Tytuł: | Budżet i wieloletnia prognoza finansowa jednostek samorządu terytorialnego od projektu do sprawozdania z płytą CD | | Autor: | Salachna Joanna M. | | ISBN: | 978-83-7426-689-5 | | Ilość stron: | 408 | | Data wydania: | 2010 | | Oprawa: | Miękka | | Format: | 16.0x23.5cm | | Wydawnictwo: | ODDK | |
| Cena: | 170.00zł | |
Jak prawidłowo, zgodnie z nowymi przepisami przeprowadzić procedurę budżetową (w tym opracować budżet, stworzyć i podjąć uchwałę budżetową, przeprowadzić jej wykonywanie), a także wprowadzić Wieloletnią Prognozę Finansową.
Poradnik przygotowany z uwzględnieniem nowych przepisów ustawy o finansach publicznych, która wprowadziła liczne, niejednokrotnie bardzo zasadnicze zmiany w dotychczasowym systemie prawnofinansowym JST.
W publikacji: charakterystyka i konstrukcja Wieloletniej Prognozy Finansowej oraz procedura jej opracowywania i uchwalania omówienie struktury uchwały budżetowej oraz zaproponowanie wzoru takiej uchwały (w kilku wariantach) dług jednostki samorządu terytorialnego i deficyt budżetowy – regulacje prawne, konsekwencje przekroczenia wskaźnika zagadnienia procedury budżetowej JST – opracowywanie oraz uchwalanie budżetu oraz reguły jego wykonywania z uwzględnieniem obszarów, które przysparzają wielu problemów praktycznych sprawozdawczość finansowa JST oraz autoryzacja wykonania budżetu.
Rozdziały:
Rozdział I. Wieloletnia prognoza finansowa jako formalna „wytyczna” konstrukcji budżetu jednostki samorządu terytorialnego 15 1. Uwagi wprowadzające – zakładana rola WPF i jej prawny charakter 15 (J.M. Salachna) 2. Zakres przedmiotowy ustaleń zawieranych w WPF w świetle uregulowań ustawowych 18 (J.M. Salachna) 2.1. Elementy WPF – uwagi ogólne oraz możliwe warianty redakcji uchwały 18 2.2. Zakres WPF odnośnie do prognoz „budżetowych” oraz ich objaśnienia 20 2.3. Załącznik wieloletnich przedsięwzięć jako podstawowa i integralna część WPF 21 2.4. Okres obejmowany WPF a prognoza kwoty długu 23 3. Wymogi zgodności wartości ujętych w WPF i w budżecie jednostki samorządu terytorialnego 26 (J.M. Salachna) 4. Procedura uchwałodawcza w sprawie WPF 28 (J.M. Salachna) 4.1. Kompetencje organów j.s.t. w zakresie opracowywania i uchwalania WPF 28 4.2. Opiniowanie projektu oraz uchwały w sprawie WPF (a także jej zmian) przez RIO – zakres, rola oraz skutki 29 5. Wzory uchwał (i ich projektów) w sprawie WPF – przykłady 35 (E. Czołpińska) 5.1. Część tekstowa uchwały 35 5.2. Załącznik przedsięwzięć wieloletnich 45 6. Zmiany WPF – wybrane zagadnienia 60 (J.M. Salachna) 6.1. Zmiany wydatków na realizację przedsięwzięć wieloletnich 60 6.2. Inne zmiany w WPF dokonywane przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego 63
Rozdział II. Uchwała budżetowa i jej konstrukcja 65 1. Uchwała budżetowa – pojęcie, rola oraz podstawowe elementy 65 (J.M. Salachna) 1.1. Obowiązujące unormowania oraz dokonane zmiany i ich znaczenie 65 1.2. Budżet jako plan finansowy. Roczność budżetu i uchwały budżetowej oraz jej konsekwencje 68 1.3. Prawny charakter aktu budżetowego 71 1.4. Znaczenie uchwały budżetowej 75 1.5. Zakres przedmiotowy uchwały budżetowej na tle regulacji u.f.p. – uwagi ogólne i wstępne warianty konstrukcyjne 77 2. Zakres przedmiotowy uchwały budżetowej 78 (J.M. Salachna) 2.1. Ogólne przepisy uchwały budżetowej j.s.t. 78 2.1.1. Podstawowe uregulowania; typologia i funkcje przepisów ogólnych 78 2.1.2. Obligatoryjne przepisy ogólne uchwały budżetowej 82 2.1.3. Fakultatywne postanowienia w przepisach ogólnych uchwały budżetowej 92 2.2. Budżet jednostki samorządu terytorialnego – wytyczne ustawowe w zakresie konstrukcji 95 2.2.1. Dochody bieżące i majątkowe 95 2.2.2. Wydatki bieżące i majątkowe 99 2.2.3. Inne podziały dochodów i wydatków budżetowych 103 2.2.4. Rezerwy budżetowe 105 2.3. Pozostała część uchwały budżetowej (ustawowo określone załączniki) 108 2.3.1. Uwagi ogólne 108 2.3.2. Załącznik dotacji udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego 109 2.3.3. Załącznik dochodów jednostek oświatowych oraz wydatków nimi finansowanych 111 2.3.4. Załącznik przychodów i kosztów zakładów budżetowych 117 2.4. Zakaz „obładowywania” uchwały budżetowej 117 3. Wzory wariantów uchwał budżetowych jednostki samorządu terytorialnego 119 (E. Czołpińska) 3.1. Część tekstowa uchwały 119 3.2. Załącznik dochodów 156 3.3. Załącznik wydatków 159 3.4. Załącznik dotacji 162
