Tytuł: | Finanse publiczne i prawo finansowe | | Autor: | Cezary Kosikowski (red.), Eugeniusz Ruśkowski (red.) | | ISBN: | 978-83-7601-058-8 | | Ilość stron: | 866 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 16.8x24.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 89.00zł | |
... Prawa finansowego można nie kochać, ale trzeba je znać, w przeciwnym razie bardzo brutalnie poczujemy jego moc.
ze Słowa wstępnego C. Kosikowski, E. Ruśkowski
Powyższy cytat ze wstępu do podręcznika można odnieść również do nauki prawa finansowego na studiach, a zwłaszcza do egzaminu z tego przedmiotu. Prawo finansowe trzeba znać, zaś niniejsza publikacja to poznanie bardzo ułatwia. Autorzy opracowania zadbali, aby swą ogromną wiedzę i doświadczenie przekazać studentom w najbardziej przystępnej formie. Rozdziały:
Wstęp
Rozdział pierwszy.Ogólna charakterystyka finansów publicznych
1.1. Próba definicji (E. Ruśkowski) 1.2. Finanse publiczne a finanse niepubliczne (E. Ruśkowski) 1.3. Funkcje finansów publicznych (C. Kosikowski) 1.4. Ewolucja zakresu, struktury i znaczenia finansów publicznych (E. Ruśkowski) 1.4.1. Zakres finansów publicznych a ich znaczenie w polityce społecznej i gospodarczej 1.4.2. Ewolucja zakresu i struktury finansów publicznych 1.4.3. Ewolucja znaczenia finansów publicznych w krajach z gospodarką rynkową 1.4.4. Ewolucja znaczenia finansów publicznych w Polsce powojennej
Rozdział drugi.Publiczna polityka finansowa
2.1. Istota i pojęcie polityki finansowej (E. Ruśkowski) 2.2. Cele i środki polityki finansowej 2.2.1. Wprowadzenie (E. Ruśkowski) 2.2.2. Normy prawnofinansowe jako uprzywilejowany instrument polityki finansowej w państwach demokratycznych (C. Kosikowski) 2.2.3. Akty prawnofinansowe jako instrumenty realizacji bieżącej polityki władzy publicznej (C. Kosikowski) 2.2.4. Plany finansowe jako instrumenty publicznej polityki finansowej (A. Borodo) 2.2.5. Orzeczenia sądowe jako instrumenty realizacji publicznej polityki finansowej (E. Ruśkowski) 2.2.6. Umowy cywilnoprawne ze szczególnym uwzględnieniem zamówień publicznych (J. Stankiewicz) 2.3. Kryteria oceny polityki finansowej (E. Ruśkowski) 2.4. Warunki prawidłowej polityki finansowej (E. Ruśkowski)
Rozdział trzeci.Prawo finansowe jako dział prawa
3.1. Geneza i pojęcie oraz ewolucja zakresu prawa finansowego (C. Kosikowski, J. Matuszewski) 3.2. Normy prawa finansowego i jego funkcje (C. Kosikowski) 3.3. Podmiotowość prawnofinansowa (M. Kalinowski) 3.4. Źródła prawa finansowego i problemy legislacji finansowej (C. Kosikowski) 3.5. Odpowiedzialność w prawie finansowym (C. Kosikowski) 3.6. Problem odrębności i autonomiczności prawa finansowego (C. Kosikowski) 3.7. Wykładnia i stosowanie prawa finansowego (C. Kosikowski)
Rozdział czwarty.Międzynarodowe prawo finansowe (J. Głuchowski)
4.1. Pojęcie, geneza i zakres międzynarodowego prawa finansowego 4.2. Źródła międzynarodowego prawa finansowego 4.3. Wspólnotowe prawo finansowe a prawo polskie 4.3.1. Podstawy wspólnotowego prawa finansowego 4.3.2. Podstawowe regulacje wspólnotowego prawa finansowego obowiązujące Polskę
Rozdział piąty.Nauka finansów publicznych i prawa finansowego
