Tytuł: | Ćwiczenia z retoryki | | Autor: | Maria Barłowska, Agnieszka Budzyńska-Daca, Maria Załęska | | ISBN: | 978-83-01-16423-2 | | Ilość stron: | 464 | | Data wydania: | 2012 (dodruk) | | Format: | 14.0x20.5cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 54.00zł | |
Wszechstronny i nowoczesny zbiór ćwiczeń rozwijających umiejętności retoryczne:
• podział materiału na 5 części, odpowiadających etapom przygotowania tekstu według metody retorycznej: • dobieranie argumentów (inventio), • rozplanowania ich kolejności (dispositio), • dobór słów (elocutio), • zapamiętywanie tekstu (memoria), • wygłoszenie tekstu przed publicznością (actio); • przykłady w oparciu o teksty współczesne z najróżniejszych obszarów języka: przemówień i literatury pięknej, • wypowiedzi naukowców i publicystów, • z mowy potocznej i współczesnych blogów; • każdy rozdział wzbogacony o wskazówki bibliograficzne i teoretyczne z różnorodnym zestawem ćwiczeń, zarówno do pracy grupowej, jak i indywidualnej.
Książkę polecamy studentom kierunków humanistycznych, przede wszystkim filologii polskiej, dziennikarstwa i politologii, socjologii a także marketingu i reklamy.
Rozdziały:
1.1.1. Rozpoznawanie kwestii szczegółowej i ogólnej 23 1.1.2. Formułowanie kwestii szczegółowej i ogólnej 24 1.1.3. Sformułowanie tezy 25 1.1.4. Funkcjonalne sformułowanie tezy 27 1.1.5. Formułowanie propozycji 29 1.2. Rodzaje retoryczne 30 1.2.1. Rozpoznawanie rodzajów retorycznych 33 1.2.2. Rodzaje retoryczne wobec gatunków użytkowych 38 1.2.3. Funkcjonowanie rodzajów retorycznych 39 1.2.4. Harmonia rodzajów retorycznych 42 1.2.5. Stosowanie rodzajów retorycznych 44 1.2.6. Recenzja 45 1.2.7. Mowa sądowa 46 1.2.8. Autoprezentacja 47 1.3. Ustalenie status sprawy 48 1.3.1. Pojęcie i rodzaje status 49 1.3.2. Status w różnych rodzajach retorycznych 50 1.3.3. Status jako narzędzie analizy argumentacji 51 1.3.4. Status w opracowaniu tematu wystąpienia 53 1.3.5. Stan sprawy i argumentacja 53 1.3.6. Status w analizie dyskusji 54 1.3.7. Status i „trudne pytania” 55 1.4. Audytorium retoryczne 57 1.4.1. Czynna analiza audytorium 58 1.4.2. Dostosowanie mowy do audytorium 59 1.4.3. Bierna analiza audytorium 60 1.4.4. Mówca i audytorium 63 1.4.5. Kreowanie audytorium 66 1.4.6. Ocena problemu z punktu widzenia słuchacza 66 1.4.7. Językowe wykładniki obecności słuchaczy 67 1.4.8. Mówca w różnych sytuacjach retorycznych 68 1.4.9. Relacja między nadawcą a odbiorcą 68 1.4.10. Specyfika komunikacji medialnej 69 1.4.11. Zwracanie się do słuchaczy 69 1.5. Rodzaje dowodów 71 1.5.1. Rodzaje argumentów 72 1.5.2. Źródła argumentów 73 1.5.3. Rodzaje sylogizmów 76 1.5.4. Przesłanki 76 1.5.5. Rodzaje wnioskowań 77 1.5.6. Entymemat 78 1.5.7. Elementy niejawne w komunikacji 78 1.5.8. Odnajdywanie presupozycji 79 1.5.9. Argumenty oparte na dedukcji i indukcji 83 1.5.10. Rodzaje przykładów 86 1.5.11. Przykłady nierówne 87 1.5.12. Wnioskowania indukcyjne 89 1.5.13. Argument z autorytetu 92 1.5.14. Analiza dowodzeń 93 1.6. Topika 98 1.6.1. Identyfikacja toposów 104 1.6.2. Toposy z porównania 105 1.6.3. Ambiwalencja toposu 106 1.6.4. Rozpoznawanie toposów 107 1.6.5. Topika dyspozycyjna 111 1.6.6. Złote myśli 113 1.6.7. Topos i wspólnota świata 114 1.6.8. Stereotypy 115 1.7. Prezentacja mówcy 116 1.7.1. Argumenty odwołujące się do różnych rodzajów przekonywania 