura 265 Wykaz ważniejszych skrótów 270 Indeks 272
|