Rozdział III. Deficyt (nadwyżka) oraz dług jednostki samorządu terytorialnego – zasady normatywne uwzględniane w uchwale budżetowej oraz WPF 163 1. Uregulowania dotyczące deficytu budżetowego 163 (J.M. Salachna) 1.1. Zasady ogólne 163 1.2. Deficyt w sekcji bieżącej i majątkowej budżetu jednostki samorządu terytorialnego 168 2. Uregulowania dotyczące długu 172 (J.M. Salachna) 2.1. Nowe regulacje obowiązujące od 2014 roku, ale uwzględniane w prognozie długu od roku 2011, oraz ich konsekwencje 172 2.2. Szczególne zasady obliczania spłat zadłużenia członków związku jednostek samorządu terytorialnego 180 2.3. Konsekwencje przekroczenia wskaźnika 183
Rozdział IV. Procedura tworzenia budżetu jednostki samorządu terytorialnego 185 1. Uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego dotycząca procedury budżetowej 185 1.1. Uwagi wprowadzające – dotychczasowe unormowania w zakresie uchwał proceduralnych 185 (J.M. Salachna) 1.2. Aktualne unormowania zakresu uchwał organów stanowiących j.s.t. w zakresie procedury budżetowej 186 (J.M. Salachna) 1.2.1. Charakterystyka dokonanych zmian regulacji 186 1.2.2. Zakres regulacji w uchwałach proceduralnych 187 1.3. Możliwe warianty uchwał proceduralnych – przykłady regulacji 189 (E. Czołpińska) 2. Opracowanie i przedłożenie projektu uchwały budżetowej lub projektu jej zmian 201 (J.M. Salachna) 2.1. Wyłączność inicjatywy uchwałodawczej organu wykonawczego i jej konsekwencje 201 2.2. Przedłożenie projektu uchwały budżetowej oraz innych dokumentów i materiałów 203 2.3. Przekazanie informacji o planowanych kwotach jednostkom podległym 206 3. Prace nad przedłożonym przez organ wykonawczy projektem uchwały 209 (J.M. Salachna) 3.1. Uwagi ogólne. Opinia RIO o projekcie uchwały budżetowej 209 3.2. Zgłaszanie autopoprawek do projektu uchwały budżetowej – problemy interpretacyjne 212 3.3. Wprowadzanie zmian przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego 213 4. Podejmowanie uchwały budżetowej 220 (J.M. Salachna) 4.1. Termin podjęcia uchwały – obowiązujące zasady oraz ich konsekwencje 220 4.2. Zasady głosowania w odniesieniu do podejmowania uchwały budżetowej 224 5. Ogłaszanie i wejście w życie uchwały budżetowej 226 (J.M. Salachna) 6. Procedury szczególne 227 (J.M. Salachna) 6.1. Uchwalanie prowizorium budżetowego jednostki samorządu terytorialnego 227 6.2. Zastępcze ustalenie budżetu przez RIO 229
Rozdział V. Procedura wykonywania uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego 231 1. Uwagi wprowadzające. Opracowanie dokumentów „wykonawczych” 231 (J.M. Salachna) 2. Ustawowe zasady gospodarki finansowej 238 (A. Ostrowska) 2.1. Zasady gospodarowania środkami publicznymi 238 2.2. Zasady gospodarki finansowej obowiązujące w toku wykonywania budżetu j.s.t 245 3. Dotowanie z budżetu jednostki samorządu terytorialnego 252 (A. Ostrowska) 3.1. Uwagi wprowadzające. Istota wydatku dotacyjnego 252 3.2. Klasyfikacje dotacji udzielanych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego 258 3.3. Udzielanie dotacji podmiotom sektora finansów publicznych 261 3.4. Udzielanie dotacji podmiotom spoza sektora finansów publicznych 270 3.4.1. Dotacje dla organizacji pozarządowych 270 3.4.2. Dotacje dla niepublicznych szkół i przedszkoli 275 3.4.3. Dotacje dla pozostałych podmiotów spoza sektora finansów publicznych 278 3.5. Wzory uchwał dotacyjnych 282 3.5.1. Wzór uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych 282 3.5.2. Wzór uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej innej j.s.t 291 3.5.3. Wzór uchwały w sprawie ustalenia stawki jednostkowej dotacji przedmiotowej dla zakładu budżetowego 292 4. Dokonywanie zmian