Tytuł: | Budżetowanie w przedsiębiorstwie Organizacja procedury zastosowanie | | Autor: | Edward Nowak, Bartłomiej Nita | | ISBN: | 978-83-7526-727-3 | | Ilość stron: | 350 | | Data wydania: | 05/2010 | | Format: | B5 | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 89.00zł | |
Budżetowanie w przedsiębiorstwie jest formą planowania, które obejmuje formułowanie celów i rozpisywanie ich na poszczególne jednostki organizacyjne. Stanowi jednocześnie podstawę osiągania celów wyrażonych w kategoriach finansowych.
Efektem procesu budżetowania jest budżet całościowy stanowiący spójny system budżetów cząstkowych. W książce przedstawiono reguły i procedury sporządzania budżetu przedsiębiorstwa, które zilustrowano przykładami.
Szczegółowo omówiono następujące zagadnienia: • budżetowanie jako instrument zarządzania, • podstawowe koncepcje budżetowania, • budżetowanie operacyjne, finansowe i kapitałów, • kontrola wykonania budżetów, • budżetowanie w warunkach rachunku kosztów standardowych, • psychologiczne aspekty budżetowania, • organizacja budżetowania, • informatyczne wspomaganie budżetowania.
Książka pozwala lepiej poznać instrumenty budżetowania w przedsiębiorstwie oraz praktyczne zastosowania budżetowania jako ważnej koncepcji w zarządzaniu firmą.
Pierwsza książka na polskim rynku wydawniczym, która w sposób kompleksowy omawia różne zagadnienia budżetowania w przedsiębiorstwie i nie bazuje na powiązaniach księgowo-finansowych lecz koncentruje się na układzie powiązań: planowanie-budżetowanie-controlling.
Rozdziały:
Rozdział 1. Budżetowanie jako instrument zarządzania 1.1. Realizacja funkcji zarządzania przez budżetowanie 1.2. Interesariusze przedsiębiorstwa a jego budżet 1.3. Ośrodki odpowiedzialności a struktura organizacyjna przedsiębiorstwa 1.4. Budżetowanie w praktyce zarządzania przedsiębiorstwem
Rozdział 2. Podstawy budżetowania w przedsiębiorstwie 2.1. Istota budżetowania w przedsiębiorstwie 2.2. Cele i funkcje budżetowania 2.3. Zasady budżetowania 2.4. Procedura budżetowania w przedsiębiorstwie 2.5. Metody budżetowania i rodzaje budżetów 2.6. Budżet przedsiębiorstwa i jego struktura
Rozdział 3. Budżetowanie operacyjne 3.1. Istota i zakres budżetowania operacyjnego 3.2. Budżetowanie sprzedaży i produkcji 3.3. Budżetowanie kosztów bezpośrednich 3.4. Budżetowanie kosztów pośrednich 3.5. Budżetowanie kosztów wytworzenia 3.6. Budżetowanie wyniku ze sprzedaży z zastosowaniem rachunku kosztów pełnych i rachunku kosztów zmiennych
Rozdział 4. Budżetowanie finansowe 4.1. Cel i zakres budżetowania finansowego 4.2. Budżet wpływów i wydatków 4.3. Rachunek zysków i strat pro forma 4.4. Bilans pro forma 4.5. Rachunek przepływów pieniężnych pro forma
Rozdział 5. Budżetowanie kapitałów 5.1. Istota budżetowania kapitałów 5.2. Prognozowanie wolnych przepływów środków pieniężnych 5.3. Koszt kapitału 5.4. Mierniki oceny projektów inwestycyjnych 5.5. Ekonomiczna wartość dodana w ocenie projektów inwestycyjnych 5.6. Przykładowe podejście do sporządzenia budżetu kapitałów
Rozdział 6. Kontrola wykonania budżetów 6.1. Istota kontroli budżetowej 6.2. Kontrola wykonania budżetów operacyjnych 6.3. Kontrola wykonania budżetów finansowych 6.4. Kontrola w procesie budżetowania kapitałów
Rozdział 7. Budżetowanie w warunkach rachunku kosztów standardowych 7.1. Istota rachunku kosztów standardowych 7.2. Wyznaczanie standardów kosztów w budżetowaniu 7.3. Analiza odchyleń w rachunku kosztów zmiennych standardowych 7.4. Analiza odchyleń w rachunku kosztów pełnych standardowych 7.5. Warunki stosowania i ograniczenia rachunku kosztów standardowych w budżetowaniu
Rozdział 8. Psychologiczne aspekty budżetowania 8.1. Zjawiska psychologiczne w decyzjach dotyczących budżetowania 8.2. Budżetowanie a motywowanie w przedsiębiorstwie 8.3. Profile uczestników procesu budżetowania 8.4. Konflikt i negocjacje w budżetowaniu
Rozdział 9. Organizacja budżetowania 9.1. Instytucjonalizacja budżetowania 9.2. Zadania komórki zajmującej się budżetowaniem 9.3. Instrukcja budżetowania 9.4. Komisja budżetowa 9.5. Harmonogram budżetowania
Rozdział 10. Informatyczne wspomaganie budżetowania 10.1. Znaczenie informatycznego wspomagania budżetowania 10.2. Budżetowanie w systemach informatycznych 10.3. Klasyfikacja informatycznych systemów wspomagających budżetowanie 10.4. Proces wdrożeniowy systemów informatycznych
Rozdział 11. Budżetowanie w przedsiębiorstwie. Studium przypadku 11.1. Założenia do przykładu 11.2. Sporządzanie budżetu kapitałów 11.3. Sporządzanie budżetów operacyjnych 11.4. Sporządzanie budżetów finansowych 11.5. Kontrola wykonania budżetów
|