Tytuł: | Ewolucyjna filozofia prawa | | Autor: | Wojciech Załuski | | ISBN: | 978-83-7601-817-1 | | Ilość stron: | 216 | | Data wydania: | 2009 | | Oprawa: | twarda | | Format: | 15.0x21.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 49.00zł | |
Jej celem jest naszkicowanie, w oparciu o osiągnięcia teorii ewolucji, odpowiedzi na klasyczne pytania filozofii prawa: pytanie ontologiczne - o naturę prawa, pytanie teleologiczno-aksjologiczne - o pożądane cele prawa, pytanie normatywne - o źródła normatywności norm prawnych i o ich siłę motywującą.
Punktem wyjścia prowadzonych w książce analiz jest rekonstrukcja ewolucyjnej wizji natury ludzkiej; wizja ta stanowi podstawę odpowiedzi na wspomniane pytania. Oto niektóre wnioski tych analiz: prawo jest bytem emergentnym "osadzonym" w naszych kooperatywnych dyspozycjach wykształconych przez dobór naturalny, wartościami szczególnie dobrze harmonizującymi z ewolucyjną wizją natury ludzkiej są wartości charakterystyczne dla liberalizmu społecznego, rudymentarna postać naszego poczucia sprawiedliwości - jednej z predyspozycji skłaniających nas do działań zgodnymi z normami prawnymi - jest adaptacją biologiczną.
Rozdziały:
Wprowadzenie
Rozdział 1.Ewolucyjna wizja natury ludzkiej
1. Problemy z rekonstrukcją ewolucyjnej wizji natury ludzkiej 2. Klasyfikacja wizji natury ludzkiej 2.1. Dominujący motyw moralny 2.2. Dominujący sposób działania 2.3. Klasyfikacja 3. Teoria ewolucji 3.1. Ogólna teoria ewolucji 3.2. Teorie środkowego poziomu 3.3. Psychologia ewolucyjna 3.4. Ewolucyjna teoria gier 4. Ewolucyjna wizja natury ludzkiej 4.1. Dominujący motyw moralny w świetle teorii ewolucji 4.2. Dominujący sposób działania w świetle teorii ewolucji 4.3. Ewolucyjna wizja natury ludzkiej: naturalistyczna czy nienaturalistyczna? 5. Wnioski
Rozdział 2.Pytanie ontologiczne
1. Pytanie ontologiczne a problem genezy prawa 2. Trzy modele genezy prawa 2.1. Model Hobbesowski 2.2. Model Hayekowski 2.3. Model Darwinowski 3. Ontologie prawa implikowane przez modele genezy prawa 4. Ocena modeli genezy prawa z perspektywy teorii ewolucji 5. Od prawa prymitywnego do nieprymitywnego 5.1. Ujęcie funkcjonalne 5.2. Ujęcie kauzalne 6. Wnioski
Rozdział 3.Pytanie teleologiczno-aksjologiczne
1. Teoria ewolucji a cele prawa 2. Charakterystyka koncepcji filozoficzno-politycznych 3. Relacje między koncepcjami filozoficzno-politycznymi a wizjami natury ludzkiej na gruncie metateorii aksjologiczno-antropologicznej 4. Ewolucyjna wizja natury ludzkiej a konkretne problemy społeczne 5. Wnioski
Rozdział 4.Pytanie o normatywność
1. Trzy wglądy teorii ewolucji w kontekście pytania o normatywność 2. Skłonność do posłuszeństwa wobec władzy 3. Poczucie sprawiedliwości 3.1. Pojęcie sprawiedliwości 3.2. Dwie postacie poczucia sprawiedliwości: rudymentarna i autentyczna 3.3. Rudymentarne poczucie sprawiedliwości jako adaptacja biologiczna 3.4. Od rudymentarnego do autentycznego poczucia sprawiedliwości 4. Zdolności poznawcze 4.1. Teoria umysłu 4.2. Zdolność do wydawania sądów normatywnych 4.3. Moduł normatywny 5. Wnioski
Epilog Ewolucyjna filozofia prawa na tle tradycyjnych nurtów filozofii prawa
1. Tradycyjne nurty filozofii prawa a nurt ewolucyjny 2. Obszary dalszych badań w ramach ewolucyjnej filozofii prawa
|