5.1. Finanse publiczne jako przedmiot badań nauk finansowych (E. Ruśkowski) 5.2. Nauka finansów publicznych w Polsce (H. Sochacka-Krysiak) 5.2.1. Przedmiot i zakres finansów publicznych 5.2.2. Ocena dorobku w dziedzinie nauki finansów publicznych przed 1990 r. (główne problemy dyskusyjne) 5.2.3. Dorobek nauki finansów publicznych w III RP (główne problemy i spory) 5.3. Nauka prawa finansowego w Polsce (E. Ruśkowski) 5.3.1. Aspekty organizacyjne i kadrowe 5.3.2. Podstawowe problemy oceny i dalszego rozwoju nauki prawa finansowego 5.3.2.1. Wprowadzenie 5.3.2.2. Ocena dokonań nauki prawa finansowego w Polsce przed 1990 r 5.3.2.3. Dorobek nauki prawa finansowego w III Rzeczypospolitej 5.3.2.4. Quo vadit nauka prawa finansowego? 5.4. Ewolucja podstawowych teorii finansów publicznych (C. Kosikowski)
Rozdział szósty.System administracji finansów publicznych
6.1. Pojęcie, geneza i ewolucja oraz główne problemy administracji finansów publicznych (C. Kosikowski, J. Matuszewski) 6.2. Funkcje i klasyfikacja administracji finansów publicznych (C. Kosikowski) 6.3. Zarządzanie finansami publicznymi (C. Kosikowski) 6.4. Administracja budżetowa i funduszy celowych (C. Kosikowski) 6.5. Administracja dochodów publicznych (P. Pietrasz) 6.6. Administracja celna i dewizowa (A. Drwiło) 6.6.1. Podstawowe funkcje i ewolucja polskiej administracji celnej 6.6.2. Administracja celna państw członkowskich Unii Europejskiej 6.6.3. Struktura i kompetencje polskich organów administracji celnej 6.6.4. Kompetencje organów administracji publicznej w sprawach dewizowych
Rozdział siódmy.System pieniężny, dewizowy i bankowy
7.1. Waluta i prawo walutowe oraz jego źródła (C. Kosikowski) 7.1.1. Pojęcie waluty 7.1.2. Rodzaje pieniądza 7.1.3. Prawo walutowe w Polsce 7.2. Podmioty prawa walutowego (C. Kosikowski) 7.3. Międzynarodowy system pieniężny (M. Debel) 7.4. Europejski system pieniężny (C. Kosikowski) 7.4.1. Podstawy prawne 7.4.2. Funkcje euro i zakres jego stosowania 7.4.3. Konsekwencje nieuczestniczenia państw członkowskich Unii Europejskiej w strefie euro 7.5. System dewizowy (E. Ruśkowski) 7.5.1. Pojęcie, funkcje, rodzaje, problemy 7.5.2. Modele prawa dewizowego oraz ich uwarunkowania 7.5.3. Prawo dewizowe w Polsce 7.5.3.1. Ewolucja systemu 7.5.3.2. Geneza i źródła obowiązującego prawa dewizowego 7.5.3.3. Podstawowe pojęcia i ogólne zasady obowiązującego prawa dewizowego 7.5.3.4. Ograniczenia dewizowe 7.5.3.5. Obowiązki dewizowe 7.5.3.6. Działalność kantorowa 7.5.4. Wprowadzenie wspólnej waluty euro a polskie prawo dewizowe 7.6. System bankowy (C. Kosikowski) 7.6.1. Pojęcie, funkcje, rodzaje i problemy systemu bankowego 7.6.2. Modele prawa bankowego oraz ich ewolucja 7.6.3. NBP jako centralny bank państwa 7.7. System bankowy oraz parabankowy w Polsce (M. Olszak) 7.8. Nadzór bankowy w Polsce (M. Olszak)
Rozdział ósmy.Zasady i procedury ogólne finansów publicznych (C. Kosikowski)
8.1. Zasady ogólne finansów publicznych w nauce finansów publicznych i prawa finansowego 8.2. Obowiązujące regulacje zagadnień ogólnych polskich finansów publicznych 8.2.1. Pojęcie i zakres finansów publicznych w ustawodawstwie polskim 8.2.2. Normatywne zasady ogólne polskich finansów publicznych 8.2.3. Formy organizacyjne publicznej gospodarki finansowej 8.2.4. Deficyt budżetowy i dług publiczny
Rozdział dziewiąty.System budżetowy w państwie
