By poczuć radość w poniedziałkowy poranek...
Wyobraź sobie firmę wolną od krzyku, konfliktów, wzajemnego punktowania i obgadywania za plecami. Wyobraź sobie środowisko pracy bez kompleksów, bez zagrożenia, przyjazne miejsce, gdzie Ty i ludzie wokół macie poczucie sensu i własnej wartości. Wyobraź sobie, że z zawodowej rzeczywistości usuwasz przemoc, agresję, szantaż, pretensje, fochy i oceny, w zamian tworzysz nowy świat, oparty na szacunku, współpracy, dialogu oraz - co najważniejsze - na kontakcie z innymi ludźmi i wzajemnym zrozumieniu. Wyobraź sobie świat, w którym można być efektywnym i zadowolonym ze swojej pracy. Wyobraź go sobie, a potem wprowadź jego reguły do swojej codzienności.
Twórcą idei zwanej Porozumieniem bez Przemocy (Nonviolent Communication - NVC) jest amerykański psycholog Marshall B. Rosenberg. Zaproponował on sposób komunikacji, w którym odchodzi się od paradygmatu szukania winnego, ustalania za wszelką cenę, kto ma rację, na rzecz budowania relacji i wypracowywania na jej podstawie rozwiązań wygrany - wygrany. Nie ma tu miejsca na przemoc, strach, ocenianie, co dobre, a co złe, w zamian jest uważność na fakty i obserwacje, refleksja, jakie uczucia, a zatem i potrzeby, wywołują w nas dane sceny, sytuacje czy zachowanie drugiego człowieka. Nie ma spychania na kogoś odpowiedzialności za własne samopoczucie. Jest koncentracja na słuchaniu, dbanie o siebie i innych. W efekcie, w atmosferze porozumienia, wszystkim pracuje się przyjemniej i spokojniej. Wzrasta entuzjazm, pojawiają się nowe pomysły, poprawiają się wyniki finansowe. Firma ma świetną reputację jako pracodawca, więc do wolnych stanowisk ustawia się kolejka chętnych.
Piękne, prawda? W dodatku realne. Poznaj reguły Porozumienia bez Przemocy i już dziś zacznij je wprowadzać w swoim życiu i we własnej organizacji!
Rodziały:
Wstęp 7
Świat bez ocen 11
- Dlaczego oceniamy - neurobiologia 12
- Ocenianie a uniwersalne potrzeby 14
- Co ocenianie oznacza dla relacji 17
- Jak przerwać spiralę ocen 19
- Podsumowanie 24
Świat bez bycia miłym za cenę siebie 25
- Egoizm a dbanie o siebie 26
- Dlaczego tak ważne jest, żeby inni byli zadowoleni 31
- Koszt bycia miłym 36
- Jak odejść od bycia miłym 38
- Podsumowanie 43
Świat bez kompleksów 45
- Poczucie własnej wartości i kompleksy 46
- Źródła kompleksów 56
- Konsekwencje życia w cieniu własnych kompleksów 59
- Jak budować zaufanie do siebie 62
- Podsumowanie 69
Świat bez krzyku 71
- Oceniające myśli i krzyk 72
- Czego wyrazem jest krzyk 75
- Zgliszcza po wojnie, czyli co krzyk wnosi do relacji 77
- Co zrobić, gdy jesteśmy u progu krzyku 80
- Podsumowanie 87
Świat bez obwiniania i poczucia winy 89
- Poczucie winy dojrzałe i niedojrzałe 90
- Poczucie winy a poczucie krzywdy 94
- Skąd się to bierze 98
- Konsekwencje poczucia winy 102
- Jak zacząć wybierać siebie 105
- Podsumowanie 111
Świat bez wstydu 113
- Naturalne a nawykowe 115
- Strategie unikania wstydu 122
- Jak radzić sobie ze wstydem 127
- Podsumowanie 133
Świat bez zamartwiania się i kręcenia filmów w głowie 135
- Zamartwianie się i potrzeba sensu 136
- konsekwencje zamartwianiA się 140
- Jak przerwać spiralę zamartwiania się 143
- Podsumowanie 147
Świat bez domyślania się i focha 149
- Komunikaty apelowe - ukryte przekazy 150
- Formy komunikacji nie wprost 155
- Jak gra w "domyśl się" wpływa na otoczenie 161
- Jak wrócić do otwartej komunikacji 162
- Podsumowanie 170
Świat bez obgadywania 171
- Czemu ważnemu służy obgadywanie 173
- konsekwencje obgadywania 177
- Co można zyskać rezygnując z obgadywania 179
- Jak sobie radzić z obgadywaniem 181
- Podsumowanie 191
Świat bez doradzania 193
- Doradzenie jako nawyk 194
- Przyczyny dawania rad 198
- Co dzieje się z osobą, która dostaje rady 203
- Jak słuchać, by usłyszeć 205
- Podsumowanie 214
Świat bez konfliktów 215
- Udowadnianie, kto ma rację 216
- Walka na strategie i ukryte pod nimi potrzeby 226
- Relacje, konflikty i zaangażowanie pracowników 230
- Jak konstruktywnie zarządzać konfliktami 232
- Podsumowanie 241
Świat bez empatii 243
Załącznik 1. Lista potrzeb 259
Załącznik 2. Lista uczuć rzekomych 261
Załącznik 3. Lista uczuć przyjemnych 262
Załącznik 4. Lista uczuć NIEprzyjemnych 263
Zakończenie 265
Bibliografia 267