Tytuł: | Bulimia od A do Z Kompendium wiedzy dla rodziców, nauczycieli i wychowawców | | Autor: | Dorota Mroczkowska, Beata Ziółkowska | | ISBN: | 978-83-7641-387-7 | | Ilość stron: | 152 | | Data wydania: | 02/2011 | | Format: | 16.0x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 40.00zł | |
Młodzi ludzie, szukając swojego miejsca w świecie, bywają niepewni i zagubieni. Chcą zarówno zachować swą indywidualność i oryginalność, jak również upodobnić się do rówieśników, wzorców medialnych itp. W żmudnym procesie poszukiwania własnej tożsamości często podejmują działania, które godzą w ich zdrowie i prawidłowy rozwój. Jednym z nich jest niekontrolowane objadanie się i przeczyszczanie.
Książka jest kompendium podstawowej wiedzy dla rodziców, nauczycieli i wychowawców z zakresu bulimii; szczegółowo zaś jej epidemiologii, symptomatologii, mechanizmu, metod leczenia i wspierania chorych. Autorki skupiają się w niej przede wszystkim na przekazaniu Czytelnikowi zarówno niezbędnego minimum informacji teoretycznych, jak i wskazują na konieczność trenowania i wykorzystywania określonych umiejętności praktycznych pomocnych w rozpoznawaniu bulimii oraz udzielaniu pomocy osobom ujawniającym jej symptomy.
Dobry kontakt dorosłego z dzieckiem/dorastającym stanowi bowiem olbrzymi zasób sprzyjający budowaniu ich wzajemnej relacji i efektywności procesu wspierania. Wzajemne zaufanie, otwartość, akceptacja zwiększają prawdopodobieństwo wczesnego dostrzeżenia nieprawidłowości w sferze odżywiania dziecka, a dalej – otwartej z nim na ten temat rozmowie i uruchomieniu działań pomocowych.
Rozdziały:
A. Słowo wstępne
B 1. Bulimia nervosa czyli żarłoczność psychiczna 1.1. Co to jest bulimia nervosa? 1.2. Kryteria diagnostyczne bulimii 1.2.1. Klasyfikacja DSM-IV 1.2.2. Klasyfikacja ICD-10 1.2.3. Klasyfikacja J.E. Mitchell 1.3. Obraz kliniczny i mechanizm bulimii 1.4. Epidemiologia C 2. Cykl życia a bulimia
D 3. Diagnoza różnicowa i współwystępowanie innych zaburzeń psychicznych 3.1. Diagnoza różnicowa 3.1.1. Anorexia nervosa 3.1.2. Jedzenie kompulsywne 3.2. Współwystępowanie zaburzeń 3.2.1. Depresja 3.2.1. Zaburzenia osobowości typu borderline 3.2.3. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne 3.2.4. Samouszkodzenia
E 4. Efektywna komunikacja – podstawowe zasady 4.1. Zasady efektywnej komunikacji 4.2. Bariery komunikacyjne 4.3. Komunikacja w rodzinie
F 5. Fakty i mity na temat bulimii 5.1. Potoczne przekonania na temat bulimii 5.2. Stygmatyzacja i autostygmatyzacja osób chorych na bulimię
G 6. Ginekologiczne i seksualne problemy w bulimii 6.1. Problemy ginekologiczne 6.2. Problemy seksualne 6.3. Doświadczenie molestowania seksualnego w dzieciństwie
H 7. Historia objadania się i wymiotowania
I 8. Inne zaburzenia odżywiania a problematyka bulimii 8.1. Charakterystyka wybranych zaburzeń odżywiania 8.1.1. Anorexia nervosa 8.1.2. Niespecyficzne zaburzenia odżywiania Jedzenie kompulsywne 8.1.3. Zaburzenia jedzenia nieuwzględnione w klasyfikacji DSM-IV Zespół jedzenia nocnego Orthorexia nervosa Bigorexia 8.2. Zależności pomiędzy zaburzeniami odżywiania
J 9. Jedzenie i dieta – znaczenie i funkcje 9.1. Funkcje jedzenia 9.2. Geneza formowania się stosunku do pokarmu 9.3. Dlaczego tak trudno kontrolować jedzenie? 9.4. Dieta – przyjaciel czy wróg 9.5. Unormowany sposób odżywiania
K 10. Kontrola w bulimii 10.1. Deficyt kontroli oraz wzmożona kontrola w bulimii 10.2. Specyfika „myślenia bulimicznego” a procesy kontroli
L 11. Leczenie bulimii – oddziaływania medyczne 11.1. Podstawowe wytyczne dotyczące leczenia medycznego 11.2. Udzielanie informacji medycznych
M 12. Mity i fakty na temat bulimii
N 13. Nowe uzależnienia a bulimia 13.1. Bulimia jako nowe uzależnienie 13.2. Uzależnienia a bulimia
O 14. Obraz ciała w bulimii 14.1. Wizerunek ciała i jego znaczenie 14.2. Specyfika spostrzegania ciała w bulimii
P 15. Powikłania bulimii
R 16. Rozmowa i kontakt z osoba cierpiącą na bulimię 16.1. Dlaczego warto rozmawiać? 16.2. Co sprzyja rozmowie? 16.3. Jak zakończyć rozmowę? 16.4. Fakty i mity na temat roli rodziców
S 17. Sens i znaczenie bulimii
T 18. Terapia bulimii 18.1. Cele terapii bulimii 18.2. Wybrane podejścia w pracy terapeutycznej 18.3. Etapy pracy terapeutycznej 18.4. Przekonania sprzyjające podjęciu i powodzeniu terapii 18.5. Formy pomocy terapeutycznej 18.6. Podstawowe modele terapii 18.7. Co zrobić, gdy chory nie chce się leczyć?
U 19. Uwarunkowania bulimii 19.1. Wieloczynnikowy model uwarunkowań bulimii nervosy 19.2. Czynniki podmiotowe i kontekstowe 19.2.1. Czynniki podmiotowe bulimii Determinanty biologiczne Determinanty poznawcze Determinanty osobowościowe – regulacyjne znaczenie wybranych potrzeb dla osób z bulimią 19.3. Czynniki środowiskowe bulimii 19.3.1. Determinanty społeczno-kulturowe 19.3.2. Determinanty rodzinne
W 20. Wsparcie w bulimii 20.1. Czym jest wsparcie? 20.2. Pomoc i wsparcie w bulimii 20.2.1. Rodzice i najbliżsi 20.2.2. Szkoła i nauczyciele Szkoła i nauczyciele – czynniki utrudniające udzielanie pomocy Szkoła i nauczyciele – wskazania do pracy 20.3. Najczęstsze problemy związane z uruchamianiem pomocy
Z 21. Zapobieganie zaburzeniom odżywiania 21.1. Poziomy działań profilaktycznych 21.2. Sygnały ostrzegawcze
|