Tytuł: | Formuła 1 dla bystrzaków | | Autor: | Jonathan Noble, Mark Hughes | | ISBN: | 978-83-246-0872-0 | | Ilość stron: | 408 | | Data wydania: | 10/2007 | | Format: | 180x235 | | Wydawnictwo: | Septem | |
| Cena: | 34.90zł | |
Co naprawdę dzieje się na torze?
- Strategie i taktyki. Wyprzedzanie, blokowanie i chwyty psychologiczne
- Anatomia bolidu. Czym pojazd Formuły 1 różni się od zwykłego samochodu?
- Sylwetki mistrzów. Robert Kubica, Michael Schumacher, Fernando Alonso i inni
Amator widzi tylko samochody, które jeżdżą w kółko. Wprawny obserwator zauważa taktyki kierowców. Potrafi ocenić, który z bolidów jest najlepiej przygotowany do wyścigu na konkretnym torze. Wyłapuje decydujące, choć ledwie dostrzegalne zwroty akcji, kiedy jeden kierowca zdobywa znaczną przewagę nad innym.
Czuje respekt przed technologiami ery kosmicznej, których pełno w maszynach Formuły 1, spalających 80 litrów paliwa na 100 kilometrów i ważących ułamek tego, co zwykły samochód. Wie, jakie wybiegi stosują inżynierowie, by obejść rygorystyczne przepisy dotyczące wagi czy parametrów aerodynamicznych pojazdu. Ty też możesz się tego nauczyć. Poznaj wyścigi Formuły 1 od kuchni. I zamiast samochodów jeżdżących w kółko obserwuj zmagania gigantów.
W tej książce znajdziesz wszystko, co każdy pasjonat Formuły 1 wiedzieć powinien, czyli:
- mistrzowskie przygotowanie bolidu i kierowcy do wyścigu,
- osiągi bolidów i nowiny ze świata technologii wojskowych,
- sposoby osiągnięcia przewagi podczas zawodów,
- przepisy na torze (punktacja, najnowsze zmiany i słynne oszustwa),
- sport kontra finanse (system sponsoringu w Formule 1 i koszty uczestnictwa w wyścigach),
- tory Formuły 1 i kalendarium imprez.
DODATEK SPECJALNY:: słowniczek Formuły 1 i ściąga dla obserwatora wyścigów
Rozdziały:
O autorach (13)
Podziękowania od autorów (15)
Wstęp (17)
- O książce (17)
- Konwencje zastosowane w książce (18)
- Czego nie czytać (18)
- Naiwne założenia (19)
- Jak podzielona jest książka (19)
- Część I: Kurs błyskawiczny (19)
- Część II: Zespoły, kierowcy i bolidy (20)
- Część III: Co się dzieje na torze i poza nim? (20)
- Część IV: Tory Formuły 1 (20)
- Część V: Formuła 1 i Ty - dzień wyścigów (21)
- Część VI: Dekalogi (21)
- Dodatki (21)
- Ikony wykorzystane w książce (22)
- Co dalej (22)
Część I: Kurs błyskawiczny (25)
Rozdział 1: Podstawowe fakty (27)
- Formuła 1 - wielki globalny sport (28)
- Kierowcy i inni ważni ludzie (28)
- Kierowcy (29)
- Szefowie zespołów (30)
- Na świeczniku: Ecclestone i Mosley (31)
- Rakiety na kołach (32)
- Najbardziej charakterystyczne cechy bolidu (32)
- Przygotowanie bolidu do maksymalnych osiągów (34)
- W lewo, w prawo i z powrotem (35)
- Wielki biznes (35)
- Satysfakcja kibica (36)
Rozdział 2: Najpopularniejszy sport świata (39)
- Co stanowi o istocie Formuły 1? (40)
- Najważniejszy sport wyścigowy na świecie (40)
- Formuła 1 a inne sporty motorowe (41)
- Źródła popularności Formuły 1 (42)
- Wyścig koło w koło (43)
- Gwiazdy za kółkiem (44)
- Ryzyko (45)
- Splendor (47)
- Transmisje (47)
