W podręczniku zostały opisane najnowocześniejsze, zweryfikowane i obecnie obowiązujące metody diagnostyki pacjenta na poszczególnych etapach procesu usprawniania w podstawowych grupach schorzeń dotyczących aparatu ruchu, układu nerwowego, krążenia i oddychania oraz chorób metabolicznych.
Oddzielne rozdziały zostały poświęcone systemowi Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonalnej (ICF) i jego zastosowaniu w praktyce oraz zasadom bezpieczeństwa testów diagnostycznych, a także prognozowaniu i programowaniu procesu rehabilitacji na podstawie ich wyników.
Podręcznik adresowany jest do studentów kierunku fizjoterapia na studiach I i II stopnia oraz do fizjoterapeutów.
Rozdziały:
1. Rola klinimetrii w postępowaniu fizjoterapeutycznym
2. Zasady metodyczne badań diagnostycznych w fizjoterapii 2.1. Okresy wykonywania badań diagnostycznych 4 2.2. Zasady przygotowywania pacjenta do badań 6 2.2.1. Warunki wykonywania testu diagnostycznego 7 2.3. Sposoby interpretacji i wykorzystania wyników badań diagnostycznych 8 2.3.1. Kryteria testów diagnostycznych 10
3. Fizjoterapeutyczne badania diagnostyczne w poszczególnych grupach schorzeń 3.1. Diagnostyka fizjoterapeutyczna aparatu ruchu 3.1.1. Charakterystyka lokomocji 20 3.2. Badania diagnostyczne w chorobach serca 3.2.1. Próba wysiłkowa 33 3.2.2. Ergospirometria (CPX lub CPET – Cardiopulmonary Exercise Test) 3.2.3. Testy marszowe 47 3.3. Diagnostyka fizjoterapeutyczna w chorobach naczyń obwodowych 3.3.1. Badanie podmiotowe 53 3.3.2. Badanie przedmiotowe 58 3.3.3. Próby i testy 60 3.3.4. Badania pracowniane 64 3.4. Badania czynnościowe układu oddechowego – Andrzej Magiera 69 3.4.1. Badanie pojemności życiowej płuc (VC) 73 3.4.2. Badanie przepływ/objętośç (flow/volume) 74 3.4.3. Ocena maksymalnej dowolnej wentylacji płuc (MVV) 77 3.4.4. Bodypletyzmografia 78 3.4.5. Testy bronchomotoryczne 79 3.4.6. Ergospirometria 79 3.5. Diagnostyka fizjoterapeutyczna w chorobach układu nerwowego 3.5.1. Badanie budowy ciała 90 3.5.2. Badanie siły mięśniowej 93 3.5.3. Badanie napięcia mięśniowego 93 3.5.4. Badanie ruchów dowolnych 96 3.5.5. Badanie zmian pozycji ciała w przestrzeni 97 3.5.6. Diagnostyka i objawy w zespole pomijania jednostronnego 99 3.5.7. Diagnostyka fizjoterapeutyczna pacjentów z psychogennymi zaburzeniami ruchowymi 3.5.8. Podsumowanie 102 3.6. Diagnostyka fizjoterapeutyczna w onkologii 3.6.1. Badania czynnościowe w fizjoterapii u pacjentów z chorobà nowotworowà 3.7. Diagnostyka zespołów bólowych w fizjoterapii – Aleksander Ronikier 113 3.7.1. Definicja bólu i pojęcia terminologiczne 114 3.7.2. Terminologia zjawiska bólu 115 3.7.3. Złożony wieloobjawowy miejscowy zespół bólowy (CRPS – Complex Regional Pain Syndrom) 3.7.4. Europejska Unia Specjalistów Medycznych (EUMS – European Union of Medical Specialists) 3.7.5. Metody diagnostyki bólu 121 3.7.6. Terminy określajàce zjawiska bólu 123
4. Badania diagnostyczne w fizjoterapii w zależności od wieku 4.1. Diagnostyka fizjoterapeutyczna w pediatrii 126 4.1.1. Diagnostyka fizjoterapeutyczna – Maria Grodner 126 4.1.2. Warunki badania – Maria Grodner 128 4.1.3. Wywiad i obserwacja – Maria Grodner 128 4.1.4. Rozwój psychoruchowy małego dziecka 4.1.5. Testy i tabele rozwoju – Maria Grodner 133 4.1.6. Dokumentacja – Maria Grodner 134 4.2. Badania diagnostyczne dzieci – Iwona Maciàg-Tymecka 134 4.3. Diagnostyka fizjoterapeutyczna (funkcjonalna) w geriatrii 4.3.1. Ocena stanu czynnościowego 144 4.3.2. Tolerancja wysiłku u osób starszych 147 4.3.3. Tolerancja wysiłkowa a skale Borga 148 4.3.4. Ocena chodu i równowagi a ryzyko upadków 151 4.3.5. Ocena systemu kontroli postawy 152 4.3.6. Próba Romberga 153 4.3.7. Stanie na jednej nodze (Single-Leg Stance, SLS) 153 4.3.8. Czynnościowy test sięgania (The Functional Reach Test, FRT) 153 4.3.9. Wstawanie z krzesła (Chair Stand Test); WZK 154 4.3.10. Funkcjonalna skala równowagi Berga (The Berg Functional Balance Test, BFBT) 4.3.11. The Fugl-Meyer Test 156 4.3.12. Skala oceny równowagi i chodu (skala Tinetti) 156
5. System ICF i zasady jego funkcjonowania w fizjoterapii
6. Bezpieczeństwo testów diagnostycznych 6.1. Koniecznośç przerwania testu 164
7. Programowanie procesu rehabilitacji na podstawie badań diagnostycznych
|