Tytuł: | Cash Management w grupach kapitałowych Diagnozowanie kształtowanie ocena | | Autor: | Wojciech Szumielewicz | | ISBN: | 978-83-7641-078-4 | | Ilość stron: | 383 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 15.6x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 60.00zł | |
Książka jest pierwszym kompleksowym ujęciem tematu cash management w grupach kapitałowych w polskiej literaturze fachowej. Autor przedstawia typowe dla grup narzędzia wspierające zarządzanie gotówką (ze szczególnym naciskiem na narzędzia wspierające zarządzanie płynnością - cash pooling), a także typowe formy współdziałania spółek w tym obszarze (centrum koordynujące, bank wewnętrzny, fabryka płatności, wspólne centrum usług).
Omówienie tych zagadnień poprzedza prezentacja atrybutów grupy kapitałowej istotnych z punktu widzenia integracji jej uczestników oraz omówienie poszczególnych obszarów zarządzania finansami w grupie kapitałowej. Istotną wartością opracowania jest możliwość aplikacji zaproponowanego modelu diagnozowania, kształtowania i oceny efektywności cash management w grupie kapitałowej. Pomocne w tym mogą być także zaprezentowane przez Autora studia przypadków analizujące procesy restrukturyzacji cash management w wybranych grupach kapitałowych.
Po książkę powinny sięgnąć osoby pracujące w grupach kapitałowych, samodzielnych przedsiębiorstwach, bankach, a także w jednostkach samorządu terytorialnego. Jej adresatami są też przedstawiciele kadry naukowej i studenci nauk o zarządzaniu, finansów i bankowości.
Rozdziały:
Podziękowania
Wprowadzenie
Rozdział 1. Grupa kapitałowa i jej atrybuty istotne dla kształtowania cash management
1. Prawnogospodarcze parametry grupy kapitałowej 1.1. Charakter powiązań pomiędzy podmiotami w grupie kapitałowej 1.2. Efekty synergiczne funkcjonowania grupy kapitałowej 1.3. Operacyjny, strategiczny i finansowy typ grupy kapitałowej 2. Zarządcze parametry grupy kapitałowej 2.1. Poziomy zarządzania grupą kapitałową i podział kompetencji zarządczych w grupie kapitałowej 2.2. Typ strategii grupy kapitałowej i jej wymiary 2.3. Struktura organizacyjna i procesowa grupy kapitałowej 2.4. Nadzór właścicielski w grupie kapitałowej i jej rodzaje
Rozdział 2. Miejsce cash management w zarządzaniu finansami w grupie kapitałowej
1. Zarządzanie finansami w grupie kapitałowej jako wyraz współdziałania jej uczestników 2. Finansowanie działalności w grupie kapitałowej jako obszar zarządzania jej finansami 3. Zarządzanie podatkami w grupie kapitałowej jako obszar zarządzania jej finansami 4. Zarządzanie skarbem w grupie kapitałowej jako obszar zarządzania jej finansami 4.1. Zadania, kompetencje i otoczenie zarządzania skarbem w grupie kapitałowej 4.2. Cash management jako element zarządzania skarbem w grupie kapitałowej 4.3. Pozostałe elementy zarządzania skarbem w grupie kapitałowej 4.4. Modelowe formy zarządzania skarbem w grupie kapitałowej 5. Rachunkowość i controlling w grupie kapitałowej jako obszar zarządzania jej finansami 5.1. Ramy polityki grupy kapitałowej w zakresie sporządzania i wykorzystania skonsolidowanej sprawozdawczości finansowej 5.2. Ujednolicenie polityki rachunkowości w grupie kapitałowej 5.3. Dostosowanie rachunkowości zarządczej do potrzeb zarządzania grupą kapitałową 5.4. Dostosowanie controllingu do potrzeb zarządzania grupą kapitałową
Rozdział 3. Zarządzanie przez wartość w grupie kapitałowej. Oddziaływanie na wartość grupy kapitałowej i jej uczestników poprzez zarządzanie kapitałem obrotowym, zarządzanie płatnościami, zarządzanie relacjami i rachunkami bankowymi
1. Zarządzanie przez wartość w grupie kapitałowej 1.1. Wpływ wykorzystania koncepcji zarządzania przez wartość na system zarządzania grupą kapitałową 1.2. Wykorzystanie pomiaru ekonomicznej wartości dodanej w grupie kapitałowej 2. Obszary, narzędzia i techniki optymalizacji cash management 2.1. Oddziaływanie zarządzania kapitałem obrotowym w grupie kapitałowej na ekonomiczną wartość dodaną 2.2. Oddziaływanie zarządzania płatnościami w grupie kapitałowej na ekonomiczną wartość dodaną 2.3. Oddziaływanie zarządzania relacjami i rachunkami bankowymi w grupie kapitałowej na ekonomiczną wartość dodaną
