Tytuł: | Filozofia nauki Nowe wymiary | | Autor: | Alfredo Marcos | | ISBN: | 9788323128120 | | Ilość stron: | 332 | | Data wydania: | 09/2012 | | Format: | 15.5x22.5cm | | Wydawnictwo: | Wydawnictwo Naukowe UMK | |
| Cena: | 38.00zł | |
Nauka jest dziedziną, która nie zaczęła się wielką rewolucją przemysłową, lecz jak każde ludzkie przedsięwzięcie swymi korzeniami sięga w daleką przeszłość. Nie dostrzegać tego, to ekscytować się pięknym, wysokim budynkiem i zapomnieć całkowicie o fundamencie, który go podtrzymuje (mimo że go nie widać)! A te „korzenie" sięgają czasów pierwszych filozofów, znajdując swój oryginalny i dojrzały wyraz w myśli Arystotelesa, która kształtowała przez wieki (wystarczy przywołać wnikliwe teksty scholastyków, np. Tomasza z Akwinu odwołujące się do rozwiązań Stagiryty) paradygmat tego, co naukowe i nie-naukowe.
W tym kierunku zmierza książka hiszpańskiego filozofa Alfreda Marcosa, która nie ogranicza się jedynie do przytoczenia argumentów z przeszłości i archeologicznego uprawiania filozofii. Ze stronic książki przebija pragnienie rozpoczęcia nowego dialogu wielkich filozoficznych tradycji, które mogą wiele wnieść w nasz obecny krajobraz ponowoczesny. Alfredo Marcos zachowuje w tym wszystkim postawę zdroworozsądkową, którą sam postuluje jako naczelne przesłanie adekwatnej filozofii nauki. Diagnozując współczesną sytuację nauki, zwraca uwagę na upadek modernizmu z jego optymistycznym przekonaniem, że nauka rozwiąże wszystkie problemy człowieka, a pewność to jedynie kwestia cierpliwego oczekiwania na jej postęp. Dziś jednak już wiemy - a przełomem okazują się tu prace K. Poppera i T. Kuhna - że jesteśmy w jakiejś mierze skazani na margines niepewności, stąd „nowa racjonalność", którą wypracowuje się w epoce postmodernistycznej musi mieć charakter fallibilistyczny.
Publikacja Alfreda Marcosa (ur. 1961), profesora filozofii Uniwersytetu w Valladolid w Hiszpanii, znanego ze swej szerokiej działalności dydaktycznej nie tylko w Europie, ale także w Ameryce Środkowej i Południowej, wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom i pytaniom. Studia filozoficzne zakończone doktoratem odbył na Uniwersytecie w Barcelonie, po których przyszedł czas na staże badawcze w Cambridge oraz Rzymie. Związany jest z ośrodkiem uniwersyteckim w Valladolid w Hiszpanii, w którym przez wiele lat kierował Katedrą Filozofii, a obecnie prowadzi wykłady z zakresu logiki i filozofii nauki. Na dorobek naukowy profesora Alfredo Marcosa składa się kilkanaście książek i wiele artykułów naukowych poświęconych zagadnieniom etyki środowiskowej, filozofii nauki, a także badaniom nad myślą Arystotelesa. Z tym ostatnim obszarem naukowych zainteresowań, dla wielu utożsamianym z trudnym i skomplikowanym słownictwem filozoficznym starożytności, wiąże się także ciekawa powieść poświęcona życiu Arystotelesa napisana przez naszego autora. Utrzymuje żywe kontakty akademickie z wieloma uniwersytetami na całym świecie, prowadząc wspólne projekty badawcze oraz wykłady, m.in. we Włoszech, Meksyku, Argentynie, Kolumbii i Polsce. W środkach masowego przekazu regularnie wyjaśnia znaczenie poszczególnych odkryć naukowych oraz często publikuje w branżowych czasopismach, jak choćby „Investigación y Ciencia", będąca hiszpańską wersją „Scientific American". Jak dowodzi tego niniejsza książka Filozofia nauki.
Nowe wymiary, która w krótkim czasie od swego pierwszego wydania doczekała się już tłumaczenia na język włoski i portugalski, jego myślenie można scharakteryzować przez pryzmat obrony racjonalności roztropnościowej oraz budowania antropologii na wyraźnej inspiracji arystotelesowskiej.
