Tytuł: | Encyklopedyczne podstawy marketingu | | Autor: | Tadeusz Wojciechowski | | ISBN: | 978-83-7488-141-8 | | Ilość stron: | 336 | | Data wydania: | 2209 | | Format: | 17.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | Placet | |
| Cena: | 59.00zł | |
W licznych dyskusjach ze studentami – zwłaszcza studiów niestacjonarnych – odniosłem wrażenie, że odczuwają oni brak pozycji, której nie muszą studiować “od początku do końca”, w której względnie szybko znaleźć mogą wyjaśnienie konkretnego tematu i informacje o źródłach umożliwiających ewentualne dalsze poszukiwania odpowiedzi na “gnębiące” ich pytanie.
Pracujący już studenci mają bowiem najczęściej własne obserwacje i doświadczenia m.in. z dziedziny marketingu. Selektywnie poszukują więc wyjaśnień uzupełniających ich zasoby wiedzy, dotyczących tych zagadnień, pojęć czy instrumentów, które nie są im znane, lub co do których mają wątpliwości.
Ta książka ma właśnie odpowiedzieć na ich zapotrzebowanie, a wybrane przeze mnie “bloki tematyczne” odpowiadają podstawom wiedzy marketingowej i – mam nadzieję – ułatwią znalezienie i zrozumienie konkretnego tematu.
Rozdziały:
Blok tematyczny 1: Rynek, segmenty rynku 13 1.1. Definicje rynku 13 1.2. Struktura przedmiotowa rynku (zakres przedmiotowy) 13 1.3. Podmioty rynku 15 1.4. Struktura podmiotowa rynku towarowego (zakres podmiotowy) 15 1.5. Ile podmiotów dzia?a na rynku ?rodków produkcji? 20 1.6. Warunki funkcjonowania rynku 22 1.7. Segment rynku 22 1.8. Segmentacja rynku – kryteria segmentacji 23 1.9. Równowaga rynkowa 26 1.10. Gospodarka rynkowa 27 1.11. Rynek dóbr konsumpcji i ?rodków produkcji – ró?nice i podobie?stwa 28 1.12. Rynek dostawcy i rynek nabywcy 29 1.13. Nisza (luka) rynkowa 29 Blok tematyczny 2: Towar 31 2.1. Definicje towaru 31 2.3. Towary konsumpcyjne 33 2.4. Towary – ?rodki produkcji 34 2.5. Towary pierwszej potrzeby 35 2.6. Towary o zró?nicowanym przeznaczeniu 35 2.7. Towary „impulsowe” 36 2.8. Towary strategiczne 36 Blok tematyczny 3. Popyt i poda? 39 3.1. Popyt na towary 39 3.3. Prawo Engla 40 3.4. Poda? towarów 40 3.5. Popyt potencjalny i rzeczywisty (realny) 40 3.6. Bariera popytu 42 3.7. Hierarchia potrzeb 42 3.7.1. Hierarchia potrzeb wg A.H. Maslowa 43 3.7.2. Hierarchia potrzeb wg R.A. Webbera 45 3.8. Fundusz swobodnej decyzji 45 3.9. Popyt technicznie zdeterminowany na ?rodki produkcji 46 3.10. Reglamentacja towarów 47 Blok tematyczny 4: Marketing 49 4.1. Historia rozwoju marketingu 49 4.2. Definicje marketingu 51 4.3. Marketingowe otoczenie przedsi?biorstwa 55 4.4. Marketing polityczny i spo?eczny 59 4.5. Marketing wewn?trzny 60 4.6. Marketing partnerski 62 4.7. Marketing bezpo?redni 63 4.8. Marketing ?rodków produkcji 65 4.9. Marketing mix 66 4.10. Marketing i logistyka – zwi?zki i zale?no?ci 67 4.11. Marketing o?wiecony 70 4.12. Marketing organizacji „non profit” 71 4.13. Etyka marketingu 71 4.14. Innowacje w marketingu 74 4.15. Marketing mi?dzynarodowy 74 4.16. Antymarketing 74 4.17. Orientacja marketingowa 75 Blok tematyczny 5: Zakres, funkcje i cele marketingu w przedsi?biorstwie 77 5.1. „Standardowy” zakres marketingu 77 5.2. Organizacja dostaw – dodatkowy zakres marketingu ?rodków produkcji 78 5.3. Funkcje marketingu 80 Blok tematyczny 6: Konkurencja 82 6.1. Konkurencja – ogólna charakterystyka 82 6.2. Rodzaje konkurencji 84 6.3. Konkurencja cenowa 85 6.4. Konkurencja jako?ciowa 86 6.5. Analiza konkurencji 86 6.6. Ochrona przed nieuczciw? konkurencj? i ograniczaniem konkurencji 88 Blok tematyczny 7: Produkt 95 7.1. Charakterystyka i definicje produktu 95 7.2. Jak powstaje produkt? 97 7.3. Kiedy produkt staje si? towarem? 