Rozdział 4. Oddziaływanie na wartość grupy kapitałowej i jej uczestników poprzez zarządzanie płynnością
1. Oddziaływanie zarządzania płynnością w grupie kapitałowej na ekonomiczną wartość dodaną – wprowadzenie 2. Rozwiązania wspierające zarządzanie płynnością w grupie kapitałowej 2.1. Współpraca spółek grupy kapitałowej w zakresie wspólnego krótkoterminowego planowania finansowego 2.2. Wewnątrzgrupowe narzędzia wspierające zarządzanie płynnością w grupie kapitałowej 2.3. Podstawowe narzędzia wspierające zarządzanie płynnością w grupie kapitałowej oferowane przez banki 2.4. Rzeczywista konsolidacja środków pieniężnych z rachunków bankowych spółek grupy kapitałowej 2.5. Wirtualna konsolidacja środków pieniężnych z rachunków bankowych spółek grupy kapitałowej 2.6. Hybrydowa i transgraniczna konsolidacja środków pieniężnych z rachunków bankowych spółek grupy kapitałowej
Rozdział 5. Rozwiązania systemowo-organizacyjne wspomagające cash management w grupie kapitałowej
1. Systemy i rozwiązania informatyczne wspomagające cash management w grupie kapitałowej 1.1. Systemy bankowości elektronicznej 1.2. Systemy i moduły finansowo-księgowe 1.3. Systemy i moduły zarządzania skarbem 2. Rozwiązania organizacyjne w obszarze cash management w grupie kapitałowej 2.1. Centrum koordynujące 2.2. Bank wewnętrzny 2.3. Fabryka płatności 2.4. Wspólne centrum usług 2.5. Outsourcing kontraktowy
Rozdział 6. Model diagnozowania, kształtowania i oceny efektywności cash management w grupie kapitałowej
1. Określenie celów cash management w grupie kapitałowej 2. Diagnoza cash management w grupie kapitałowej 2.1. Określenie potencjalnego zakresu centralizacji w modelu diagnozowania, kształtowania i oceny efektywności cash management w grupie kapitałowej 2.2. Zbieranie danych w modelu diagnozowania, kształtowania i oceny efektywności cash management w grupie kapitałowej 2.3. Analiza danych w modelu diagnozowania, kształtowania i oceny efektywności cash management w grupie kapitałowej 2.4. Wycena potencjalnych korzyści w modelu diagnozowania, kształtowania i oceny efektywności cash management w grupie kapitałowej 2.5. Ocena wstępnie przyjętych założeń i strategii w modelu diagnozowania, kształtowania i oceny efektywności cash management w grupie kapitałowej 3. Kształtowanie cash management w grupie kapitałowej 3.1. Określenie wymagań wobec banków, wobec systemów informatycznych oraz opracowanie założeń dla nowej struktury organizacyjno-procesowej 3.2. Wybór oferty bankowej i systemów informatycznych 3.3. Opracowanie projektu nowej struktury organizacyjno-procesowej 3.4. Określenie zmian w cash management w grupie kapitałowej 4. Wdrożenie określonych na etapie kształtowania zmian w cash management w grupie kapitałowej 4.1. Przygotowania planu wdrożenia zmian w obszarze cash management w grupie kapitałowej 4.2. Przeprowadzenie wdrożenia zmian w obszarze cash management w grupie kapitałowej 4.3. Ocena wdrożenia zmian w obszarze cash management w grupie kapitałowej 5. Bieżąca ocena cash management w grupie kapitałowej
Rozdział 7. Restrukturyzacja cash management w grupie kapitałowej – analiza przypadków
1. Restrukturyzacja cash management w Grupie Südzucker w Polsce 1.1. Zastosowanie modelowego podejścia w ocenie restrukturyzacji zarządzania relacjami/rachunkami bankowymi i zarządzania płynnością w Grupie Südzucker w Polsce 1.2. Zastosowanie modelowego podejścia w projektowaniu restrukturyzacji zarządzania płatnościami w Grupie Südzucker w Polsce 2. Struktura organizacyjno-procesowa cash management w międzynarodowej grupie kapitałowej działającej na rynku europejskim 3. Cash management w grupach kapitałowych działających w Polsce – doświadczenia i kierunki rozwoju
Podsumowanie
Spis załączników
Bibliografia
Załączniki
|