Tytuł: | Diagnoza w resocjalizacji | | Autor: | Ewa Wysocka | | ISBN: | 978-83-01-15516-2 | | Ilość stron: | 342 | | Data wydania: | 06/2021 dodruk | | Format: | 16.5x23.5cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 59.00zł | |
Książka prezentuje główne stanowiska teoretyczne i problemy praktyczne w postępowaniu diagnostycznym. Formułuje podstawowe założenia metodologiczne procesu diagnozowania w resocjalizacji, wraz z opisem modeli diagnozowania, specyficznych trudności, dylematów i zasad diagnozowania w przypadku tzw. "zjawisk trudnych". Przedstawia podstawowy warsztat diagnostyczny pedagogiki resocjalizacyjnej z określeniem metod, technik i narzędzi diagnostycznych oraz zasad ich stosowania.
Rozdziały:
CZĘŚĆ I. Teoretyczne i metodologiczne podstawy diagnozy w resocjalizacji
ROZDZIAŁ 1. Diagnoza w resocjalizacji – ogólne założenia teoretyczne 13
1.1. Diagnoza na potrzeby resocjalizacji w strukturze diagnostyki pedagogicznej 13
1.2. Niedostosowanie społeczne jako kategoria teoretyczna 21
1.3. Podstawowe założenia teoretyczne diagnostyki resocjalizacyjnej 37
ROZDZIAŁ 2. Ogólne założenia metodologiczne procesu diagnozowania w resocjalizacji 56
2.1. Społeczno-praktyczny wymiar diagnozy resocjalizacyjnej 56
2.2. Specyfika diagnozy resocjalizacyjnej – funkcje, przedmiot, cechy i kryteria oceny 60
2.3. Przebieg i schemat diagnozy resocjalizacyjnej – model strukturalny i funkcjonalny 71
2.4. Psychopedagogiczne i społeczne modele diagnozy resocjalizacyjnej – podstawy metodyczno-pragmatyczne
2.5. Trudności i dylematy oraz zasady etyczne w diagnozie resocjalizacyjnej 109
2.6. Perspektywy widzenia w diagnozie resocjalizacyjnej – indywidualna i środowiskowa 130
2.7. Kierunki i aspekty diagnozy resocjalizacyjnej 136
ROZDZIAŁ 3. Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przebiegu procesu diagnostycznego
3.1. Czynniki determinujące i wyznaczniki jakości kontaktu diagnostycznego 148
3.2. Czynniki dynamizujące przebieg kontaktu diagnostycznego 159
3.3. Czynniki zakłócające przebieg kontaktu diagnostycznego 16 3
3.4. Czynniki wyznaczające profesjonalizm diagnosty 172
3.5. Mechanizmy modyfikujące i zaburzające proces diagnostyczny 178
CZĘŚĆ II. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej – szczegółowe założenia i rozwiązania metodologiczne
ROZDZIAŁ 4. Płaszczyzny, sfery i obszary diagnozy resocjalizacyjnej 187
4.1. Charakterystyka podstawowych aspektów i pragmatyka diagnozy indywidualnej – płaszczyzna biologiczna, psychologiczna i socjologiczna (społeczno-kulturowa)
4.2. Charakterystyka głównych aspektów diagnozy środowiskowej – rodzina, szkoła i grupa rówieśnicza
4.3. Płaszczyzna kulturowa i duchowa jako obszar zaniedbany w diagnozie resocjalizacyjnej – próba ogólnej konceptualizacji problemu
ROZDZIAŁ 5. Podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie resocjalizacyjnej
5.1. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie resocjalizacyjnej 222
5.2. Wybrane narzędzia do globalnej oceny zaburzeñ w zachowaniu i niedostosowania społecznego
5.3. Wybrane narzędzia do oceny różnych aspektów niedostosowania społecznego 26 1
5.3.1. Diagnoza różnicowa zaburzeñ antyspołecznych – zaburzenia osobowości, skrajna aspołecznośæ i zaburzenia psychopatyczne
5.3.2. Diagnoza skłonności do zachowañ przemocowych, agresywności i autoagresji oraz sposobu reagowania na frustrację
5.3.3. Diagnoza wybranych korelatów i mechanizmów zachowañ nieprzystosowawczych
ROZDZIAŁ 6. Diagnoza warunków procesu resocjalizacji i weryfikacja efektów oddziaływañ resocjalizacyjnych
|