99 7.4. Cykl ?ycia produktu na rynku 99 7.5. Produkt gotowy a pó?fabrykat 103 7.6. Pozycjonowanie produktów 104 Blok tematyczny 8: Cena 106 8.1. Definicje ceny produktu (towaru) 106 8.2. Tworzenie cen 108 8.3. Specyfika ustalania cen na rynku ?rodków produkcji 111 8.4. Cena a warto?? towaru 112 8.5. Cena równowagi 112 8.6. Cena zbytu (cena producenta) 113 8.7. Cena hurtowa – cena detaliczna 113 8.8. Cena loco, cena franco 114 8.9. Mar?e i prowizje 114 8.10. Rabat 115 8.11. Bonifikata 115 8.12. Skaning 116 8.13. Polityka cen 116 8.14. Strategie cenowe 116 8.15. Strategia „zbierania ?mietanki” 117 8.16. Elastyczno?? cenowa popytu 118 Blok tematyczny 9: Dystrybucja towarów 120 9.1.Dystrybucja towarów – definicje 120 9.2. Podstawowe „kana?y” dystrybucji 121 9.3. Dystrybucja z udzia?em po?redników 124 9.4. Dealer 125 9.5. Ograniczenia suwerenno?ci wyboru sposobu dystrybucji 125 9.6. Gie?dy i aukcje 127 9.6.1. Gie?dy i aukcje – ogólna charakterystyka 127 9.6.2. Gie?dy i aukcje – rodzaje transakcji 130 9.6.3. Gie?dy i aukcje – realia organizacyjne w Polsce 131 9.7. Kooperacja przemys?owa – specyficzna forma obrotu towarowego 134 9.8. Franchising 139 9.9. Leasing 141 9.10. Przetarg 142 9.11. Dystrybucja przez Internet 143 9.11.1. Dystrybucja przez Internet – ?ród?a informacji 143 9.11.2. Dystrybucja przez Internet – wybór dostawcy 145 9.11.3. Dystrybucja przez Internet – zakup towaru 147 9.10. Akwizytor (akwizycja) 149 9.11. Substytucja towarów w procesie dystrybucji 149 9.11.1. Substytut towarowy – ogólna charakterystyka 149 9.11.2. Substytucja techniczna 150 9.11.3. Substytucja u?ytkowa 151 9.12. Negocjacje 151 9.12.1. Negocjacje w obrocie towarowym – zdefiniowanie poj?cia 152 9.12.2. Negocjacje – sposób prowadzenia 152 9.13. Monopol 154 9.13.1. Przyczyny powstawania monopoli 154 9.13.2. Oligopol 156 9.13.3. Czy istniej? „dobre” monopole? 157 9.13.4. Monopole – ograniczenia powstawania i dzia?alno?ci 159 9.14. Monopson 162 Blok tematyczny 10: Reklama – podstawowa forma promocji 164 10.1. Definicje reklamy 164 10.2. Rodzaje (klasyfikacje) reklamy 165 10.3. Etapy tworzenia reklamy 167 10.4. No?niki reklamy 168 10.5. Adresaci reklamy 170 10.6. Oddzia?ywanie reklamy na potencjalnego nabywc? 171 10.7. Mailing 173 10.8. Slogan reklamowy 173 10.9. Spot reklamowy 174 10.10. Reklama nieuczciwa 174 10.11. DAGMAR – metoda bada? skuteczno?ci reklamy 177 10.12. ECR – Efficient Consumer Response (Skuteczne zaspakajanie potrzeb konsumenta) 178 10.13. CRM – Customer Relationship Management (Zarz?dzanie kontaktami z klientem) 180 Blok tematyczny 11: Inne formy promocji 187 11.1. Sprzeda? osobista 187 11.2. Targi i wystawy 188 11.3. Katalogi i informatory 189 11.4. Sponsoring 190 11.5. Lobbing 192 11.6. Lobbing a korupcja 193 11.7. Marka 195 11.8. Marka indywidualna i „rodzinna” 197 11.9. Branding 198 11.10. Logo – znak firmowy – znak towarowy 198 11.11. Public relations 199 11.12. Merchandising 201 11.13. Opakowanie 203 11.14. Kod kreskowy 205 Blok tematyczny 12: Marketingowe badania rynku 208 12.1. Badania marketingowe – ogólna charakterystyka i niezb?dny zakres 208 12.2. Badania rynku 209 12.3. Badania popytu 210 12.4. Badania konkurencji 212 12.5. Badania pozycji rynkowej 213 12.6. Prognozowanie popytu 214 12.7. Klasyfikacja nabywców wed?ug metody ABC 216 12.8. Badania g??binowe 218 12.9. Techniki projekcyjne 218 12.10. Analiza portfelowa 218 12.11. Analiza SWOT 220 12.12. Macierz H.I. Ansoffa 221 12.13. Analiza kluczowych czynników sukcesu 221 12.14. ?ród?a informacji do bada? marketingowych 222 12.15. Metoda delficka i burza mózgów 223 Blok tematyczny 13: Marketing i logistyka – zwi?zki i zale?no?ci 225 13.1. Czym jest logistyka? 