- Duma narodowa (47)
- Rys historyczny (48)
- Słynne epoki w Formule 1 (48)
- Bolidy (49)
- Najważniejsi gracze (50)
Rozdział 3: Wielki biznes w Formule 1 (53)
- Finansowanie sportu: rola sponsora (54)
- Korzyści ze sponsoringu (55)
- Nagłówki: wielkie korzyści dla wielkich sponsorów (55)
- Wkupywanie się w łaski mniejszymi kwotami (59)
- Szybkie bolidy to szybsze pieniądze (60)
- Gadżety dla fanów (61)
- Szata zdobi człowieka (62)
- Zabawki (63)
- Flagi i proporce (63)
- Ozdoby i artykuły wykończeniowe (63)
- Samochody (64)
- Inne przedmioty (65)
- Miłość sponsorów do telewizji (65)
Rozdział 4: Kodeks F1 (69)
- Twórcy reguł, czyli FIA (69)
- Porozumienie Concorde (71)
- Najważniejsze warunki (71)
- Najważniejsi gracze: Mosley i Ecclestone (72)
- Elementarz kodeksu Formuły 1 (72)
- Regulamin sportowy (73)
- Regulamin techniczny (73)
- Gdzie szukać kodeksów? (74)
- Egzekwowanie przepisów - niezbędne inspekcje (75)
- Testy zderzeniowe (75)
- Testy obciążeń statycznych (76)
- Kontrole dopuszczające (77)
- Oczy szeroko otwarte (78)
- Kontrole po zakończeniu wyścigu (78)
- Obchodzenie reguł (79)
Część II: Zespoły, kierowcy i bolidy (81)
Rozdział 5: Bolid Formuły 1 (83)
- Elementy bolidu Formuły 1 (84)
- Skorupa (84)
- Maleństwo, które to napędza (85)
- Przeniesienie napędu (89)
- Skrzydła i spód bolidu (90)
- Zawieszenie (92)
- Hamulce (96)
- Opony (97)
- W kokpicie (99)
- Elementy bezpieczeństwa bolidu (100)
- Co jeszcze wypada wiedzieć o bolidzie? (101)
- Elektronika - mózg bolidu (101)
- Niezawodność kontra prędkość (102)
- Dorzuć pan parę deko, czyli o balaście (102)
- Zespoły, producenci samochodów i inni - kto robi bolidy? (103)
Rozdział 6: Zespół wyścigowy (105)
- Kim jest szef? (106)
- Szefowie tacy i owacy (106)
- Słynni szefowie przeszłości (110)
- Struktura zarządzania zespołem, czyli kto jest kim (112)
- Dyrektor komercyjny (113)
- Dyrektor techniczny i jego podwładni (113)
- Inni szefowie (116)
- Ludzie zza kulis (118)
- Nie zapominajmy o kierowcach (121)
Rozdział 7: O tych, co za kółkiem (125)
- Profile kierowców (125)
- Tydzień z życia kierowcy Formuły 1 (128)
- Ćwiczenie czyni mistrza (130)
- Typowa sesja treningowa (130)
- Dopracowywanie bolidu (132)
- Pomocne dłonie, czyli koledzy z zespołu (132)
- Rytuały dnia wyścigowego (132)
- Psychika - wyścig to gra umysłów (134)
- W koło Macieju - wyścig bez przerwy (136)
- Po wyścigu: strudzeni, ale bez odpoczynku! (137)
- Utrzymywanie kondycji (137)
- Siłownia i dieta (138)
- Powroty po kontuzjach (139)
- Chłodzenie (140)
- Kierownica prawie parzy (140)
- Chwila ulgi (141)
- Tam dom, gdzie są bolidy (142)
Część III: Co się dzieje na torze i poza nim (143)
Rozdział 8: Przed startem (145)
- Podróż na miejsce (146)
- Poznawanie toru (147)
- Wyłuskiwanie szczegółów (147)
- Co musi wiedzieć nowicjusz? (148)
- Ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć (149)
- Efekty sesji treningowych (149)
- Co można zauważyć na treningach? (152)
- Kwalifikacje (153)
- Trzykrotna kwalifikacja (154)
- Pole position dla zwycięzcy (155)