w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego 293 (J.M. Salachna) 4.1. Uwagi wprowadzające – charakterystyka ogólna dokonywanych zmian i ich klasyfikacje 293 4.2. Zmiany dokonywane przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego na mocy upoważnień ustawowych 295 4.3. Zmiany dokonywane przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego na mocy upoważnienia udzielonego przez organ stanowiący 301 5. Zawieranie umów w związku z realizacją budżetu – wybrane zagadnienia 306 5.1. Czynności prawne dotyczące zobowiązań o charakterze dłużnym 306 (J.M. Salachna) 5.2. Umowy w sprawie udzielenia dotacji 312 (A. Ostrowska) 5.3. Zaciąganie zobowiązań przez kierowników jednostek budżetowych – charakterystyka ogólna 316 (J.M. Salachna) 6. Instytucje blokowania oraz wygasania (niewygasania) wydatków budżetowych 318 (J.M. Salachna)
Rozdział VI. Wybrane elementy sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego oraz autoryzacja wykonania budżetu 325 1. Akty prawne regulujące zasady sporządzania sprawozdań przez j.s.t. i jej jednostki organizacyjne – uwagi ogólne 325 (E. Czołpińska) 2. Sprawozdawczość budżetowa 327 (E. Czołpińska) 2.1. Zakres podmiotowy i przedmiotowy rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej 327 2.2. Ogólne zasady sporządzania i przekazywania sprawozdań budżetowych 328 2.2.1. Plan i wykonanie 328 2.2.2. Agregowanie danych w sprawozdaniach 329 2.2.3. Sposoby, formy i terminy przekazywania sprawozdań 330 2.3. Omówienie sprawozdań budżetowych 333 2.3.1. Sprawozdanie Rb-27S miesięczne/roczne z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego 333 2.3.2. Sprawozdanie Rb-PDP roczne z wykonania dochodów podatkowych gminy/miasta na prawach powiatu 340 2.3.3. Sprawozdanie Rb-27ZZ kwartalne z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami 342 2.3.4. Sprawozdanie Rb-28S miesięczne/roczne z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego 346 2.3.5. Sprawozdanie Rb-50 kwartalne o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami 348 2.3.6. Sprawozdanie Rb-NDS kwartalne o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego 349 2.3.7. Sprawozdanie Rb-30S półroczne/roczne z wykonania planówfinansowych samorządowych zakładów budżetowych 351 2.3.8. Sprawozdanie Rb-34S półroczne/roczne z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych 354 2.3.9. Sprawozdanie Rb-ST roczne o stanie środków na rachunkach bankowych jednostek samorządu terytorialnego 354 2.3.10. Sprawozdanie Rb-WSa roczne o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego 355 2.3.11. Sprawozdanie Rb-ZPPP o stanie zobowiązań z tytułu umów partnerstwa publiczno-prywatnego 358 3. Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych 358 (E. Czołpińska) 3.1. Zasady sporządzania sprawozdań 358 3.2. Formy sprawozdań oraz terminy i sposoby ich przekazywania 360 3.3. Omówienie rodzajów sprawozdań 362 3.3.1. Sprawozdanie Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji i Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych 362 3.3.2. Układ przedmiotowy sprawozdania Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji 366 3.3.3. Zakres przedmiotowy sprawozdania Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych 372 3.3.4. Sprawozdanie Rb-ZN kwartalne o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych 379 3.3.5. Sprawozdanie Rb-UZ roczne uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz Rb-UN roczne uzupełniające o stanie należności z tytułu papierów wartościowych wg wartości księgowej 380 4. Informacje oraz sprawozdania z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego 382 (J.M. Salachna) 4.1. Informacja o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 382 4.2. Roczne sprawozdanie o realizacji budżetu 387 5. Rozliczanie organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego z wykonania budżetu 395 (J.M. Salachna) 5.1. Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania. Rola komisji rewizyjnej 395 5.2. Uchwała w przedmiocie absolutorium 398
Bibliografia 405
|