Tytuł: | Biznesplan Jak go budować i analizować Wydanie 5 | | Autor: | Krzysztof Opolski,Krzysztof Waśniewski | | ISBN: | 978-83-7556-957-5 | | Ilość stron: | 158 | | Data wydania: | 02/2017 | | Format: | 16.0x23.0cm | | Wydawnictwo: | CEDEWU | |
| Cena: | 45.00zł | |
Niniejszy podręcznik jest odpowiedzią na coraz powszechniejszą potrzebę stosunkowo szybkiego i sprawnego przygotowania biznes planów na potrzeby różnego typu wniosków o dofinansowanie: od propozycji biznesowych dla funduszy typu venture capital, poprzez kredyty bankowe, aż po dotacje.
My, autorzy tej książki, mając za sobą wieloletnie doświadczenie w zakresie prywatnej przedsiębiorczości, analiz ekonomicznych i planowania biznesowego, ograniczyliśmy do minimum teoretyczny wykład i staraliśmy się wykorzystać w jak największym stopniu praktyczne przykłady konkretnych przedsiębiorstw. Nie rezygnujemy jednak całkowicie z oprawy teoretycznej i staramy się zapoznać Czytelnika z wynikami najnowszych badań nad przedsiębiorczością jako zjawiskiem społecznym.
Temu właśnie poświęcony jest pierwszy rozdział podręcznika, zatytułowany: „Na co komu potrzebny biznes plan, czyli kto to jest przedsiębiorca i czego może oczekiwać”. W rozdziale tym analizujemy motywacje, jakie towarzyszą uruchamianiu własnego biznesu oraz oparte na badaniach na przedsiębiorstwach perspektywy ekonomiczne nowo uruchamianych firm.
W rozdziale drugim, pt. „Definicja i funkcja biznes planu oraz podstawowe pojęcia związane z jego konstruowaniem”, zajmujemy się nad podstawowymi pojęciami stosowanymi w biznes planie oraz nad głównymi praktycznymi zasadami jego konstruowania. Dla ilustracji zagadnienia wykorzystujemy przypadek firmy EnginePlus, będącej przykładem nowego, innowacyjnego biznesu o założeniach „mocno przestrzelonych” w stosunku do rzeczywistych możliwości oferowanych przez rynek.
Rozdział trzeci, pt. „Analiza otoczenia na potrzeby biznes planu”, pokazuje zasady i techniki tejże analizy otoczenia. Pokazujemy tutaj, w jaki sposób podstawowe zasady makro- i mikroekonomii przekładają się na praktyczny warsztat analityka oraz opisujemy, na przykładach kilku różnych przedsiębiorstw praktyczne obliczenia analityczne na potrzeby biznes planu.
W rozdziale czwartym, zatytułowanym: „Analiza ryzyka na potrzeby biznes planu. Konstruowanie scenariuszy wydarzeń” posługujemy się przykładem firmy Asy Przestworzy, zajmującej się czarterem i wynajmem samolotów sportowych, aby zilustrować metodę identyfikacji obszarów ryzyka oraz przekładania dostrzeganych tam zagrożeń na konkretne liczby, możliwe do wpisania w biznes plan.
Rozdział piąty zatytułowany jest: „Określanie wartości firmy i poszczególnych jej składników na podstawie biznes planu”. Posługujemy się tam przykładami dwóch przedsiębiorstw – Barwy Orientu (importer sztucznych, jedwabnych kwiatów z Dalekiego Wschodu) oraz Supra Computers (produkcja komputerów oraz ich sprzedaż poprzez własną sieć sklepów) – aby zilustrować zastosowanie metody zdyskontowanej wartości strumienia gotówki jako uniwersalnego narzędzia wyceny wartości zarówno całych przedsiębiorstw, jak i różnych rozwiązań biznesowych.
W rozdziale szóstym, pt. „Biznes plan jako instrument decyzji menedżerskich” sięgamy z kolei do przykładu firmy z obszaru wysokiej technologii – VisionTech Inc. – aby zilustrować zastosowanie biznes planu jako narzędzia decyzji menedżerskich, począwszy od dylematów na poziomie strategicznym, aż po te bardziej krótkoterminowe.
Siódmy i ostatni rozdział podręcznika to pełny przypadek planowania biznesowego, na przykładzie firmy Horeca Machines sp. z o.o. Pokazujemy tam w szczególności, w jaki sposób przejść podstawowe etapy planowania: od pierwotnego pomysłu na biznes do analizy otoczenia, od analizy otoczenia do planu sprzedaży, od planu sprzedaży do dokładnego planu finansowego, włącznie z bilansem.
Życzymy wszystkim Czytelnikom owocnej lektury.
Rozdziały:
Wprowadzenie 5
Rozdział 1 Na co komu potrzebny biznes plan, czyli kto to jest przedsiębiorca i czego może oczekiwać 7
Rozdział 2 Definicja i funkcja biznes planu oraz podstawowe pojęcia związane z jego konstruowaniem 23
Rozdział 3 Analiza otoczenia na potrzeby biznes planu 49 3.1. Prognozowanie sprzedaży na podstawie analizy rynku i konkurencji 49 3.2. Analiza i prognoza cen na potrzeby biznes planu 62 3.3. Krótki przewodnik po badaniach rynku 68
Rozdział 4 Analiza ryzyka na potrzeby biznes planu. Konstruowanie scenariuszy wydarzeń 79 4.1. Asy Przestworzy sp. z o.o. – prezentacja przypadku 80 4.2. Identyfikacja obszarów ryzyka biznesowego na przykładzie firmy Asy Przestworzy 85 4.3. Wariantowe scenariusze w obszarach ryzyka 88 4.4. Ryzyko finansowe związane z kapitałem obrotowym 96 Rozdział 5 Określanie wartości firmy i poszczególnych jej składników na podstawie biznes planu 101 5.1. Zdyskontowana wartość strumienia gotówki jako kryterium wyceny wartości firmy oraz czynniki kształtujące tę wartość. Analiza przypadku firmy Barwy Orientu 101 5.2. Zdyskontowana wartość strumienia wypłat jako uniwersalna metoda oceny rozwiązań biznesowych – analiza przypadku Supra Computers 112
Rozdział 6 Biznes plan jako instrument decyzji menedżerskich 121
Rozdział 7 Horeca Machines sp. z o.o. – pełna analiza przypadku planowania biznesowego 137 7.1. Punkt wyjścia, czyli: co zamierzamy robić? 137 7.2. Otoczenie rynkowe i jego analiza 139 7.3. Plan sprzedaży i jego konsekwencje 146 7.4. „Dopinanie” rachunku wyników i bilansu 149
Bibliografia 157
|