1.7.2. Kreowanie ethosu 1 118 1.7.3. Ja mówcy a sytuacja urzędowa 120 1.7.4. Kreowanie ethosu 2 123 1.7.5. Praktyka kreowania wizerunku 125 1.8. Emocje w perswazji 128 1.8.1. Rozpoznawanie emocji 130 1.8.2. Językowe wykładniki emocji 131 1.8.3. Waloryzacja pozytywna 132 1.8.4. Emocje przeżywane 133 1.8.5. Emocje w perswazji dzieci 133 1.8.6. Emocje w dyskursie politycznym 134 1.8.7. Emocje i ich wykładniki w dyskursie politycznym 1.8.8. Pathos w przemówieniach inauguracyjnych 142 1.8.9. Nadużywanie emocji 144 1.9. Amplifikacja 147 1.9.1. Sposoby amplifikacji 148 1.9.2. Amplifikacja w tekstach komicznych 150 1.9.3. Amplifikacja pośrednia 151 1.9.4. Zastosowanie amplifikacji 152 1.9.5. Amplifikacja w pochwale 152 1.9.6. Praktyczne wykorzystanie amplifikacji 153 1.9.7. Amplifikacja elokucyjna 154 1.9.8. Pozasłowne środki amplifikacji 154 1.9.9. Toposy – źródło amplifikacji 155 1.9.10. Loci communes w amplifikacji 156 1.9.11. Amplifikacja i deprecjacja przez porównanie 157 2. Porządek mowy 159 2.1. Wstęp 161 2.1.1. Rodzaje wstępów 163 2.1.2. Formuła autorskiej skromności 165 2.1.3. Toposy tematyczne 166 2.1.4. Przyczyna pisania 167 2.1.5. Rekomendacja podmiotu retorycznego 168 2.1.6. „Granice toposu” 171 2.1.7. Wstęp bez topiki? 171 2.2. Opowiadanie 173 2.2.1. Opowiadanie w rodzaju sądowym 174 2.2.2. Opowiadanie jako autokreacja 177 2.2.3. Kreowanie opowiadań 178 2.2.4. Opowiadanie nieciągłe 178 2.2.5. Autobiografia jako uwiarygodnienie 180 2.2.6. Rodzaje opowiadań 181 2.2.7. Narracje w polityce 182 2.3. Argumentacja 185 2.3.1. Rozplanowanie treści 186 2.3.2. Porządki argumentacyjne 189 2.3.3. Budowanie argumentów 191 2.3.4. Odnajdywanie schematów argumentacyjnych 194 2.3.5. Błędy argumentacyjne 197 2.3.5.1. Ocena poprawności i siły argumentu 199 2.3.5.2. Struktura argumentu 202 2.3.6. Analiza argumentów 203 2.3.7. Debata szkoleniowa 207 2.3.8. Debata – zapis rozmowy 212 2.4. Refutacja 226 2.4.1. Opinia i wątpienie 228 2.4.2. Przeciwne poglądy 229 2.4.3. Polemika do polemiki 229 2.4.4. Płaszczyzny sporu 232 2.4.5. Argumenty erystyczne 236 2.4.6. Funkcjonowanie argumentów erystycznych 238 2.4.7. Argumenty erystyczne i nieerystyczne 238 2.4.8. Tworzenie argumentów erystycznych 240 2.4.9. Różne „oblicza” perswazji 240 2.4.10. Krytyka personalna 244 2.5. Zakończenie 247 2.5.1. Kompozycja klamrowa 248 2.5.2. Miejsca wspólne zakończenia a sytuacja retoryczna 2.5.3. Przesłanie do audytorium 251 3. Elokucja 257 3.1. Cechy wysłowienia 259 3.1.1. Poprawność 267 3.1.2. Błędy w reklamie 268 3.1.3. Jasność i zawartość informacyjna tekstu 268 3.1.4. „Prosto i jasno” 270 3.1.5. Klarowne formułowanie myśli 271 3.1.6. Język specjalistyczny i zrozumiałość 271 3.1.7. Dobitność i precyzja w definiowaniu 272 3.1.8. Waloryzacja 272 3.1.9. Stosowność a relacja między nadawcą i odbiorcą 273 3.1.10. Wyrażanie ocen 273 3.1.11. Językowy wyraz stereotypów 273 3.1.12. Stosowność zewnętrzna 274 3.1.13. Styl i odbiorca 275 3.1.14. Naruszenia stosowności 276 3.1.15. Ozdobność 277 3.1.16. Osiąganie ozdobności stylu 278 3.1.A. Gatunki użytkowe 278 3.1.A.1. Wybrane gatunki użytkowe 280 3.1.A.2. Teksty prasowe 281 3.1.A.3. Styl kancelaryjny 282 3.1.A.4. Komentarz prasowy 283 3.1.A.4.I. Publicystyka i retoryka 284 3.1.A.4.II. Argumentacja w komentarzach prasowych 287 3.2. Tropy 291 3.2.1. Peryfraza 295 