Spis treści:
CZĘŚĆ I. PODSTAWY HISTORYCZNE I FILOZOFICZNE
Rozdział 1. Długie opowiadanie: w poszukiwaniu pewności i uwięzienie filozofii nauki w kontekście uzasadnienia / 29 1. Krótkie opowiadanie / 29 2. Rozróżnienie kontekstów i rekonstrukcja racjonalna / 34 3. Długie poszukiwanie pewności / 38 4. Uwięzienie filozofii nauki w kontekście uzasadnienia / 49 5. Wyzwolenie filozofii nauki / 52
Rozdział 2. Nauka i debata ponowoczesna: nowe relacje pomiędzy różnymi obszarami życia ludzkiego / 60 1. Wprowadzenie / 60 2. Nowoczesność jako autonomia / 63 3. Perspektywa systemowa według Evandro Agazziego / 68 4. System i świat życia u Habermasa / 75 5. Nauka i debata ponowoczesna / 86
Rozdział 3. Problem racjonalności na nowo przemyślany: roztropność i fallibilizm / 94 1. Wprowadzenie / 94 2. Pewność i rozum praktyczny / 97 3. Roztropność u Arystotelesa / 104 4. Roztropność i racjonalność naukowa: Don't block the way of inquiry / 109 5. Wnioski / 116
Rozdział 4. Problem realizmu na nowo przemyślany / 118 1. Wprowadzenie / 118 2. Prawda praktyczna / 121 3. Prawda praktyczna i twórcze odkrycie / 123 4. Wnioski / 132
Rozdział 5. Nauka i życie: nauka (także) dotyczy tego, co jednostkowe / 135 1. Wprowadzenie / 135 2. Pierwsze wyjście w poszukiwaniu nauki tego, co jednostkowe. Definicja / 137 3. Drugie wyjście w poszukiwaniu nauki tego, co jednostkowe. Nauka jako akt / 140 4. Problem ontologiczny: realistyczna baza dla powszechników / 143 5. Problem epistemologiczny: w stronę nauki tego, co jednostkowe / 145 6. Prawda praktyczna i nauka w akcie / 150 7. Wnioski / 152
CZĘŚĆ II. NOWE WYMIARY
Rozdział 6. Przekazywanie wiedzy w perspektywie filozoficznej. Nauka i środki przekazu / 157 1. Wprowadzenie / 157 2. Wyjaśnienie terminologiczne / 159 3. Aktualny kontekst / 163 4. Funkcja przekazywania wiedzy w kontekście aktualnym / 172 5. Struktura przekazywania wiedzy / 179 6. Dziennikarstwo naukowe... czy opiniotwórcze? / 189 7. Wnioski / 194
Rozdział 7. O relacji między nauką a polityką środowiskową: ostrożność i odpowiedzialność / 196 1. Wprowadzenie / 196 2. Niepewność i odpowiedzialność / 198 3. Niepewność i ostrożność / 205 4. Zastosowanie zasad roztropnościowych: płaszcz ozonowy i zmiany klimatyczne / 212
Rozdział 8. Nauka, technologia, społeczeństwo (NTS) i bioetyka: wartości naukowe, zabezpieczające i społeczne w badaniach klinicznych / 227 1. Wprowadzenie / 227 2. Studia NTS i bioetyka / 228 3. Przypadek badań klinicznych / 237
Rozdział 9. Kusząca agenda dla filozofii informatyki / 253 1. Wprowadzenie / 253 2. Perspektywa historyczna / 257 3. Pytanie o naukowość informatyki / 259 4. Relacja informatyki z innymi dyscyplinami / 264 5. Zagadnienia konceptualne: system, informacja, model / 267
Rozdział 10. Nauka i metafora. Elementy poetyki nauki / 270 1. Wprowadzenie: filozofia nauki i filozofia sztuki albo dlaczego jest potrzebna poetyka nauki? / 270 2. Metafora i rzeczywistość: pierwsze przybliżenie / 278 3. Metafory, porównania, analogie, modele / 282 4. Teorie metafory i problem prawdy / 287 5. Podsumowanie z wnioskami / 312
|