9.1. Podstawowe pojęcia i klasyfikacje 9.1.1. Geneza i ewolucja instytucji budżetu. Problem debudżetyzacji (J. Stankiewicz) 9.1.1.1. Geneza i ewolucja instytucji budżetu 9.1.1.2. Problem debudżetyzacji 9.1.2. Zasady budżetowe (E. Ruśkowski) 9.1.2.1. Wprowadzenie 9.1.2.2. Zasada powszechności 9.1.2.3. Zasada jedności 9.1.2.4. Zasada niefunduszowania 9.1.2.5. Zasada szczegółowości 9.1.2.6. Zasada równowagi 9.1.2.7. Zasada jawności 9.1.2.8. Zasada przejrzystości 9.1.3. System budżetowy i prawo budżetowe oraz ich struktura (E. Ruśkowski) 9.2. System budżetowy państwa 9.2.1. Pojęcie i charakter prawny budżetu państwa (C. Kosikowski) 9.2.1.1. Pojęcie budżetu państwa 9.2.1.2. Charakter prawny budżetu państwa 9.2.2. Konstytucyjne regulacje dotyczące budżetu państwa (C. Kosikowski) 9.2.3. Klasyfikacja dochodów i wydatków budżetu państwa (J. Stankiewicz) 9.2.4. Istota i zasady procedury w budżecie państwa (J. Stankiewicz) 9.3. System budżetowy jednostek samorządu terytorialnego (j.s.t.) 9.3.1. Podstawowe pojęcia, problemy i klasyfikacje (E. Ruśkowski) 9.3.1.1. System budżetowy j.s.t. a pojęcia pokrewne 9.3.1.2. Finanse j.s.t. a decentralizacja finansów publicznych 9.3.2. Ewolucja systemu budżetowego i prawa budżetowego samorządu terytorialnego w Polsce (E. Ruśkowski) 9.3.2.1. Próba periodyzacji 9.3.2.2. Ewolucja finansów j.s.t. i próba ich reformy po 1 stycznia 1999 r. 9.3.3. Podstawy prawne gospodarki budżetowej samorządu terytorialnego z uwzględnieniem członkostwa Polski w Unii Europejskiej (E. Ruśkowski) 9.3.3.1. Ponadustawowe źródła prawa 9.3.3.2. Ustawowe źródła prawa 9.3.3.3. Pozostałe źródła prawa 9.3.3.4. Wpływ akcesji Polski do Unii Europejskiej na źródła prawa budżetowego i finansowego j.s.t. 9.3.4. Struktura zewnętrzna i wewnętrzna budżetów samorządowych (E. Ruśkowski) 9.3.4.1. Struktura wewnętrzna budżetu a zasady budżetowe 9.3.4.2. Formy organizacyjnoprawne samorządowej gospodarki budżetowej a zasada powszechności (zupełności) budżetu samorządowego 9.3.4.3. Zasady jawności i przejrzystości w budżetach samorządowych 9.3.4.4. Zasada niefunduszowania w budżetach samorządowych 9.3.4.5. Zasada równowagi budżetowej a budżety samorządowe 9.3.4.6. Pozostałe zasady dotyczące treści i formy budżetów samorządowych 9.3.5. Zasady opracowywania, uchwalania i wykonania budżetów j.s.t. (E. Ruśkowski) 9.3.5.1. Opracowanie projektu budżetu samorządowego 9.3.5.2. Uchwalanie budżetu samorządowego 9.3.5.3. Zasady wykonywania budżetów samorządowych 9.3.6. Finansowanie rozwoju regionalnego (J. Glumińska-Pawlic) 9.3.7. Finansowanie zadań j.s.t. ze środków budżetu WE (J. Glumińska-Pawlic)
Rozdział dziesiąty.System funduszy celowych i niektórych innych jednostek sektora finansów publicznych
10.1. Fundusze celowe 10.1.1. Pojęcie, przyczyny tworzenia, zalety i wady (C. Kosikowski) 10.1.2. Klasyfikacja funduszy celowych (C. Kosikowski) 10.1.3. Zakres i znaczenie gospodarki funduszowej w Polsce (J. Szołno-Koguc) 10.1.4. Szczegółowa charakterystyka wybranych państwowych funduszy celowych (J. Szołno-Koguc) 10.1.4.1. Fundusze ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych 10.1.4.2. Państwowe fundusze celowe o charakterze socjalnym 10.1.4.3. Państwowe fundusze o charakterze ekologicznym 10.1.4.4. Fundusze celowe zarządzane przez Bank Gospodarstwa Krajowego 10.1.5. Fundusze celowe nieobjęte