Jak odkrywać w dzieciach ich własną ukrytą wiedzę i umiejętności pozwalające nadrabiać i wyrównywać niedostatki psychiczne? Jak wspomagać strategie autoterapeutyczne dzieci z dysfunkcjami więzi osobistych?
Książka przedstawia oryginalną interdyscyplinarną koncepcję terapii z dziećmi, odwołując się do rozmaitych dziedzin wiedzy: antropologii, ekologii, psychoanalizy, psycholingwistyki oraz neuropsychologii. Nowe wydanie zawiera zaktualizowaną bibliografię i literaturę polecaną przez autorkę.
Pozycja przeznaczona dla terapeutów, wychowawców, rodziców i opiekunów dzieci z głebokimi zaburzeniami rozwoju emocjonalnego, społecznego i umysłowego.
Rozdziały:
I. Objaw patologiczny czy strategia autoterapeutyczna 7 Niedyrektywność – permisywność – udział wspomagający 8 Genetycznie zaprogramowane strategie rozwoju 9 Wrodzona zdolność utrzymywania homeostazy 10 Walka o przetrwanie: na zewnątrz i wewnątrz siebie 10
II. Klub jako środowisko wspomagające autoterapię dzieci i rodziców 15 Dobór dzieci 15 Styl pracy z dziećmi 18 Promieniowanie życzliwej uwagi 19 Niedyrektywność i postępowanie podtrzymujące wobec rodziców 19 Spontaniczność terapeutów 21 W cztery oczy 22 Trójkąt terapeutyczny 22 Terapia a wychowanie i kształcenie sprawności instrumentalnych 23
III. Diada matka-dziecko; więź udaremniona 24 Więź biologiczna a więź psychospołeczna 24 Przejawy niewygasłego dążenia ku wzajemnej bliskości 27 Dążenie do kontaktu z ojcem 34
IV. Problemy nadwrażliwości 36 Dotyk 36 Inne rodzaje nadwrażliwości 39
V. Dłoń – narzędzie budowania więzi i rozumnego działania 42
VI. Twarz matki – potwierdzenie poczucia „jestem i działam” 48 Gesty potwierdzające 49 Odczytywanie twarzy 50
VII. Ja zaprzeczone 54 Opróżnianie miejsca centralnego 55 Neofobia i rytuały 57 Potrzeba zasilania z zewnątrz 58
VIII. Ku równorzędności podmiotowej 62 Potrzeba swobody 62 Równorzędność osoby dorosłego i osoby dziecka 65 Agresja terapeutyczna w konwencji równorzędności podmiotowej 67 Przyjacielskie walki 68 Od zbliżeń agresywnych do dialogu 70 Agresja jako komunikat „mam żal do Ciebie” 71 Zaczepki pseudoagresywne 72 Autokontrola agresywności 73 Dlaczego się wspinają 75
IX. Regresja jako strategia autoterapeutyczna 76 Powroty do zachowań niemowlęcych 76 Neuropsychologia regresji terapeutycznej 79
X. Samoregulacja napięcia 82 Nie przeszkadzaj mi płakać 82 Kojąca stymulacja końców palców 84 Kojące powtarzanie słów 85 Samoregulacja napięcia poprzez stymulację zmysłu równowagi 85 Powolne obroty wokół własnej osi 87 Fascynacja wpatrywania się w przedmioty wirujące 88 Wirowanie a niedojrzałość percepcyjna 90 Mandale 91
XI. Podsumowanie i wnioski 93 Podsumowanie wyników badań 93 Wnioski teoretyczne 100 Wnioski w odniesieniu do praktyki wychowania i terapii 101 Summary 103 Bibliografia 108 Książki polecane 112 Wybrane publikacje Hanny Olechnowicz 113
|