Tytuł: | Bezpieczeństwo ruchu miejskiego | | Autor: | red. Tomasz Szczuraszek | | ISBN: | 978-83-206-1557-9 | | Ilość stron: | 344 | | Data wydania: | 2008 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | B5 | | Wydawnictwo: | WKŁ | |
| Cena: | 61.95zł | |
W książce przedstawiono procedury i przykłady ocen zagrożenia w ruchu drogowym, od ogólnych do bardzo szczegółowych, dotyczące miejsc niebezpiecznych na sieci drogowej miasta.
Przedstawiono także procedury i przykłady badania efektywności przebudowy elementów sieci drogowych, których zakładanym celem była poprawa stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz opisano typowe wady infrastruktury drogowej z punktu widzenia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Książka jest przeznaczona dla inżynierów specjalności drogowej i transportowej, zajmujących się poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, a także dla studentów ww. specjalności.
Rozdziały:
1. Wprowadzenie /9 1.1 Wady sieci drogowych polskich miast /9 1.2 Niedocenianie wpływu środowiska drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego /10 1.3 Konieczność działań systemowych /12
2. Gromadzenie danych o zdarzeniach drogowych /14 2.1 Zagrożenie w ruchu drogowym /14 2.2 Potrzeba gromadzenia danych o zdarzeniach drogowych oraz rodzaje baz danych /19 2.3 Źródła danych o zdarzeniach drogowych /23 2.4 Komplementarny system gromadzenia danych o zdarzeniach drogowych – WZDR /30
3. Oceny stanu zagrożenia w ruchu drogowym dokonywane na podstawie 3.1 Ocena stanu zagrożenia w ruchu drogowym odniesiona do całego miasta 3.2 Ocena stanu zagrożenia w ruchu drogowym w rejonach komunikacyjnych miasta /53 3.3 Ocena stanu zagrożenia w ruchu drogowym na poszczególnych elementach sieci drogowej /59 3.4 Wybór miejsc niebezpiecznych /65 3.5 Szczegółowa ocena miejsc niebezpiecznych /73 3.6 Ocena efektywności podejmowanych działań w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego /78
4. Podstawowe przyczyny zdarzeń drogowych /85 4.1 Struktura przyczyn zdarzeń drogowych / 85 4.2 Użytkownik drogi /90 4.3 Środowisko drogi /94 4.4 Prędkość /100
5. Sposoby kształtowania bezpieczeństwa ruchu drogowego /110 5.1 Pojazd /110 5.2 Użytkownik drogi /113 5.3 Środowisko drogi /116 5.4 Przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów /119 5.5 Skrzyżowania /132 5.6 Odcinki międzywęzłowe /148 5.7 Pasywne i aktywne urządzenia bezpieczeństwa /154
6. Zarządzanie prędkością /158 6.1 Sposoby zarządzania prędkością /158 6.2 Prędkość miarodajna i eksploatacyjna /162 6.3 Komunikacyjne strefy prędkości /168 6.4 Środki prawne służące do zarządzania prędkością /174 6.5 Środki spowalniające ruch poprzez oddziaływanie na psychikę kierowców /177 6.6 Środki fizycznie zmuszające kierowców do zmniejszenia prędkości na odcinkach ulic /191 6.7 Środki fizycznie zmuszające kierowców do zmniejszenia prędkości na skrzyżowaniach /205 6.8 Warunki wdrażania środków spowalniających ruch /224
7. Najczęstsze wady infrastruktury drogowej /239 7.1 Wady infrastruktury drogowej z punktu widzenia pieszych /239 7.2 Skrzyżowania zwykłe i skanalizowane /259 7.3 Skrzyżowania z wyspą centralną /273 7.4 Lokalizacja obiektów o znacznym potencjale ruchotwórczym /282
8. Studium poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego /288 8.1 Pierwszy przykład – zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu skanalizowanym /288 8.2 Drugi przykład – przebudowa skrzyżowania skanalizowanego /298 8.3 Trzeci przykład – przebudowa skrzyżowania częściowo skanalizowanego z sygnalizacją świetlną /310
9. Analiza efektywności działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego /323 9.1 Pierwszy przykład – zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym i z sygnalizacją świetlną /323 9.2 Drugi przykład – zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu wielowlotowym z sygnalizacją świetlną /330
|