ustawą o finansach publicznych (C. Kosikowski) 10.2. Gospodarka finansowa niektórych jednostek sektora finansów publicznych (K. Sawicka) 10.2.1. Pojęcie, funkcje i klasyfikacja jednostek sektora finansów publicznych 10.2.2. Jednostki działające w sferze nauki, edukacji i kultury 10.2.2.1. Polska Akademia Nauk i jej jednostki 10.2.2.2. Jednostki badawczo-rozwojowe 10.2.2.3. Publiczne szkoły wyższe 10.2.2.4. Instytucje kultury 10.2.3. Jednostki działające w sferze ochrony zdrowia 10.2.4. Agencje rządowe i fundacje prawa publicznego
Rozdział jedenasty.System dochodów publicznych
11.1. Geneza dochodów publicznych (J. Głuchowski, J. Matuszewski) 11.2. Pojęcie, funkcje, rodzaje dochodów publicznych (C. Kosikowski) 11.3. Zagadnienia ogólne podatków (J. Głuchowski) 11.3.1. Pojęcie podatku 11.3.2. System podatkowy oraz rodzaje podatków 11.3.3. Zasady podatkowe 11.3.4. Funkcje podatków 11.3.5. Reakcje na podatki 11.4. Zagadnienia prawne podatków (J. Głuchowski) 11.4.1. Konstrukcja prawna podatku 11.4.2. Prawo podatkowe (charakterystyka ogólna) 11.5. Interpretacje przepisów prawa podatkowego (C. Kosikowski) 11.6. Obowiązek i zobowiązanie podatkowe 11.6.1. Powstawanie obowiązku i zobowiązania podatkowego (P. Pietrasz) 11.6.1.1. Obowiązek podatkowy 11.6.1.2. Zobowiązanie podatkowe 11.6.1.3. Sposoby powstawania zobowiązań podatkowych 11.6.2. Metody wymiaru zobowiązań podatkowych (P. Pietrasz) 11.6.2.1. Uwagi ogólne 11.6.2.2. Zwyczajne metody wymiaru zobowiązań podatkowych 11.6.2.3. Nadzwyczajne metody wymiaru zobowiązań podatkowych 11.6.3. Wygasanie zobowiązań podatkowych (S. Presnarowicz) 11.6.3.1. Zagadnienia ogólne 11.6.3.2. Zapłata podatku 11.6.3.3. Potrącenia podatku 11.6.3.4. Przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych 11.6.3.5. Zaniechanie poboru podatku 11.6.3.6. Umarzanie zaległości podatkowych 11.6.3.7. Przedawnienie 11.6.4. Odpowiedzialność podatkowa (M. Popławski) 11.6.4.1. Uwagi ogólne 11.6.4.2. Odpowiedzialność podatnika 11.6.4.3. Odpowiedzialność płatnika 11.6.4.4. Odpowiedzialność inkasenta 11.6.4.5. Odpowiedzialność następców prawnych, w tym spadkobierców str. 521 11.6.4.6. Odpowiedzialność podatkowa osób trzecich 11.7. Podatki przychodowe (P. Karwat) 11.7.1. Charakterystyka ogólna i typy podatków przychodowych 11.7.2. Klasyfikacja podatków obrotowych 11.7.3. Konstrukcja i funkcjonowanie wspólnego podatku od wartości dodanej w Unii Europejskiej 11.7.4. Podatek od towarów i usług 11.7.5. Podatek od czynności cywilnoprawnych 11.7.6. Podatek od gier 11.8. Podatki konsumpcyjne (C. Kosikowski) 11.8.1. Charakterystyka ogólna podatków konsumpcyjnych 11.8.2. Akcyzy 11.8.3. Podatek akcyzowy w Polsce 11.9. Podatki dochodowe 11.9.1. Charakterystyka ogólna i typy podatków dochodowych (J. Małecki) 11.9.2. Podatek dochodowy od osób fizycznych (J. Serwatki) 11.9.3. Podatek zryczałtowany (A. Uchla) 11.9.4. Podatek dochodowy od osób prawnych (A. Uchla) 11.10. Podatki przychodowo-dochodowe (L. Etel) 11.10.1. Charakterystyka ogólna 11.10.2. Podatek rolny 11.10.3. Podatek leśny 11.11. Podatki majątkowe 11.11.1. Charakterystyka ogólna (L. Etel) 11.11.2. Podatek od nieruchomości (L. Etel) 11.11.3. Podatek od środków transportowych (L. Etel) 11.11.4. Podatek od spadków i darowizn (Z. Ofiarski) 11.12. System dochodów