Tytuł: | Ekonometria przestrzenna Metody i modele analizy danych przestrzennych | | Autor: | Bogdan Suchecki | | ISBN: | 978-83-255-1122-7 | | Ilość stron: | 360 | | Data wydania: | 06/2010 | | Format: | 16.5x23.5cm | | Wydawnictwo: | C.H. Beck | |
| Cena: | 59.00zł | |
Ekonometria przestrzenna jest pierwszym w Polsce opracowaniem, które w tak szerokim zakresie omawia nowoczesne metody i modele ekonometrii przestrzennej.
Obok zagadnień z zakresu geostatystyki i statystyki przestrzennej porusza problemy z zakresu koncentracji i specjalizacji w przestrzennych analizach ekonomicznych, analiz strukturalno- geograficznych czy nowej ekonomii geograficznej.
Najważniejszą część opracowania stanowi wykład z podstawowych modeli regresji przestrzennej oraz metod estymacji i weryfikacji ekonometrycznych modeli przestrzennych. Zagadnienia te nie były dotąd poruszane w żadnej publikacji książkowej w Polsce, w tak szerokim zakresie.
Podręcznikiem zainteresują się: pracownicy naukowi i dydaktyczni oraz studenci wszystkich kierunków ekonomicznych i zarządzania, a w szczególności: gospodarki przestrzennej, informatyki i ekonometrii, ekonomii, logistyki, zarządzania i marketingu.
Rozdziały:
Rozdział 1. Wprowadzenie do przestrzennych analiz ekonomicznych 1.1. Rozwój metodologii i zastosowan ekonometrii przestrzennej 16 1.2. Obserwacje i prawidłowosci w badaniach przestrzennych 23 1.3. Interakcje przestrzenne: sasiedztwo i odległosc 26 1.4. Nota bibliograficzna 36
Rozdział 2. Klasyfikacja, wizualizacja i grupowanie danych przestrzennych 2.1. Klasyfikacja danych przestrzennych 37 2.2. Zródła informacji przestrzennych 39 2.2.1. Portale tematyczne 40 2.2.2. Bazy danych statystycznych 42 2.2.3. Inne bazy danych 45 2.3. Wizualizacja danych przestrzennych 45 2.3.1. Mapy 46 2.3.2. Trellisy 54 2.4. Podstawy grupowania i klasyfikacji w badaniach przestrzennych 56
Rozdział 3. Elementy geostatystyki i metody analizy przestrzennych danych punktowych 3.1. Wprowadzenie do statystyki przestrzennej 70 3.2. Podstawowe pojecia i metody geostatystyki 75 3.3. Metody interpolacji danych geostatystycznych 85 3.4. Analiza przestrzennych danych punktowych 90
Rozdział 4. Miary i testy statystyczne w eksploracyjnej analizie danych przestrzennych 4.1. Wprowadzenie 100 4.2. Heterogenicznosc i autokorelacja przestrzenna 102 4.3. Macierze wag 105 4.4. Testowanie globalnej autokorelacji przestrzennej 107 4.5. Miary lokalnej autokorelacji przestrzennej 120 4.5.1. Statystyki LISA 123 4.5.2. Lokalne statystyki autokorelacji przestrzennej Getisa i Orda 126
Rozdział 5. Koncentracja i specjalizacja w przestrzennych analizach ekonomicznych 5.1. Własnosci idealnego miernika koncentracji przestrzennej 129 5.2. Krzywa Lorenza i indeks Giniego dla danych przestrzennych 132 5.3. Inne mierniki koncentracji przestrzennej 143 5.4. Indeksy specjalizacji regionalnej 152 5.5. Interpretacje i zastosowania indeksów koncentracji i specjalizacji 154
Rozdział 6. Analizy strukturalno-geograficzne 6.1. Klasyczna metoda przesuniec udziałów (SSA) 163 6.2. Modele stochastyczne regresji wazonej SSANOVA 168 6.3. Dynamizacja analizy i modele panelowe przesuniec udziałów 179 6.3.1. Metoda zmiennych wag Barffa–Knighta 180 6.3.2. Metoda zmian konkurencyjnosci Estebana-Marquillasa 183 6.3.3. Panelowe modele SSANOVA 185 6.4. Przestrzenna metoda przesuniec udziałów (SSSA) 194
Rozdział 7. Nowa ekonomia geograficzna i modele specjalne 7.1. Wprowadzenie 202 7.2. Modele przyczynowo-skutkowe nowej ekonomii geograficznej 204 7.3. Modele trendu powierzchniowego 214 7.4. Modele dyfuzji przestrzennej 220 7.5. Modele grawitacji, ciazenia i potencjału 226 7.5.1. Modele grawitacji i ciazenia 226 7.5.2. Modele potencjału 230
Rozdział 8. Modele regresji przestrzennej 8.1. Etapy konstrukcji ekonometrycznych modeli przestrzennych 237 8.2. Wybór macierzy odległosci i konstrukcja macierzy wag 238 8.3. Wybór postaci funkcyjnej struktury interakcji przestrzennych 241 8.4. Budowa, własnosci i klasyfikacja jednorównaniowych modeli regresji przestrzennej 8.4.1. SAR – modele autoregresji przestrzennej 248 8.4.2. Modele z autokorelacja przestrzenna składnika losowego 250 8.4.3. SCM – modele z przestrzenna filtracja zmiennych objasniajacych 251 8.4.4. Modele mieszane 252 8.5. Heterogenicznosc przestrzenna w modelach ekonometrycznych 255 8.5.1. Modele z heteroskedastycznoscia przestrzenna składnika losowego 256 8.5.2. Niestabilnosc parametrów w modelach regresji przestrzennej 258
Rozdział 9. Estymacja modeli regresji przestrzennej 9.1. Uogólniona metoda najmniejszych kwadratów 268 9.2. Metoda najwiekszej wiarygodnosci 272 9.3. Uogólniona metoda momentów (UMM/GMM) 281 9.4. Przestrzennie uogólniona podwójna metoda najmniejszych kwadratów 285
Rozdział 10. Weryfikacja statystyczna i zastosowania modeli regresji przestrzennej 10.1.Testy i problemy weryfikacji statystycznej modeli z przestrzenna autoregresja lub autokorelacja 10.2.Strategie wyboru modelu regresji przestrzennej 299 10.3.Testowanie heterogenicznosci w modelach regresji przestrzennej 306 10.4.Testowanie modelu w warunkach jednoczesnego wystepowania autokorelacji i heterogenicznosci przestrzennej 10.4.1.Testowanie autokorelacji przestrzennej w obecnosci heteroskedastycznosci 311 10.4.2.Testowanie heteroskedastycznosci w obecnosci autokorelacji przestrzennej 314 10.4.3.Testowanie niestabilnosci parametrów w obecnosci zaleznosci przestrzennych 315 10.5.Przykłady testowania i zastosowania modeli regresji przestrzennej 318
|