Należy kierować samym sobą. Nie wolno pozwolić na to, żeby przychodzące zadania sterowały naszym życiem. Należy zaplanować wykonywanie rutynowych działań każdego dnia o tej samej porze. Trzeba to ćwiczyć codziennie. Należy odpowiadać na e-maile tylko raz dziennie. W przeciwnym razie grozi to gaszeniem kolejnych pożarów i zahamowaniem postępów w osiąganiu celów.
Menedżer powinien ustalić, co tylko on i nikt inny jest w stanie zrobić, i po prostu to zrobić. Jeśli uzna, że robi coś, co mogą wykonać jego podwładni, powinien przestać się tym zajmować. Jeśli bowiem nadal będzie wykonywał prace, które mogą robić inni, nie wypełni swoich obowiązków. A może np. chodzić o tak istotne kwestie, jak strategia dotycząca dostosowania zasobów i możliwości organizacji do jej zewnętrznego otoczenia konkurencyjnego.
Ta książka różni się na kilka sposobów od tradycyjnych podręczników ekonomii menedżerskiej. Po pierwsze, jest względnie krótka. Omówiono w niej tylko najważniejsze kwestie, gdyż porządne nauczenie kilku koncepcji jest lepsze niż pobieżne uczenie wszystkiego. W dodatku krótki tekst podręcznika pozwala wykładowcom uzupełniać zajęcia własnymi materiałami.
Należy przy tym pamiętać, że każdy student, bez względu na to, czym się przedtem zajmował, powinien być w stanie przeczytać tę książkę od deski do deski i zakończyć lekturę z poczuciem zrozumienia, jak należy wykorzystywać paradygmat racjonalności podmiotu w celu wskazywania problemów i sposobów ich rozwiązywania.
Po drugie, w tej książce zastosowano podejście problemowe, nie zaś tradycyjne podejście modelowe. Stawiam problem, np. problem kosztu stałego, a następnie daję studentom odpowiednie narzędzia analityczne, żeby sami obliczyli koszty ponoszone i korzyści osiągane dzięki zastosowaniu różnych rozwiązań . Następnie proszę ich o rozwiązanie podobnych problemów.
Uczenie studentów rozwiązywania problemów, nie zaś znajomości modeli ekonomicznych, jest dużo lepszym sposobem uczenia ekonomii na ostatnim roku MBA. Żeby to zrozumieć, należy odpowiedzieć na pytanie, co studenci zapamiętają po zakończeniu zajęć: problem kosztu stałego czy to, że pochodna cząstkowa funkcji zysku względem ceny nie zależy od wysokości kosztu stałego.
Po trzecie, ta książka poświęca tylko trochę miejsca na naukę mechanicznego prowadzenia analizy kosztów i korzyści. Ponieważ jedynym sposobem zapoznania się z tym materiałem jest rozwiązywanie problemów, lepiej jest uczyć przez internet z wykorzystaniem programów interaktywnych, np. ekonomii menedżerskiej MBAPrimer.com czy Samuela Bakera Economic Interactive Tutorials4.
Te programy uczą np. analizy wielkości krańcowych, a potem natychmiast zmuszają studentów do zastosowania wiedzy i wypełniania konkretnych okienek arkusza kalkulacyjnego. Na końcu każdego rozdziału studenci sami sprawdzają, czego się nauczyli, rozwiązując zadania. Jeśli nie potrafią odpowiedzieć na pytanie, mogą wrócić do odpowiednich fragmentów materiału. Następnie, kiedy studenci są już pewni, że rozumieją wszystko, czego się uczyli, daję im do napisania przez Internet sprawdzian z przestudiowanego materiału, zabraniając korzystania z pomocy naukowych. Wykorzystywanie materiałów dostępnych w internecie do zapoznawania się z narzędziami analizy kosztów i korzyści umożliwia osiągnięcie dwóch celów. Po pierwsze, studenci mogą pracować w ich własnym tempie. To pozwala profesorowi uczyć na tym samym kursie studentów mających odmienną wiedzę wstępną. Ci, którzy mają zdolności analityczne albo doświadczenie w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych, opanują materiał bez większego wysiłku, ucząc się przy tym dużo dzięki przedstawianym na seminariach przykładom zastosowań wiedzy w biznesie.
