We współczesnej gospodarce światowej rozwój biznesu międzynarodowego odbywa się pod wpływem dwóch trendów – globalizacji i integracji regionalnej. W efekcie tego przedsiębiorstwa działają w otoczeniu cechującym się szybkim postępem technicznym, skróceniem cyklu życia produktu, wzrostem znaczenia skali produkcji, zaostrzeniem się konkurencji, zwiększeniem roli badań i rozwoju, a także możliwością prowadzenia biznesu praktycznie na całym świecie wskutek likwidacji barier politycznych i handlowych oraz rozwoju w sferze komunikacji i transportu.
Podręcznik autorstwa Profesora Jana Rymarczyka, jest usystematyzowanym kompendium wiedzy na temat biznesu międzynarodowego. W książce autor omawia dwie zasadnicze formy biznesu międzynarodowego, tj. handel i bezpośrednie inwestycje zagraniczne, oraz działalność przedsiębiorstw w wymiarze międzynarodowym. Walorem podręcznika jest umiejętne połączenie zagadnień makroekonomicznych z mikroekonomicznymi, a także aspektów teoretycznych z praktyką działania przedsiębiorstw.
Książka jest przeznaczona dla studentów uczelni i kierunków ekonomicznych, słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych, a także dla praktyków gospodarczych zainteresowanych prezentowaną tematyką.
Spis treści:
Rozdział 1. Globalizacja gospodarki światowej 1.1. Pojęcie globalizacji i jej cechy 1.2. Stymulatory globalizacji 1.3. Czynniki hamujące procesy globalizacji 1.4. Skutki globalizacji 1.4.1. Uwagi ogólne 1.4.2. Korzyści globalizacji 1.4.3. Negatywne konsekwencje globalizacji 1.4.4. Globalne sterowanie jako odpowiedź na współczesne wyzwania
Rozdział 2. Regionalizm we współczesnym świecie 2.1. Motywy tworzenia ugrupowań integracyjnych 2.2. Formy ugrupowań integracyjnych 2.3. Skutki regionalizmu 2.4. Główne regionalne ugrupowania integracyjne 2.4.1. Regionalne ugrupowania integracyjne w Europie 2.4.1.1. Unia Europejska 2.4.1.2. Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu 2.4.1.3. Środkowoeuropejska Strefa Wolnego Handlu 2.4.1.4. Wspólnota Niepodległych Państw 2.4.2. Regionalne ugrupowania integracyjne w Ameryce 2.4.2.1. Północnoamerykańska Strefa Wolnego Handlu 2.4.2.2. Wspólny Rynek Ameryki Południowej 2.4.2.3. Wspólny Rynek Andyjski 2.4.2.4. Wspólny Rynek Ameryki Środkowej 2.4.2.5. Wspólnota Karaibska 2.4.2.6. Latynoamerykańskie Stowarzyszenie Integracyjne 2.4.3. Regionalne ugrupowania integracyjne w Azji 2.4.3.1. Stowarzyszenie Krajów Azji Południowo-Wschodniej 2.4.3.2. Współpraca Gospodarcza Azji i Pacyfiku 2.4.4. Regionalne ugrupowania integracyjne w Australii i Oceanii 2.4.4.1. Regionalne Porozumienie Południowego Pacyfiku o Handlu i Współpracy Gospodarczej 2.4.4.2. Porozumienie w Sprawie Bliższych Stosunków Ekonomicznych pomiędzy Australią i Nową Zelandią 2.4.5. Regionalne ugrupowania integracyjne w Afryce 2.4.5.1. Unia Afrykańska 2.4.5.2. Wspólny Rynek Afryki Wschodniej i Południowej 2.4.5.3. Wspólnota Ekonomiczna Państw Afryki Zachodniej 2.4.5.4. Zachodnioafrykańska Unia Gospodarcza i Walutowa 2.4.5.5. Wspólnota Rozwoju Afryki Południowej 2.4.5.6. Wspólnota Państw Sahelu i Sahary 2.4.5.7. Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Środkowej