niepodatkowych 11.12.1. Pojęcie i klasyfikacja (A. Drwiło) 11.12.2. Cła i należności celne (A. Drwiło) 11.12.2.1. Pojęcie cła 11.12.2.2. Klasyfikacje ceł 11.12.2.3. Taryfa celna i inne środki taryfowe 11.12.3. Inne rodzaje dochodów niepodatkowych (A. Drwiło) 11.12.3.1. Dochody jednostek budżetowych 11.12.3.2. Wpłaty z zysku Narodowego Banku Polskiego 11.12.3.3. Dywidendy i wpłaty z zysku 11.12.3.4. Pozostałe dochody niepodatkowe 11.12.4. Opłaty publiczne (J. Gliniecka) 11.12.4.1. Przedmiot opłat publicznych 11.12.4.2. Podmioty opłat publicznych 11.12.4.3. Podstawa wymiaru opłat publicznych 11.12.4.4. Wysokość opłat publicznych 11.12.4.5. Wyłączenia i zwolnienia jako element konstrukcyjny opłat publicznych 11.12.4.6. Warunki płatności opłat publicznych 11.12.5. Dopłaty publiczne (I. Czaja-Hliniak) 11.12.5.1. Dopłata jako instytucja prawnofinansowa 11.12.5.2. Dopłata jako danina publiczna 11.12.5.3. Aktualne regulacje normatywne 11.13. Postępowanie podatkowe (S. Presnarowicz) 11.13.1. Geneza unormowań oraz pojęcie postępowania podatkowego 11.13.2. Prowadzenie postępowania podatkowego przed organami podatkowymi 11.13.2.1. Zasady ogólne postępowania podatkowego 11.13.2.2. Strona i inne podmioty postępowania podatkowego 11.13.2.3. Zasady i terminy załatwiania spraw w postępowaniu podatkowym 11.13.2.4. Zasady obowiązujące przy doręczeniach i wezwaniach w postępowaniu podatkowym 11.13.2.5. Protokoły, adnotacje oraz udostępnianie akt 11.13.2.6. Uchybienie terminu oraz zasady jego przywracania 11.13.3. Przebieg postępowania podatkowego przed organem I instancji 11.13.3.1. Wszczęcie postępowania podatkowego 11.13.3.2. Dowody i postępowanie wyjaśniające 11.13.3.3. Zawieszenie postępowania podatkowego 11.13.3.4. Decyzje oraz postanowienia w postępowaniu podatkowym 11.13.4. Przebieg postępowania podatkowego przed organem odwoławczym 11.13.5. Nadzwyczajne środki wzruszeń decyzji ostatecznych 11.13.5.1. Uwagi ogólne 11.13.5.2. Wznowienie postępowania podatkowego 11.13.5.3. Stwierdzenie nieważności decyzji podatkowej 11.13.5.4. Uchylenie lub zmiana decyzji podatkowej 11.13.5.5. Wygaśnięcie decyzji podatkowej 11.13.6. Koszty postępowania podatkowego 11.14. Postępowanie egzekucyjne świadczeń daninowych (S. Presnarowicz) 11.15. Sądowa kontrola orzeczeń w sprawach danin publicznych (J. Małecki)
Rozdział dwunasty.System wydatków publicznych
12.1. Geneza i ewolucja wydatków publicznych (J. Matuszewski) 12.1.1. Istota i zakres wydatków publicznych 12.1.2. Rodzaje wydatków publicznych 12.2. Zjawisko stałego wzrostu wydatków publicznych (K. Piotrowska-Marczak) 12.3. Formy prawne i zasady dokonywania wydatków publicznych (C. Kosikowski) 12.3.1. Formy prawne wydatków publicznych 12.3.2. Zasady dokonywania wydatków publicznych w świetle ustawy o finansach publicznych 12.4. Struktura wydatków publicznych w Polsce (E. Ruśkowski) 12.5. Zagadnienia racjonalizacji wydatków publicznych (J. Stankiewicz) 12.5.1. Uwagi ogólne 12.5.2. Racjonalizacja wyborów programów 12.5.3. Budżetowanie zadaniowe w Polsce 12.5.3.1. Założenia metody racjonalizacji wydatków 12.5.3.2. Podstawy prawne budżetowania zadaniowego 12.5.4. Racjonalizacja kosztów 12.5.4.1. Wprowadzenie 12.5.4.2. Geneza zamówień publicznych 12.5.4.3. Ustawa - Prawo zamówień publicznych z 2004 r.