225 13.2. Definicje logistyki 228 13.3. Zakres logistyki 228 13.4. Proste ?a?cuchy (przep?ywy) logistyczne 229 13.5. Skomplikowane (?a?cuchy) przep?ywy logistyczne 232 13.6. Magazyny us?ugowe – scentralizowane us?ugi logistyczne 236 13.7. Przes?anki tworzenia modelu logistycznego 238 13.8. Strategie logistyczne 241 13.9. Przep?ywy informacji marketingowych i logistycznych w przedsi?biorstwie 242 13.10. Marketing i logistyka – sprz??enia zwrotne 244 13.11. Czy istnieje marketing bez logistyki? 245 13.12. Czy istnieje logistyka bez marketingu? 245 13.13. Logistyka marketingowa 245 Blok tematyczny 14: Zarz?dzanie marketingowe i marketingowo – logistyczne 247 14.1. Zarz?dzanie marketingowe – zdefiniowanie poj?cia 247 14.2. Zarz?dzanie marketingowo – logistyczne – zdefiniowanie poj?cia 248 14.3. Planowanie marketingowe i marketingowo – logistyczne 253 14.3.1. Krótkookresowe planowanie marketingowe i marketingowo-logistyczne 253 14.3.2. Strategiczne planowanie marketingowe i marketingowo-logistyczne 254 14.3.3. Kolejno?? i zakres dzia?a? planistycznych w planowaniu strategicznym 255 14.3.4. Opracowanie formalne strategicznego planu marketingowego 260 14.3.5. Misja przedsi?biorstwa 262 14.4. Zarz?dzanie marketingiem i zarz?dzanie logistyk? w przedsi?biorstwie 264 14.5. System informacji marketingowej (SIM) 266 Blok tematyczny 15: Marketing zakupów 269 15.1. Ogólna charakterystyka marketingu zakupów 269 15.2. Definicje marketingu zakupów 270 15.3. Zadania marketingu zakupów 271 15.4. Marketing zakupów – wp?yw nabywcy na dzia?ania dostawcy 275 15.5. Wybór ?ród?a zakupu – podstawowe kryteria 277 15.6. Wybór ?ród?a zakupu – najprostsze metody 279 15.7. Ograniczenia mo?liwo?ci wyboru dostawcy ?rodków produkcji 279 15.8. Marketing zakupów – rodzaje zakupów ?rodków produkcji 282 15.9. Zarz?dzanie marketingiem zakupów w przedsi?biorstwie 283 15.10. Organizacja zakupów w przedsi?biorstwie produkcyjnym 284 15.10.1. Organizacja zakupów – rozwi?zania „historyczne” 284 15.10.2. Organizacja zakupów – rozwi?zania w latach 2000 – 2008 286 15.10.3. Organizacja zakupów inwestycyjnych 292 Blok tematyczny 16: Strategie marketingowe 293 16.1. Charakterystyka i definicje strategii marketingowych 293 16.2. Zakres merytoryczny strategii marketingowych 295 16.3. Podstawy analityczne strategii marketingowych 297 16.4. Podstawowe (normatywne) strategie marketingowe 298 16.5. Cele i najcz??ciej spotykane nazwy strategii marketingowych 299 Blok tematyczny 17: Zachowania rynkowe i ochrona nabywcy 304 17.1. Konsumpcja 304 17.2. Zachowanie konsumenta 304 17.3. Konsumeryzm 308 17.4. Zachowanie nabywcy instytucjonalnego 308 Blok tematyczny 18: Znaczenie zapasów 310 18.1. Czy zapasy s? potrzebne? 310 18.2. Lokalizacja zapasów w procesie produkcji i dystrybucji 311 18.3. Klasyfikacja zapasów w przedsi?biorstwach 314 18.4. Zale?no?? poziomu zapasów od cykli i punktualno?ci dostaw 317 18.5. Dostawy „dok?adnie na czas” (Just in Time) 319 Blok tematyczny 19: Marketing w nowych koncepcjach zarz?dzania 322 19.1. Zarz?dzanie a marketing 322 19.2. Reeingineering czyli zarz?dzanie procesowe 323 19.3. Zarz?dzanie wiedz? mened?ersk? 325 19.4. Organizacje samoucz?ce i samo rekonstruuj?ce 326 19.5. TQM – Total Quality Management 326 19.6. Lean management 327 19.7. Strategia inwestowania 329 19.8. Strategia zachowania ci?g?o?ci operacji biznesowych (Business Continuity Planning) 330 19.9. Benchmarking 331 19.10. CSR – Corporate Social Responsibility 331 19.11. Marketing a teoria chaosu 332 Blok tematyczny 20: Organizacja marketingu w przedsi?biorstwie 334 20.1. Kto odpowiada za prawid?owy marketing w przedsi?biorstwie? 334 20.2. Umiejscowienie i organizacja komórek marketingu w przedsi?biorstwie 335 20.3. Podstawowe zadania komórek marketingu w przedsi?biorstwie 337 20.4. Menad?er marketingu (Marketing manager) 338
|