Rozdział 3. Handel jako podstawowa forma biznesu międzynarodowego 3.1. Handel w gospodarce światowej 3.1.1. Pojęcie, znaczenie i determinanty zmian w handlu międzynarodowym 3.1.2. Rozmiary, dynamika, struktura i kierunki handlu międzynarodowego 3.2. Teoretyczne podstawy handlu zagranicznego 3.2.1. Teoria merkantylistyczna 3.2.2. Teorie klasyczne 3.2.3. Teorie neoklasyczne 3.2.4. Nowoczesne teorie handlu międzynarodowego . 3.2.4.1. Teoria kosztów alternatywnych Haberlera 3.2.4.2. Szkoła keynesowska 3.2.4.3. Teorie neoczynnikowe 3.2.4.4. Teorie neotechnologiczne 3.2.4.5. Teorie popytowo-podażowe 3.3. Polityka handlu międzynarodowego 3.3.1. Argumenty na rzecz swobodnego handlu i protekcjonizmu 3.3.2. Narzędzia międzynarodowej polityki handlowej 3.4. Światowy system handlu . 3.4.1. Układ Ogólny o Cłach i Handlu (GATT) 3.4.2. Rundy handlowe i powstanie Światowej Organizacji Handlu (WTO) 3.4.3. Inne organizacje wpływające na handel światowy 3.5. Handel międzynarodowy a wzrost gospodarczy i efektywność gospodarowania 3.5.1. Podstawowe efekty wzrostowe handlu międzynarodowego 3.5.2. Mnożnik handlu zagranicznego
Rozdział 4. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne jako rozwinięta forma biznesu międzynarodowego 4.1. Pojęcie i formy inwestycji zagranicznych 4.1.1. Pojęcie bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) 4.1.2. Formy bezpośrednich inwestycji zagranicznych 4.1.3. Zagraniczne inwestycje portfelowe 4.2. Teoretyczne podstawy bezpośrednich inwestycji zagranicznych 4.2.1. Teorie makroekonomiczne 4.2.1.1. Teoria obszarów walutowych Alibera 4.2.1.2. Teoria cyklu życia produktu Vernona 4.2.1.3. Teoria lokalizacji 4.2.1.4. Teorie Kojimy i Ozawy oparte na przewagach komparatywnych 4.2.1.5. Teoria diamentu Portera 4.2.2. Teorie mikroekonomiczne 4.2.2.1. Teoria monopolistycznej przewagi Hymera i Kindlebergera 4.2.2.2. Teoria oligopolistycznej reakcji Knickerbockera 4.2.2.3. Teoria internalizacji 4.2.2.4. Teoria ewolucyjnego rozwoju szkoły uppsalskiej i helsińskiej 4.2.2.5. Teoria portfela inwestycyjnego Markowitza 4.2.2.6. Teoria systemów wzajemnych powiązań 4.2.2.7. Teoria opcji rzeczywistych Buckleya 4.2.3. Eklektyczna teoria Dunninga 4.2.4. Uwagi końcowe 4.3. Motywy bezpośrednich inwestycji zagranicznych 4.3.1. Motywy zaopatrzeniowe 4.3.2. Motywy rynkowe 4.3.3. Motywy kosztowe 4.3.4. Motywy polityczne 4.3.5. Motywy strategiczne 4.4. Rozmiary i struktura bezpośrednich inwestycji zagranicznych 4.4.1. Wielkość i dynamika napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych 4.4.2. Kierunki napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych 4.4.3. Źródła pochodzenia bezpośrednich inwestycji zagranicznych 4.4.4. Sektorowy podział bezpośrednich inwestycji zagranicznych 4.5. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na gospodarkę kraju goszczącego 4.5.1. Uwagi ogólne 4.5.2. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na zatrudnienie 4.5.3. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na handel zagraniczny i bilans płatniczy 4.5.4. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na badania i rozwój technologii 4.5.5. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na środowisko naturalne 4.5.6. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na wzrost gospodarczy 4.5.7. Polityczny wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych 4.5.8. Społeczno-kulturowy wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych 4.6. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na gospodarkę kraju ich pochodzenia 4.6.1. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na zatrudnienie 4.6.2. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na handel zagraniczny i bilans płatniczy 4.6.3. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na badania i rozwój technologii
