Tytuł: | Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo dezinformacyjne | | Autor: | Marian Golka | | ISBN: | 978-83-01-15663-3 | | Ilość stron: | 280 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 17.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 49.00zł | |
Autor w swojej najnowszej książce opisuje ciekawą, choć mniej znaną stronę procesu komunikowania. Okazuje się, że bariery, dezinformacja, kłamstwa, manipulacja, blefowanie nie są jedynie utrudnieniami w skutecznej komunikacji, ale często również jej świadomymi strategiami.
W książce omówiono:
• ogólne kwestie dotyczące komunikowania, w tym jego niedoskonałości, barier i zakłóceń, także w kontekście komunikacji międzykulturowej; • proces sieciowej (dez)informacji, a przede wszystkim wpływ Internetu na manipulacje, nierówności społeczne oraz zalew informacji; • różne społeczno-kulturowe przejawy komunikowania zawierającego zniekształcenia informacji czy wręcz celowe przekłamania, jak stereotypy czy mity.
Całość uzupełnia mały słownik blefów i blefowania.
Rozdziały:
Część 1 KOMUNIKOWANIE CZY NIE-KOMUNIKOWANIE?
1 Konteksty i podteksty komunikowania i nie-komunikowania 3 Istota komunikowania 3 Komunikowanie a życie społeczno-kulturowe 7 Komunikowanie niedoskonałe 9 Komunikowanie a dezintegracja 10 Znoszenie barier i nieporozumień 12
2 Ekrany w rozwoju komunikowania 15 Metafory ekranu 1 5 Krótka historia długich dziejów 18 Próba oceny współczesnej medialności 30
3 Bariery i zakłócenia w komunikowaniu 35 Efektywność komunikowania 35 Bariery społeczno-kulturowe 37 Zakłócenia osobowościowe 41 Bariery formalne 45 Języki sztuczne 47
4 Fazy i filtry w odbiorze przekazów 51 Postrzeżenie zmysłowe 52 Przeżycie estetyczne 53 Odczytanie przekazu 55 Interpretacja przekazu 56 Ocena przekazu 58 Zapamiętanie przekazu 59 Internalizacja wartości 60 Zmiana lub utrwalenie postaw 61
5 Problemy komunikowania międzykulturowego 65 Cechy komunikowania międzykulturowego 66 Trudności w komunikowaniu międzykulturowym 71 Księgarnia PWN: Marian Golka - Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne
Część 2 SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE CZY (DEZ)INFORMACYJNE?
6 Czym jest społeczeństwo informacyjne? 79 Powstanie społeczeństwa informacyjnego 79 Rola Internetu 83 Cechy społeczeństwa informacyjnego 84 Oceny społeczeństwa informacyjnego 89
7 Wirtualność wirtualności 95 Tradycje iluzyjności 96 Cyberprzestrzeń i rzeczywistość wirtualna 97 Cechy wirtualności 102 Nowa ontologia? 108
8 Manipulacja w społeczeństwie informacyjnym 111 Przejawy manipulacji 112 Manipulacja medialna 114 Zniekształcenia informacji medialnych 122
9 Szanse demokratyzacji w społeczeństwie informacyjnym 129 Czy Internet jest wiarygodny? 129 Społeczeństwo informacyjne a demokracja 133
10 Nierówności i niedostatki społeczeństwa informacyjnego 137 Zróżnicowania w społeczeństwie informacyjnym 137 Nowe nierówności 141 Zmiany w kontaktach międzyludzkich 145 Uzależnienie od Internetu 150
11 Zalew informacji a deficyt mądrości 153 Czym jest zalew informacji? 154 Blaski i cienie zalewu informacji 156 Gdzie jest wiedza i mądrość? 161 Perspektywy społeczeństwa informacyjnego 164 Część 3 PRZEKAZ CZY PRZEMYT?
12 Stereotypy w komunikowaniu i kulturze 169 Czym są stereotypy? 170 Stereotypy i komunikowanie 173 Stereotypy i kultura 176
13 Powab mitu Mit w polityce i sztuce 181 Pojmowanie mitu 181 Atrakcyjność mitu 186 Mity polityczne 188 Mity artystyczne 192
14 Graffiti jako przejaw bezradności komunikacyjnej 201 Określenie graffiti 202 Występowanie i rodzaje graffiti 204 Uwarunkowania powstawania graffiti 208
15 Spektakle konsumpcji i biedy 215 Prezentacje konsumpcji 216 Demonstracja biedy 223
16 Ufność i nieufność wobec zaufania 229 Ład społeczny 229 Rozumienie zaufania 232 Zaufanie i nieufność a komunikowanie 236 Mały słownik blefów i blefowania 239
|