W książce przedstawiono budowę i właściwości pneumatycznego koła jezdnego. Omówiono charakterystyki ogumienia w różnych stanach statycznych i dynamicznych obciążeń z uwzględnieniem stanu nawierzchni. Zamieszczono opisy nowoczesnych modeli tarcia, poczynając od modelu Coulomba, na którym oparto część modeli złożonych, a skończywszy na modelu Maxwella.
Zaprezentowano także znane modele tarcia (przyczepności) ogumienia samochodowego (LuGre, Wiegnera/Uffelmanna, Pacejki i model z relaksacją sił przyczepności). Omówiono różne modele struktury ogumienia, m.in. płaski model analityczny, przestrzenny model wieloelementowy, model powłokowy i model FE. W książce znajduje się także opis autorskiego modelu tarcia EXP koła jezdnego napędzanego, opracowanego na podstawie badań doświadczalnych.
Bardzo ciekawa jest ta część pracy, gdzie przeprowadzono analizę dynamiki ruchu pojazdów wyczynowych typu Top Fuel Dragster, a także przedstawiono teorię elastycznego koła jezdnego (pędu bieżnika) opracowaną przez Halluma, umożliwiającą zinterpretowanie zjawisk dynamicznych towarzyszących ruszaniu. Na zakończenie opisano historię koła jezdnego.
Książka jest adresowana do studentów i pracowników naukowych zajmujący się zagadnieniami mechaniki pojazdu kołowego, a także pracowników przemysłu motoryzacyjnego.
Rozdziały: Ogólna budowa opony Charakterystyka opony radialnej Charakterystyka opony diagonalnej znaczenia opony
1. Charakterystyki ogumienia Statyka koła jezdnego Kinematyka koła jezdnego Dynamika koła jezdnego. Napęd Dynamika koła jezdnego. Hamowanie Dynamika koła jezdnego. Ruch krzywoliniowy Dynamika koła jezdnego. Złożony stan obciążeń Dynamika koła jezdnego. Ruch po nawierzchni mokrej
2. Modele tarcia Tarcie Tarcie posuwiste Tarcie toczne Tarcie aerodynamiczne i hydrodynamiczne Model tarcia Coulomba Model tarcia Karnoppa Model tarcia Dahla Model tarcia LuGre Rotacyjny model LuGre Model elastoplastyczny Model tarcia Lueven Model tarcia Maxwella
3. Modele tarcia ogumienia Model LuGre z tarciem skupionym (Lumped LuGre Model) Model LuGre z tarciem rozłożonym (Distributed LuGre Model) Model 3D LuGre (3D Dynamie Tire/Road Friction Model) Model ogumienia Wiegnera-Uffelmanna Model Pacejki (MF - Magie Formuła) Model termodynamiczny opony Dynamiczne modele ogumienia z relaksacją sił przyczepności
4. Modele struktury ogumienia Model struktury z radialnymi sprężynami (Radial Spring Model) Model zderzeniowy Model ze sztywnym opasaniem (Rigid-Ring Comfort Model) Model opony z elastycznym opasaniem (Flexible Ring Tyre Model) Model przestrzenny wieloelementowy z elementami masowymi Model powłokowy Model oparty na metodzie elementów skończonych FE Model analityczny płaski z radialnymi i obwodowymi sprężynami Model „szczotka" (Brush Tire Model)
5. Model koła jezdnego napędzanego Badania doświadczalne procesu ruszania pojazdu kołowego Eksperymentalny model tarcia EXP styczna.pl Wyniki symulacji komputerowej procesu napędu koła jezdnego z modelem tarcia EXP Model tarcia ogumienia EXP
6. Koło jezdne Top Fuel Dragstera Wymagania regulaminu technicznego odnośnie do dragstera Top Fuel - Drąg Racing - 01-04-2 Budowa Top Fuel Dragstera Analiza dynamiki ruchu dragstera TF Teoria elastycznego napędzanego koła jezdnego dragstera wg Chacka Halluma. Teoria pędu bieżnika opony
7. Historia koła jezdnego
|