Rozdział trzynasty.System finansowy ubezpieczeń społecznych (Z. Ofiarski)
13.1. Pojęcie, organizacja i zasady finansowania ubezpieczeń społecznych 13.2. Geneza, ewolucja i problemy systemu finansowania ubezpieczeń społecznych 13.3. Przychody systemu finansowego ubezpieczeń społecznych 13.4. Wydatki systemu finansowego ubezpieczeń społecznych 13.5. Powiązania systemu finansowego ubezpieczeń społecznych z systemem budżetowym państwa
Rozdział czternasty.System rachunkowości i sprawozdawczości publicznej oraz kontrola finansowa
14.1. Rachunkowość finansowa (H. Litwińczuk) 14.1.1. Zakres rachunkowości 14.1.2. Zasady rachunkowości 14.1.3. Jednostki zobowiązane do prowadzenia rachunkowości 14.1.4. Sporządzanie, badanie, zatwierdzanie i ogłaszanie sprawozdań finansowych 14.1.5. Międzynarodowe Standardy Rachunkowości 14.2. Kontrola finansowa 14.2.1. Pojęcia, klasyfikacje, zasady (E. Ruśkowski) 14.2.1.1. Pojęcia kontroli finansowej i kontroli finansów publicznych 14.2.1.2. Klasyfikacje kontroli finansowej 14.2.1.3. Zasady kontroli finansowej 14.2.2. Kontrola finansowa Najwyższej Izby Kontroli (A. Pomorska) 14.2.2.1. Pozycja ustrojowa i organizacja Najwyższej Izby Kontroli 14.2.2.2. Zakres podmiotowy i kryteria kontroli Najwyższej Izby Kontroli 14.2.2.3. Zasady postępowania kontrolnego Najwyższej Izby Kontroli 14.2.2.4. Kontrola wykonania budżetu państwa 14.2.3. Kontrola gospodarki budżetowej jednostek samorządu terytorialnego. Regionalne izby obrachunkowe (J. Salachna) 14.2.3.1. Wprowadzenie 14.2.3.2. Funkcja kontrolna regionalnych izb obrachunkowych 14.2.3.3. Kompetencje regionalnej izby obrachunkowej jako organu nadzoru nad działalnością j.s.t. 14.2.3.4. Funkcja opiniodawcza RIO 14.2.3.5. Działalność instruktażowa oraz informacyjno-szkoleniowa RIO 14.2.4. Kontrola skarbowa (W. Stachurski) 14.2.4.1. Pojęcie i cele kontroli skarbowej 14.2.4.2. Zakres i kryteria kontroli skarbowej 14.2.4.3. Organy i jednostki organizacyjne kontroli skarbowej 14.2.4.4. Formy realizacji zadań kontroli skarbowej 14.2.5. Kontrola podatkowa (S. Presnarowicz) 14.2.5.1. Charakterystyka ogólna 14.2.5.2. Wszczęcie i przebieg kontroli podatkowej 14.2.5.3. Uprawnienia kontrolujących 14.2.5.4. Obowiązki kontrolowanych 14.2.5.5. Dokumentowanie przebiegu kontroli 14.2.6. Kontrola celna i dewizowa (G. Liszewski) 14.2.7. Inne ważne rodzaje kontroli finansów publicznych 14.2.7.1. Kontrola wewnętrzna w sektorze finansów publicznych 14.2.7.2. Audyt wewnętrzny
Rozdział piętnasty.Dyscyplina finansów publicznych oraz odpowiedzialność za jej naruszenie
15.1. Istota dyscypliny finansów publicznych i odpowiedzialności za jej naruszenie (C. Kosikowski) 15.2. Katalog czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych (J. Salachna) 15.3. Podmioty odpowiedzialne za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (P. Kryczko) 15.4. Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (P. Kryczko) 15.5. Kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (J. Salachna) 15.6. Podmioty zawiadamiające o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych oraz organy orzekające w sprawach dyscypliny finansów publicznych (J. Salachna) 15.7. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (J. Salachna)
|