Tytuł: | Ekonomika turystyki | | Autor: | Aleksander Panasiuk | | ISBN: | 978-83-01-14722-8 | | Ilość stron: | 230 | | Data wydania: | 10/2010 (dodruk) | | Format: | 16,5x24 cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 49.00zł | |
Podręcznik akademicki do ekonomiki turystyki, kierowany do studentów uczelni wyższych na kierunku turystyka i rekreacja oraz na kierunkach ekonomicznych na specjalnościach turystycznych, jak również znakomita lektura dla praktyków gospodarczych zajmujących się organizacją i zarządzaniem w turystyce.
Książka zawiera kompleksową wiedzę dotyczącą ekonomiki turystyki, w tym m.in.:
podstawy teoretyczne i terminologię, funkcje turystyki, rynek usług turystycznych, popyt i podaż w turystyce, politykę turystyczną, turystykę międzynarodową, przedsiębiorstwo turystyczne, problematykę cen i jakości w turystyce. Dodatkowymi zaletami podręcznika są:
dostosowanie do programów nauczania, liczne przykłady z polskiej praktyki gospodarczej, słowniczek podstawowych terminów z angielskimi odpowiednikami, bogata bibliografia, indeks rzeczowy.
Rozdziały:
ROZDZIAŁ 1. EKONOMIKA TURYSTYKI W SYSTEMIE NAUK EKONOMICZNYCH Aleksander Panasiuk 13 1.1. Zadania badawcze nauk ekonomicznych 13 1.2. Ekonomika turystyki jako dyscyplina badawcza ekonomii 15 1.3. Nauki o turystyce 18 Pytania i zadania 21 Literatura zalecana 21
ROZDZIAŁ 2. PODSTAWOWA TERMINOLOGIA TURYSTYCZNA Agnieszka Lewandowska 22 2.1. Turystyka i ruch turystyczny 22 2.2. Odwiedzający, turysta i wycieczkowicz 27 Pytania i zadania 30 Literatura zalecana 30
ROZDZIAŁ 3. FUNKCJE TURYSTYKI Beata Meyer 31 3.1. Zróżnicowanie i charakter funkcji turystyki 31 3.2. Rodzaje funkcji pełnionych przez turystykę 33 3.2.1. Typologia funkcji turystyki 33 3.2.2. Funkcje turystyki realizowane głównie na płaszczyźnie społeczno-kulturowej 34 3.2.3. Funkcje turystyki realizowane głównie na płaszczyźnie gospodarczej 39 3.2.4. Funkcje turystyki realizowane głównie na płaszczyźnie przestrzenno-środowiskowej 42 Pytania i zadania 44 Literatura zalecana 44
ROZDZIAŁ 4. TURYSTYKA JAKO SEKTOR GOSPODARKI 45 4.1. Gospodarka turystyczna Agnieszka Lewandowska 45 4.2. Turystyka w gospodarce narodowej i regionalnej Aleksander Panasiuk 50 4.3. Mnożnik turystyczny Dawid Milewski 53 4.4. Rachunek satelitarny turystyki Dawid Milewski 57 4.5. Czynniki produkcji w gospodarce turystycznej Aleksander Panasiuk 60 Pytania i zadania 65 Literatura zalecana 66
ROZDZIAŁ 5. RYNEK USŁUG TURYSTYCZNYCH 67 5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące rynku usług turystycznych Aleksander Panasiuk, Anna Tokarz 67 5.2. Modele rynku usług turystycznych Aleksander Panasiuk 75 Pytania i zadania 77 Literatura zalecana 77
ROZDZIAŁ 6. POPYT TURYSTYCZNY Dawid Milewski 78 6.1. Definicja i specyfika popytu turystycznego 78 6.2. Cechy popytu turystycznego 81 6.3. Czynniki określające wielkośc´ popytu turystycznego 92 6.4. Mierniki popytu turystycznego 97 Pytania i zadania 102 Literatura zalecana 103
ROZDZIAŁ 7. PODAż TURYSTYCZNA 104 7.1. Istota podaży turystycznej i jej cechy Dawid Milewski 104 7.2. Istota produktu turystycznego i jego komponenty Anna Tokarz 107 7.2.1. Dobra i urządzenia turystyczne 111 7.2.2. Usługi turystyczne 116 7.3. Mierniki podaży turystycznej Anna Tokarz 122 Pytania i zadania 124 Literatura zalecana 125
ROZDZIAŁ 8. CENY USŁUG TURYSTYCZNYCH 126 8.1. Podstawy teoretyczne Agnieszka Lewandowska 126 8.2. Metody ustalania cen na usługi turystyczne Agnieszka Lewandowska, Aleksander Panasiuk 129 8.3. Stosowanie cen usług turystycznych Agnieszka Lewandowska 131 8.4. Aspekty prawne stosowania cen usług turystycznych Agnieszka Lewandowska 137 Pytania i zadania 139 Literatura zalecana 139
ROZDZIAŁ 9. JAKOśĆ USŁUG TURYSTYCZNYCH 140 9.1. Istota jakości usług Agnieszka Lewandowska, Aleksander Panasiuk 140 9.2. Możliwości pomiaru jakości usług turystycznych Agnieszka Lewandowska, Aleksander Panasiuk 144 9.3. Rynkowe aspekty jakości usług turystycznych Aleksander Panasiuk 151 9.4. Postulaty jakościowe wybranych usług turystycznych Aleksander Panasiuk 153 Pytania i zadania 157 Literatura zalecana 157
ROZDZIAŁ 10. POLITYKA TURYSTYCZNA Daniel Szostak 158 10.1. Zagadnienia wstępne dotyczące polityki turystycznej 158 10.2. Sektor turystyczny w polityce pan´stwa 160 10.3. Polityka turystyczna a zarządzanie turystyką 162 10.4. Administrowanie sektorem turystycznym w Polsce 166 10.4.1. Organizacja i zadania organów centralnych i terenowych 166 10.4.2. Organizacja i zadania samorządu terytorialnego 172 10.4.3. Organizacje i stowarzyszenia branżowe w turystyce 174 10.5. Inwestycje turystyczne inicjowane przez pan´stwo i jego organy 176 10.6. Polityka Unii Europejskiej wobec turystyki 178 Pytania i zadania 180 Literatura zalecana 181
ROZDZIAŁ 11. TURYSTYKA MIęDZYNARODOWA Adam Pawlicz 182 11.1. Pojęcia dotyczące turystyki międzynarodowej 182 11.2. Ruch turystyczny na świecie 186 11.3. Wpływ turystyki na bilans płatniczy 189 11.4. Wpływy z turystyki zagranicznej a PKB 191 11.5. Czynniki stymulujące ruch turystyczny w skali międzynarodowej 193 11.6. Międzynarodowe organizacje turystyczne 196 Pytania i zadania 199 Literatura zalecana 199
ROZDZIAŁ 12. PRZEDSIęBIORSTWO TURYSTYCZNE Daniel Szostak 200 12.1. Istota funkcjonowania przedsiębiorstwa turystycznego 200 12.2. Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw turystycznych 208 12.3. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa turystycznego 210
Pytania i zadania 215 Literatura zalecana 215 BIBLIOGRAFIA 216 SŁOWNICZEK Daniel Szostak 222 INDEKS RZECZOWY Anna Tokarz 227
|