Rozdział 5. Korporacje transnarodowe w gospodarce światowej 5.1. Pojęcie przedsiębiorstwa międzynarodowego 5.2. Teorie przedsiębiorstwa międzynarodowego 5.2.1. Zorientowana na transfer zasobów teoria zarządzania przedsiębiorstwem międzynarodowym Fayerweathera 5.2.2. Teoria globalnej konkurencji Portera 5.2.3. Behawiorystyczna teoria Aharoniego 5.2.4. Teoria oparta na zasobach 5.2.5. Teoria agenta . 5.2.6. Teoria operacyjnej elastyczności Koguta 5.2.7. Postmodernistyczne teorie zarządzania przedsiębiorstwem międzynarodowym 5.3. Rozwój i znaczenie korporacji transnarodowych
Rozdział 6. Tworzenie strategii przedsiębiorstwa międzynarodowego i wybór orientacji strategicznej 6.1. Planowanie strategiczne 6.2. Wybór orientacji strategicznej
Rozdział 7. Strategie wejścia na rynki zagraniczne 7.1. Determinanty wyboru form wejścia 7.1.1. Czynniki przedsiębiorstwa 7.1.2. Wpływ rynku krajowego 7.1.3. Wpływ rynku zagranicznego 7.2. Rodzaje form wejścia 7.2.1. Formy funkcjonalne 7.2.1.1. Eksport 7.2.1.2. Import 7.2.1.3. Handel tranzytowy 7.2.1.4. Obrót uszlachetniający 7.2.1.5. Handel wymienny 7.2.1.6. Offset 7.2.1.7. Clearing 7.2.1.8. Switch 7.2.1.9. Debt-equity swap 7.2.1.10. Licencjonowanie 7.2.1.11. Franchising 7.2.1.12. Leasing 7.2.1.13. Kontrakt menedżerski 7.2.1.14. Budowa zakładu pod klucz 7.2.2. Formy instytucjonalne 7.2.2.1. Wybór pomiędzy oddziałem, spółką córką a joint venture 7.2.2.2. Joint venture 7.2.2.3. Fuzje i przejęcia 7.2.2.4. Mniejszościowe uczestnictwo 7.2.3. Alianse strategiczne jako forma pośrednia 7.2.3.1. Pojęcie i cel tworzenia 7.2.3.2. Warunki powstania i funkcjonowania 7.2.3.3. Rodzaje aliansów strategicznych 7.2.3.4. Potencjalne konflikty
Rozdział 8. Strategie konkurencji przedsiębiorstwa międzynarodowego 8.1. Pojęcie strategii konkurencji 8.2. Przywództwo kosztowe 8.3. Różnicowanie 8.4. Koncentracja 8.5. Konkurencja a gospodarka oparta na wiedzy 8.6. Znaczenie łańcucha tworzenia wartości w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
Rozdział 9. Łańcuch dostaw przedsiębiorstwa międzynarodowego 9.1. Pojęcie łańcucha dostaw i zarządzanie nim 9.2. Logistyka w procesach zarządzania łańcuchem dostaw 9.3. Zaopatrzenie jako element łańcucha dostaw 9.4. Produkcja jako element łańcucha dostaw 9.4.1. Wybór kraju i miejsca produkcji 9.4.2. Wybór rodzaju produktu i sposobu wytwarzania 9.4.3. Planowanie zdolności produkcyjnej i rozmiarów zakładu 9.4.4. Organizacja produkcji 9.4.5. Jakość produkcji 9.5. Outsourcing i offshoring czynności globalnego łańcucha dostaw 9.5.1. Pojęcie outsourcingu 9.5.2. Motywy outsourcingu 9.5.3. Offshoring 9.5.4. Korzyści wynikające z outsourcingu 9.5.5. Ryzyka związane z outsourcingiem