Rozdziały:
CZĘŚĆ 1. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW I PODEJMOWANIE DECYZJI Rozdział 1. Wprowadzenie — o czym jest ta książka Rozwiązywanie problemów Etyka i ekonomia Ekonomia podczas rozmowy kwalifikacyjnej Podsumowanie i zadania domowe Rozdział 2. Jedna lekcja biznesu Kapitalizm i dobrobyt Czy fuzje pozwalają przenosić aktywa do zastosowań wyżej wycenianych? Czy państwo tworzy dobrobyt? Ekonomia a biznes Tworzenie dobrobytu w przedsiębiorstwach Podsumowanie i zadania domowe Rozdział 3. Korzyści, koszty i decyzje Informacje wstępne: koszty zmienne, stałe i całkowite Informacje wstępne: zysk księgowy a zysk ekonomiczny Koszt tego, z czego się rezygnuje Błąd kosztu stałego, czyli błąd kosztu utopionego Błąd kosztu ukrytego Ekonomiczna wartość dodana Czy EVA działa? Podsumowanie i zadania domowe Rozdział 4. Decyzje o zmianie zakresu działalności Informacje wstępne: koszt przeciętny i koszt krańcowy Analiza wielkości krańcowych Płaca motywacyjna Jak powiązać płacę motywacyjną z miarą nakładów pracy? Jeżeli płaca motywacyjna jest tak dobrym rozwiązaniem, dlaczego więcej firm jej nie wykorzystuje? Podsumowanie i zadania domowe Rozdział 5. Decyzje inwestycyjne: patrz w przyszłość i wnioskuj wstecz Informacje wstępne: ilościowy próg rentowności Decyzje towarzyszące wejściu na rynek Decyzje o zamknięciu i cenowy próg rentowności Koszty utopione i poinwestycyjna rezygnacja z działalności Integracja pionowa jako rozwiązanie problemu rezygnacji poinwestycyjnej Określenie zyskowności decyzji Podsumowanie i zadania domowe CZĘŚĆ 2. USTALANIE CEN, KOSZTY ORAZ ZYSKI Rozdział 6. Proste strategie cenowe Informacje wstępne: nadwyżka konsumenta i krzywe popytu Wykorzystanie analizy wielkości krańcowych do ustalania wysokości cen Elastyczność cenowa a przychód krańcowy Co powoduje, że popyt jest bardziej elastyczny? Prognozowanie popytu za pomocą elastyczności Analiza opłacalności, strategie cenowe i elastyczność Podsumowanie i zadania domowe Rozdział 7. Korzyści skali i zakresu Rosnący koszt krańcowy Długookresowe korzyści skali Krzywe uczenia się Korzyści zakresu Podsumowanie i zadania domowe Rozdział 8. Zrozumieć zmiany na rynkach i w branżach Jaka branża lub rynek? Przesunięcia krzywej popytu Przesunięcia krzywej podaży Równowaga rynkowa Wykorzystywanie krzywych podaży i popytu Ceny w przekazywaniu ważnych informacji Tworzenie rynku Podsumowanie i zadania domowe Rozdział 9. Jak utrzymać zyski Branże doskonale konkurencyjne Zasada obojętności Monopol Strategia: jak zapobiegać utracie zysków Trzy podstawowe strategie Podsumowanie i zadania domowe CZĘŚĆ 3. USTALANIE CEN W CELU ZWIĘKSZANIA ZYSKU Rozdział 10. Skomplikowane i bardziej realistyczne strategie cenowe Strategie cenowe w odniesieniu do produktów wytwarzanych przez jednego producenta lub posiadanych przez jednego właściciela Zarządzanie przychodem czy potencjałem produkcyjnym Promocja a ustalanie cen Podsumowanie i zadania domowe Rozdział 11. Bezpośrednia dyskryminacja cenowa Wprowadzenie Po co różnicować ceny? Zasady prowadzenia dyskryminacji cenowej Ustawa Robinsona–Patmana Dyskryminacja cenowa w praktyce Tylko głupcy płacą cenę detaliczną Podsumowanie i zadania domowe Rozdział 12. Pośrednia dyskryminacja cenowa Strategie pośredniej dyskryminacji cenowej Rabaty ilościowe jako dyskryminacja cenowa Ceny pakietowe Podsumowanie i zadania domowe CZĘŚĆ 4. DECYZJE STRATEGICZNE Rozdział 13. Zachowania strategiczne Gry z posunięciami sekwencyjnymi Odstraszanie strategiczne Gry o równoczesnych posunięciach Czego uczy gra typu dylemat więźnia? Inne gry Podsumowanie i zadania domowe Rozdział 14. Licytacje Licytacja jako gra w tchórza Jak poprawić swoją pozycję negocjacyjną? Podsumowanie i zadania domowe CZĘŚĆ 5. NIEPEWNOŚĆ Rozdział 15. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności Zmienne losowe Niepewność a ustalanie cen Aukcje angielskie Aukcje z drugą pod względem wysokości ceną Aukcje z zamkniętymi ofertami Ustawianie przetargów Aukcje z jednolitą wyceną Podsumowanie i zadania domowe Rozdział 16. Problem negatywnej selekcji Ubezpieczenie i ryzyko Przewidywanie negatywnej selekcji Badanie Sygnalizowanie Negatywna selekcja na eBayu Podsumowanie i zadania domowe Rozdział 17. Problem pokusy nadużycia Ubezpieczenia Pokusa nadużycia a negatywna selekcja Bumelowanie jako pokusa nadużycia Pokusa nadużycia w działalności kredytowej Podsumowanie i zadania domowe CZĘŚĆ 6. STRUKTURY ORGANIZACYJNE Rozdział 18. Jak skłaniać pracowników do działania w interesie firmy Związki między przełożonym a podwładnym Ogólne zasady działania w sytuacji konfliktu interesów Marketing a przychody ze sprzedaży Umowa franczyzy Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów Podsumowanie i zadania domowe Rozdział 19. Jak skłaniać oddziały do działania w interesie firmy Konflikt interesów między oddziałami przedsiębiorstwa Ceny transferowe Struktura funkcjonalna a zespoły robocze Planowanie finansowe jako gra: czy płaci się ludziom za kłamstwo Podsumowanie i zadania domowe Rozdział 20. Zarządzanie pionowym łańcuchem produkcji Decyzja o przejęciu przedsiębiorstw będących dotychczasowymi klientami lub dostawcami Omijanie regulacji Eliminacja podwójnej marży Zbieżność interesu sprzedawcy detalicznego z celami producenta Dyskryminacja cenowa Outsourcing Podsumowanie i zadania domowe CZĘŚĆ 7. PODSUMOWANIE Rozdział 21. Czytelnik w roli konsultanta Nadmierne zapasy sztucznych zastawek serca Wysokie koszty transportu w elektrowni węglowej Wykup szpitali po zawyżonych cenach Poważne skargi na firmy ubezpieczeniowe Czego czytelnik powinien się był nauczyć Zakończenie Z sali wykładowej prosto w ogień , czyli o tym, jaką wiedzę zdobył menedżer Słowniczek pojęć
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 55,92zł
|