Tytuł: | Dydaktyka biologii i ochrony środowiska | | Autor: | Wiesław Stawiński, Eleonora Bobrzyńska, Jadwiga Długowiejska, Alicja W | | ISBN: | 83-01-14669-9 | | Ilość stron: | 560 | | Data wydania: | 2006 | | Format: | 16,5x24 cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 44.90zł | |
Jedyny podręcznik w Polsce obejmujący całokształt zagadnień dotyczących nowoczesnego nauczania i uczenia się biologii, przyrody i ochrony środowiska.
Został oparty na nowoczesnych światowych tendencjach edukacji biologicznej i środowiskowej. Autorzy zaprezentowali przykłady rozwiązań dydaktycznych, zaczerpniętych zarówno z literatury, jak i z własnego dorobku naukowego oraz praktyki pedagogicznej.
Wynika z nich, że dla nauczycieli bardzo przydatne są nie tylko teoretyczne podstawy i organizacja procesu nauczania czy metody i formy prowadzenia zajęć, ale też informacje dotyczące organizacji i modernizacji pracowni i ogrodu szkolnego jako podstawy edukacji biologicznej i środowiskowej.
Osobom nauczającym stawia się wysokie wymagania w zakresie kompetencji zawodowych, gdyż to właśnie oni popularyzują wiedzę biologiczną i środowiskową oraz przygotowują młode pokolenia do funkcjonowania w środowisku.
Podręcznik składa się z 2 części. W części 1 omówiono dydaktykę biologii i ochrony środowiska jako naukę i przedmiot studiów. Przedstawiono cele nauczania, dobór i układ treści, kształtowanie pojęć i umiejętności. Poruszono problemy związane z kierowaniem procesem nauczania oraz procesem innowacji. W części 2 – szczegółowej – opisano dydaktyki poszczególnych dziedzin nauczania od problemów treści przyrodniczych edukacji wczesnoszkolnej, przez dydaktykę botaniki, zoologii, fizjologii, anatomii, ekologii; aspekty edukacji środowiskowej do problemów popularyzacji wiedzy biologicznej i środowiskowej.
Każdy rozdział zawiera zadania do rozwiązania oraz aktualny wykaz literatury.
W obecnym wydaniu wprowadzono zmiany wynikające z reformy oświaty; rozszerzono informacje o nowych tendencjach w dydaktyce biologii w Polsce i na świecie; dokonano zmian w propozycjach nauczania związanych z wejściem Polski do UE; położono nacisk na nowoczesną organizację procesu nauczania, metody i formy prowadzenia zajęć w terenie i ogrodzie szkolnym.
Publikacja adresowana do studentów biologii, wydziałowych i międzywydziałowych studiów dydaktyki przyrody, seminariów dyplomowych licencjackich i magisterskich – w ramach wydziałów biologii – uniwersytety, akademie pedagogiczne; nauczycieli biologii i ochrony środowiska różnych typów szkół; pracowników naukowych kształcących nauczycieli biologii.
Rozdziały:
Część I. ZAGADNIENIA OGÓLNE 1. Historia dydaktyki biologii i ochrony środowiska w Polsce 2. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska jako nauka 3. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska jako przedmiot studiów 4. Cele nauczania biologii i ochrony środowiska 5. Dobór i ujęcie treści nauczania 6. Pojęcia biologiczne i ich kształtowanie 7. Kształtowanie umiejętności w nauczaniu biologii i ochrony środowiska 8. Kierowanie procesem uczenia sie˛ biologii i ochrony środowiska 9. Kształtowanie postaw w nauczaniu biologii i ochrony środowiska 10. Rozwijanie zainteresowań biologicznych i środowiskowych 11. Teoretyczne podstawy i organizacja nauczania biologii i ochrony środowiska 12. Metody nauczania biologii i ochrony środowiska 13. Lekcje biologii i ochrony środowiska 14. Zajęcia terenowe — wycieczki 15. Nauka domowa 16. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne 17. Wymagania i wyniki nauczania 18. Kontrola i ocena 19. Środki dydaktyczne wykorzystywane w nauczaniu biologii i ochrony środowiska 20. Rysunek w nauczaniu biologii i ochrony środowiska 21. Podręczniki i wydawnictwa dydaktyczne 22. Zeszyt przedmiotowy z biologii i ochrony środowiska 23. Lektury szkolne 24. Pracownia biologiczna. Pracownia ochrony środowiska 25. Ogród szkolny 27. Innowacje dydaktyczne w nauczaniu biologii i ochrony środowiska 28. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli biologii i ochrony środowiska
Część II. ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE 29. Propedeutyczne nauczanie treści z biologii i ochrony środowiska 30. Podstawy dydaktyki botaniki 31. Podstawy dydaktyki zoologii 32. Wprowadzenie do dydaktyki fizjologii roślin, zwierząt i człowieka 33. Dydaktyka ekologii 34. Dydaktyczne aspekty edukacji środowiskowej 35. Dydaktyka nauki o człowieku 36. Dydaktyka cytologii i genetyki 37. Nauczanie biologii i ochrony środowiska w różnych typach szkół 38. Konkursy i olimpiady biologiczne 39. Problemy popularyzacji wiedzy biologicznej i środowiskowej
|