Rozdział 10. Strategie marketingowe przedsiębiorstwa międzynarodowego 10.1. Pojęcie marketingu 10.2. Badania marketingowe 10.3. Standaryzacja, adaptacja lub formułowanie nowej strategii marketingowej 10.4. Strategia produktu 10.4.1. Czynniki wpływające na strategię produktu 10.4.2. Podrabianie produktów 10.5. Strategia cen 10.5.1. Determinanty strategii cenowej 10.5.2. Rodzaje strategii cenowej 10.5.3. Kształtowanie cen nowych produktów lub na nowych rynkach oraz cen linii produktu 10.6. Strategia dystrybucji 10.6.1. Pojęcie systemu dystrybucji i wybór kanału dystrybucji 10.6.2. Wybór pośredników i zarządzanie kanałami dystrybucji 10.7. Strategia komunikacji 10.7.1. Pojęcie komunikacji i jej narzędzia 10.7.2. Reklama 10.7.3. Public relations 10.7.4. Promocja sprzedaży 10.7.5. Sprzedaż osobista 10.7.6. Marketing bezpośredni 10.7.7. Wykorzystanie Internetu w marketingu-mix
Rozdział 11. Strategie zarządzania kadrami w przedsiębiorstwie międzynarodowym 11.1. Podstawowe problemy i orientacje strategiczne międzynarodowego zarządzania kadrami 11.2. Rekrutacja i selekcja 11.3. Szkolenie międzynarodowych menedżerów 11.4. Szok kulturowy związany z delegacją . 11.5. Wynagrodzenie delegowanych pracowników 11.6. Szok kulturowy związany z powrotem do kraju 11.7. Relacje pomiędzy pracownikami a kierownictwem
Rozdział 12. Strategie badań i rozwoju przedsiębiorstwa międzynarodowego 12.1. Podstawowe trendy w światowych badaniach i rozwoju 12.2. Formułowanie strategii badań i rozwoju 12.3. Źródła pochodzenia badań i rozwoju 12.4. Koncepcje międzynarodowej organizacji badań i rozwoju 12.5. Rola spółek córek w badaniach i rozwoju przedsiębiorstwa międzynarodowego 12.6. Modele rozwoju innowacji 12.7. Umiędzynarodowienie badań i rozwoju przez korporacje transnarodow
Rozdział 13. Strategie finansów i zasady rachunkowości przedsiębiorstwa międzynarodowego 13.1. Specyfika strategii finansowej przedsiębiorstwa międzynarodowego 13.2. Źródła finansowania 13.2.1. Kapitał własny 13.2.2. Finansowanie długiem 13.2.3. Środki własne pozyskane w trakcie funkcjonowania przedsiębiorstwa 13.2.4. Ceny transferowe 13.3. Międzynarodowe centra finansowe 13.4. Struktura kapitału 13.5. Globalne zarządzanie gotówką 13.6. Zarządzanie podatkami 13.7. Zarządzanie ryzykiem kursowym 13.8. Definicja i zadania rachunkowości 13.8.1. Czynniki wpływające na zróżnicowanie rachunkowości w poszczególnych krajach 13.8.2. Rodzaje systemów rachunkowości i ich harmonizacja 13.8.3. Konsolidacja sprawozdań i przeliczanie walut
Rozdział 14. Strategie zarządzania ryzykiem politycznym w przedsiębiorstwie międzynarodowym 14.1. Pojęcie ryzyka politycznego i jego przyczyny 14.2. Rodzaje ryzyka 14.3. Sposoby zmniejszania ryzyka 14.4. Ocena ryzyka
Rozdział 15. Organizacja międzynarodowej działalności przedsiębiorstwa 15.1. Struktura organizacyjna przedsiębiorstw a jego statut 15.2. Czynniki wpływające na organizację przedsiębiorstwa 15.3. Organizacja handlu zagranicznego 15.3.1. Czynniki wpływające na organizację handlu zagranicznego 15.3.2. Niespecyficzne formy organizacji handlu zagranicznego 15.3.3. Samodzielny dział handlu zagranicznego 15.3.4. Zewnętrzna organizacja handlu zagranicznego 15.4. Zdywersyfikowane struktury organizacyjne przedsiębiorstwa międzynarodowego 15.4.1. Uwagi ogólne 15.4.2. Międzynarodowa dywizja 15.4.3. Organizacja holdingowa międzynarodowej dywizji 15.5. Struktury zintegrowane 15.5.1. Zintegrowana struktura funkcjonalna 15.5.2. Zintegrowana struktura według produktów 15.5.3. Zintegrowana struktura geograficzna (według regionów) 15.5.4. Zintegrowana struktura według grup klientów 15.5.5. Organizacja według projektów w zintegrowanej strukturze przedsiębiorstwa 15.5.6. Struktury