Podstawowe kompendium wiedzy z historii filozofii politycznej.
Książka: • prezentuje dzieje koncepcji polityki od starożytności po współczesność, z uwzględnieniem myśli polskiej; • łączy formę wykładu historycznego z dyskusją problemów teoretycznych w perspektywie porównawczej; • omawia teoretyczne aspekty filozofii polityki, mające znaczenie dla współczesnego czytelnika; • zawiera obszerną bibliografię oraz teksty źródłowe z komentarzami, co pozwala nie tylko na zrozumienie głównych zagadnień politycznych, ale i sprawdzenie swojej wiedzy.
Książka przeznaczona jest dla studentów filozofii, nauk społecznych i politycznych.
Rozdziały:
Wykład I: Klasyczna filozofia polityki 11 I.1. Platon albo o sile utopii 17 I.2. Arystoteles albo o człowieku jako zoon politikon 21 I.3. S ´ w. Augustyn, czyli wiara w naturalny ład świata 25 I.4. S ´ w. Tomasza z Akwinu synteza chrześcijaństwa i arystotelizmu 29
Wykład II: Nowożytna filozofia polityki 33 II.1. Machiavelli, czyli o polityce bez złudzeń 35 II.2. Hobbes, czyli dlaczego potrzebujemy państwa 38 II.3. Tradycja liberalna w filozofii polityki 41 II.3.1. Liberalizm – główne idee 41 II.3.2. Locke, czyli liberalizm w formie czystej 42 II.3.3. Monteskiusz albo o podziale władz i wolności politycznej 44 II.3.4. Benjamin Constant, czyli o wolności nowożytnych 47 II.3.5. Liberalizm „pełnokrwisty” Johna S. Milla 49 II.4. Jan Jakub Rousseau, czyli jak pogodzic´ równośc´, wolnośc´ i braterstwo 52 II.5. Immanuel Kant, czyli nadzieja na polityke˛ w imie˛ rozumu 56 II.6. Tradycja konserwatywna w filozofii polityki 60 II.6.1. Konserwatyzm – główne idee 60 II.6.2. Edmund Burke albo o narodzinach konserwatyzmu 61 II.6.3. Joseph de Maistre albo o tradycjonalizmie 65 II.7. A. de Tocqueville’a doświadczenie rewolucji amerykańskiej albo jak pogodzic´ liberalizm z konserwatyzmem 68 II.8. G.W.F. Hegel, czyli rozum zwycie˛ża nie bez ore˛ża 71 II.9. Odmiany socjalizmu i anarchizmu 75 II.9.1. Socjalizm utopijny 76 II.9.2. Karol Marks i projekt całkowitej emancypacji ludzkości 79 II.9.3. Anarchizm, czyli marzenie o życiu bez państwa 82 II.10. Fryderyk Nietzsche o ne˛dzy demokracji 84 II.11. Historiozofia – polska specjalnośc´? 87 5
Wykład III: Współczesna filozofia polityki 99 III.1. Filozoficzne podłoże totalitaryzmów XX wieku 101 III.2. Krytyczna teoria społeczeństwa szkoła frankfurckiej 102 III.2.1. Główne idee pierwszego pokolenia frankfurtczyków 102 III.2.2. Drugie pokolenie szkoły frankfurckiej: Ju¨rgen Habermas 106 III.3. Liberalizm współczesny 110 III.3.1. Społeczeństwo otwarte przeciwko wspólnocie organicznej – stanowisko Karla R. Poppera 110 III.3.2. Liberalizm jako wiara w spontanicznie powstaja˛cy ład– Friedrich von Hayek 114 III.3.3. Liberalizm w poszukiwaniu sprawiedliwości – John Rawls 118 III.3.4. Liberalizm jako filozofia pluralizmu i wolności – Isaiah Berlin 123 III.3.5. Agonistyczny liberalizm Johna Gray’a 127 III.3.6. Richarda Rorty’ego liberalizm pragmatystyczny 131 III.4. Libertarianizm i jego z´ródła 135 III.5. Komunitaryzm, czyli o wyższości wspólnoty nadjed nostka˛ 142 III.6. Hannah Arendt, czyli powrót do Greków 146 III.7. Feminizm, czyli o konieczności wyzwolenia kobiet spodme˛skiej dominacji 149 III.8. Pandominacjonizm Michela Foucaulta 151 III.9. Konserwatyzm współczesny 156 III.9.1. Carl Schmitt, czyli polityka jako identyfikowanie wroga 156 III.9.2. Leo Strauss, Eric Voegelin i Allan Bloom, czyli powrót d o klasycznej filozofii polityki 160 III.9.3. Michael Oakeshott, czyli klasyczny konserwatyzm raz jeszcze 165 III.10. Personalistyczna wizja polityki 166 III.11. Ideologia wielokulturowości i politycznej poprawności 170 III.12. Koniec historii czy pocza˛tek nowych konfliktów? Fukuyama i Huntington 176
|