3.2.2. Mówiąc omownie 296 3.2.3. Hiperbola 296 3.2.4. Metaforyczne definicje 297 3.2.5. Metafory obrazowe 297 3.2.6. Obrazowość 297 3.2.7. Porównanie metaforyczne 298 3.2.8. Tropy i ich funkcje 299 3.2.9. Perswazyjne wykorzystanie tropów 300 3.2.10. Środki stylistyczne i wartościowanie 301 3.2.11. Ocena funkcjonalności metafory 302 3.2.12. Funkcjonowanie metafor 304 3.2.13. Funkcje metafory i metonimii 304 3.2.14. Analiza funkcji metafor 305 3.2.15. „Siła” metafory 305 3.2.16. Wyrażanie ocen i emocji 308 3.3. Figury 310 3.3.1. Rozpoznawanie figur słów 314 3.3.2. Tworzenie figur retorycznych 314 3.3.3. Solecyzm 315 3.3.4. Pytanie retoryczne 315 3.3.5. Stosowanie pytań retorycznych 317 3.3.6. Funkcje enumeracji 317 3.3.7. Figury powtórzeń 318 3.3.8. Funkcjonowanie figur retorycznych 319 3.3.9. Rozpoznawanie figur myśli 320 3.3.10. Figuralność i jej brak 321 3.3.11. Funkcje figur retorycznych 322 3.3.12. Figury kontaktu 323 3.3.13. Figury miejsca i czasu 325 3.4. Okres retoryczny 330 3.4.1. Problem zdefiniowania okresu retorycznego 331 3.4.2. Pojęcie okresu retorycznego 332 3.4.3. Retardacja sensu 333 3.4.4. Problem spójności okresu w języku polskim 334 3.4.5. Kolon i komma 336 3.4.6. Rozpoznawanie okresu retorycznego 337 3.4.7. Budowa periodu 338 3.4.8. Rozpoznawanie cech okresu retorycznego 339 3.4.9. Periodyczna budowa sentencji 339 4. Wystąpienie – przygotowanie i wygłoszenie 341 4.1. Słowo żywe 343 4.1.1. Rozpoznawanie tekstów mówionych i pisanych 345 4.1.2. Różnicowanie charakteru wypowiedzi 347 4.1.3. Przekształcanie tekstu mówionego w pisany 348 12 4.1.4. Przekształcanie tekstu pisanego w mówiony 349 4.1.5. Cechy tekstów mówionych 349 4.2. Techniki zapamiętywania 351 4.2.1. Repetitio (Powtarzanie) 1 352 4.2.5. Associatio (Kojarzenie) 1 356 4.2.6. Associatio 2 357 4.2.15. Immaginatio (Wyobraźnia, wizualizacja) 1 361 4.3. Mowa ciała 365 4.3.1. Wywieranie wrażenia na innych 367 4.3.2. Po co nam ręce? 370 4.3.3. Mimika a emocje 370 4.3.4. Znaczenie gestów 371 4.3.5. Wyrażanie emocji 375 4.3.6. Funkcje adaptatorów 377 4.3.7. Wyrażanie siebie 377 4.3.8. Pozycja ciała a wiarygodność 380 4.3.9. Co mówi o Tobie Twoje ciało 383 4.3.10. Budowanie płaszczyzny porozumienia 386 4.3.11. Stereotypowe postrzeganie stroju 388 4.3.12. Stosowność stroju 390 4.3.13. Ethos a powierzchowność 391 4.4. Wygłoszenie 392 4.4.1. Etap przygotowań 395 4.4.2. Ciało i postawa 396 4.4.3. Poszukiwanie napięć 397 4.4.4. „Relaksacja Jacobsona” 397 4.4.5. „Drzewo” 399 4.4.6. „Ratunek – oddech” 400 4.4.7. „Szeptane Aaaa” 401 4.4.8. SOS w sytuacji tremy 403 4.4.9. Głos, mowa, wygłoszenie 404 4.4.10. Przygotowanie ciała do ćwiczeń 410 4.4.11. Prawidłowy oddech 410 4.4.12. Przepona 411 4.4.13. Wdech i wydech 412 4.4.14. Ćwiczenia fonacyjne i rezonacyjne (głosowe) – budzenie głosu 4.4.15. Eksperymenty głosowe 414 4.4.16. Doskonalenie brzmienia 415 4.4.17. Skuteczność w głosie – autodiagnoza 415 4.4.18. Głos w służbie logiki 416 4.4.19. Intencja przekazu w głosie 417 4.4.20. Własny tekst 417 4.4.21. Modulacja głosu 417 4.4.22. Pauzowanie 419 4.4.23. Artykulacja i dykcja 420 4.4.24. Wprowadzenie do ćwiczeń dykcji 422 4.4.25. Ćwiczenia wyrazistości wymowy samogłosek 423 4.4.26. Ćwiczenia wyrazistości wymowy spółgłosek 425 4.4.27. Wygłoszenie – analiza 427 4.4.28. Wygłoszenie mowy – analiza i praktyka 429
|