wielowymiarowe 15.6. Nowe ujęcie rozwoju struktur organizacyjnych przedsiębiorstw międzynarodowych 15.6.1. Czynniki wpływające na struktury organizacyjne przedsiębiorstw międzynarodowych 15.6.1.1. Wpływ strategicznej pozycji branży 15.6.1.2. Znaczenie administracyjnego dziedzictwa (kultury przedsiębiorstwa) 15.6.2. Modele organizacyjne przedsiębiorstwa międzynarodowego 15.6.2.1. Model przedsiębiorstwa wielonarodowego 15.6.2.2. Model przedsiębiorstwa międzynarodowego 15.6.2.3. Model przedsiębiorstwa globalnego 15.6.3. Kompleksowy charakter strategii działania przedsiębiorstw na rynku globalnym — model przedsiębiorstwa transnarodowego 15.6.4. Perspektywa rozwoju struktur transnarodowych w przedsiębiorstwach międzynarodowych 15.7. Struktury wirtualne 15.7.1. Pojęcie przedsiębiorstwa wirtualnego 15.7.2. Organizacja przedsiębiorstwa wirtualnego 15.7.3. Przyczyny powstania i korzyści związków wirtualnych 15.7.4. Zagrożenia związane z działalnością wirtualną 15.7.5. Przedsiębiorstwa ,,globalne od urodzenia’’ 15.8. Uwagi końcowe
Rozdział 16. Kierowanie międzynarodowymi funkcjami przedsiębiorstwa: controlling 16.1. Pojęcie i zadania controllingu 16.2. Międzynarodowy controlling strategiczny 16.2.1. Zadania i specyfika międzynarodowego controllingu strategicznego 16.2.2. Instrumenty międzynarodowego controllingu strategicznego 16.2.2.1. Strategiczna karta wyników 16.2.2.2. Wartość dla udziałowców 16.2.2.3. Model PIMS 16.2.2.4. Krzywa doświadczenia 16.2.2.5. Analiza mocnych i słabych stron 16.2.2.6. Strategiczny bilans 16.2.2.7. Luka strategiczna 16.3. Międzynarodowy controlling operacyjny 16.3.1. Zadania controllingu operacyjnego 16.3.1.1. Planowanie operacyjne 16.3.1.2. Informacja i sprawozdawczość 16.3.1.3. Analiza, kontrola i sterowanie 16.3.2. Instrumenty controllingu operacyjnego 16.3.3. Szczególne cechy międzynarodowego controllingu operacyjnego 16.3.3.1. Zróżnicowane przepisy rachunkowości 16.3.3.2. Fluktuacja kursów walut 16.3.3.3. Oprocentowanie obcego kapitału 16.3.3.4. Zróżnicowane obciążenia podatkowe 16.3.3.5. Transfer dywidend i kapitału 16.4. Organizacja controllingu w przedsiębiorstwie międzynarodowym 16.4.1. Usytuowanie controllingu w strukturze przedsiębiorstwa 16.4.2. Wewnętrzna organizacja controllingu
Rozdział 17. Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarce światowej 17.1. Pojęcie oraz cechy małych i średnich przedsiębiorstw 17.2. Stymulatory i bariery internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw 17.3. Strukturalne czynniki internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw 17.4. Formy i strategie internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw 17.5. Rozmiary umiędzynarodowienia małych i średnich przedsiębiorstw 17.6. Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw 17.6.1. Porównanie innowacyjności MŚP i dużych przedsiębiorstw 17.6.2. Charakter innowacyjnej działalności małych i średnich przedsiębiorstw 17.7. Klastry jako efektywna forma współpracy i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw 17.7.1. Pojęcie klastra i jego cechy 17.7.2. Przyczyny powstania klastrów 17.7.3. Efekty działalności klastrów 17.7.4. Wpływ korporacji transnarodowych na klastry 17.7.5. Wpływ klastrów na korporacje transnarodowe 17.8. Uwagi końcowe
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 69,62zł
|