Tytuł: | Ekoturystyka Wyzwania i nadzieje | | Autor: | Dominika Zaręba | | ISBN: | 978-83-01-14840-9 | | Ilość stron: | 178+18 | | Data wydania: | 2008 (wydanie 2) | | Format: | 16,5x24 cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 44.90zł | |
Książka podejmuje bardzo aktualny problem rozwoju turystyki jako gałęzi gospodarki w powiązaniu z ochroną środowiska przyrodniczego.
Głównym jej założeniem jest propagowanie turystyki zrównoważonej, usiłującej godzić sprzeczne interesy turysty, który pragnie przebywać w środowisku przyrodniczym jak najmniej zdegradowanym, a jednocześnie sam to środowisko niszczy, zarówno bezpośrednio, jak i wymagając coraz liczniejszych udogodnień cywilizacyjnych – dróg, hoteli itp.
Książka napisana przystępnie, z dużą znajomością przedmiotu i osobistym zaangażowaniem. Podano w niej liczne przykłady rozwiązań proekologicznych w turystyce krajowej i zagranicznej.
Pozycja przeznaczona dla studentów i wykładowców na kierunkach turystyka i rekreacja, geografia, ochrona środowiska oraz akademii rolniczych i ekonomicznych, na których omawiane są zagadnienia ekoturystyki.
Rozdziały:
ROZDZIAŁ 1. ŚRODOWISKO A TURYSTYKA 1.1. Turystyka w pułapce 1.2. Granice odporności środowiska na działalność turystyczną 1.3. Szkody w środowisku przyrodniczym powodowane przez turystykę 1.3.1. Zabór ziemi i wody 1.3.2. Ubożenie krajobrazu 1.3.3. Zanieczyszczenie powietrza 1.3.4. Zanieczyszczenie wód 1.3.5. Degradacja gleby 1.3.6. Szkody w przyrodzie ożywionej 1.4. Wpływ turystyki na s´rodowisko społeczno-kulturowe
ROZDZIAŁ 2. TURYSTYKA PRZYJAZNA ŚRODOWISKU 2.1. Świadomość ekologiczna a nowe motywy podróżowania 2.2. Turystyka zrównoważona – nowa koncepcja rozwoju turystycznego 2.2.1. Turystyka zrównoważona a ekorozwój 2.2.2. Zarządzanie turystyką zrównoważoną 2.2.3. Rola państwa i samorządów lokalnych w zarządzaniu turystyką zrównoważoną 2.3. Pojęcie i zasady ekoturystyki 2.3.1. Istota ekoturystyki 2.3.2. Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce 2.3.3. Obszary transgraniczne cenne przyrodniczo a ekoturystyka 2.3.4. Ekoturystyka a lokalne społeczności 2.3.5. Etyczne aspekty organizowania ekoturystyki 2.4. Formy ekoturystyki
ROZDZIAŁ 3. RYNEK EKOTURYSTYCZNY 3.1. Ekologiczny produkt turystyczny 3.1.1. Atrakcje ekoturystyczne 3.1.2. Infrastruktura ekoturystyczna i usługi jej towarzyszące 3.1.3. Dostępność miejsca podróży 3.2. Charakterystyka popytu ekoturystycznego 3.2.1. Charakterystyka ekoturystów 3.2.2. Segmentacja rynku ekoturystycznego w Polsce 3.3. Strategia marketingowa ekoturystyki komputeks.pl 3.3.1. Istota i rodzaje strategii marketingowej w ekoturystyce 3.3.2. Instrumenty realizacji strategii marketingowej ekoturystyki 3.3.3. Wizerunek firm i regionów ekoturystycznych 3.4. Specyficzne cechy strategii marketingowej regionów ekoturystycznych
ROZDZIAŁ 4. EKOTURYSTYKA NA ŚWIECIE 4.1. ,,El Mundo Maya’’ – ekoetnoturystyka w Ameryce Środkowej 4.1.1. Przyczyny i cele powstania projektu 4.1.2. Ekoturystyka ,,po indiańsku’’ 4.1.3. Gwatemala – centrum Świata Majów 4.2. Ekoturystyka w różnych zakątkach świata 4.2.1. Projekt Annapurna w Nepalu 4.2.2. Ekologiczne letnisko na Wyspach Dziewiczych Stanów Zjednoczonych 4.2.3. Zielona turystyka w Parku Narodowym Hortobágy na Węgrzech 4.2.4. ,,śladami wilka’’ w rumuńskich Karpatach 4.2.5. Projekt ,,Ekologiczna Elba’’ 4.2.6. Ekoturystyka w Krainie Czyngis-chana 4.2.7. Ekoagroturystyka na białoruskiej wsi 4.3. ,,Turystyka dla jutra’’ – nagrody dla projektów rozwoju ekoturystyki 4.4. Organizacje zajmujące się planowaniem i promocją ekoturystyki
ZAKOŃCZENIE. EKOTURYSTYKA SZANSĄ DLA POLSKI WYKAZ NAZW I SKRÓTÓW ORGANIZACJI ZAJMUJĄCYCH SIĘ ZAGADNIENIAMI TURYSTYKI ZRÓWNOWAŻONEJ I EKOTURYSTYKI WYKAZ WYBRANYCH ŚWIATOWYCH I EUROPEJSKICH DEKLARACJI, KONWENCJI I DOKUMENTÓW UWZGLĘDNIAJĄCYCH ZAŁOŻENIA TURYSTYKI ZRÓWNOWAŻONEJ ŹRÓDŁA Z INTERNETU FOTOGRAFIE
|