- Ścinanie zakrętów w kwalifikacjach (155)
- Bez względu na pogodę (156)
- Oddawanie pozycji startowych (157)
- Gotowi do wyścigu, na miejsca! (158)
Rozdział 9: Strategie dnia wyścigowego (159)
- Definiowanie strategii (160)
- Wybór opon (161)
- Planowanie liczby postojów (163)
- Start (166)
- Procedura startowa (167)
- Jak najlepszy start (168)
- Blokowanie rywala (172)
- Wyprzedzanie - czemu tak rzadko? (172)
- Nie daj się wyrolować (175)
- Wstrzymywanie wyścigu (175)
- Samochód bezpieczeństwa (176)
Rozdział 10: Życie w boksach (179)
- Boks od podstaw (179)
- Czym są boksy? (180)
- Ekipa serwisowa (180)
- Bezpieczeństwo i ryzyko w boksie (182)
- Dlaczego kierowcy robią postoje? (183)
- Postój w celu tankowania (183)
- Postoje bez tankowania (185)
- Anatomia boksu serwisowego (185)
- Wygrywanie i przegrywanie w boksach (189)
- Wybieranie momentów postojów (189)
- Sprawność ekipy (190)
- Awarie (190)
Rozdział 11: Zwycięzca bierze wszystko (191)
- Wyścig wygrany! Co dalej? (192)
- Przede wszystkim dojechać do mety (192)
- Widok szachownicy (193)
- Okrążenie honorowe (193)
- Parking zamknięty i kontrole po wyścigu (194)
- Ważenie (195)
- Radość na podium (195)
- Konferencje prasowe (196)
- Powrót do zespołu (198)
- Tytuł mistrzowski (199)
- Zasady punktacji (200)
- Mistrzostwa konstruktorów (201)
- Wręczenie trofeum (201)
- Oscary Formuły 1 (202)
- Wygrana w kieszeni? (202)
Rozdział 12: Bezpieczeństwo w Formule 1 (205)
- Nie tylko styl, czyli o ubraniach w Formule 1 (206)
- Kaski (206)
- Funkcjonalny i efektowny - kostium wyścigowy (208)
- Bezpieczeństwo bolidów Formuły 1 (210)
- W kokpicie (211)
- Zapiąć pasy i w drogę (212)
- System HANS (214)
- Z czego zrobiona jest skorupa? (214)
- Obsługa toru i procedury (215)
- W szyku i w gotowości - porządkowi toru (215)
- Samochód bezpieczeństwa - jedziemy gęsiego (216)
- Ośrodki pomocy medycznej (217)
Część IV: Tory Formuły 1 (219)
Rozdział 13: O torach i trasach wyścigowych (221)
- Rodzaje torów (222)
- Tory uliczne (222)
- Tory szybkie (224)
- Tory kręte (225)
- Tory średnie (226)
- Wybór torów (227)
- Gwarancja jakości toru (228)
- Potem przekonać Berniego... (228)
- ...i całą resztę (229)
Rozdział 14: Tor i kierowca (231)
- Szybko, szybciej po łuku (231)
- Poznawanie toru - testy, testy i jeszcze raz testy (233)
- Korzyści z testowania (234)
- Rozpoznanie trasy przejazdu (235)
- Dłubanie w ustawieniach (235)
- Rekordy na próbę (235)
- Tor zmiennym jest (236)
- Pęd ku bezpieczeństwu (237)
- Ułatwianie wyprzedzania (239)
Rozdział 15: Przegląd torów (241)
- Wyścig dookoła Europy (241)
- Grand Prix Hiszpanii - Barcelona (241)
- Grand Prix Niemiec - Hockenheim (243)
- Grand Prix Węgier - Hungaroring (245)
- Grand Prix San Marino - Imola (246)
- Grand Prix Francji - Magny-Cours (248)
- Grand Prix Monako - Monte Carlo (250)
- Grand Prix Włoch - Monza (252)
- Grand Prix Europy - Nürburgring (254)
- Grand Prix Wielkiej Brytanii - Silverstone (255)
- Grand Prix Belgii - Spa-Francorchamps (257)
- Wyścigi w obu Amerykach (259)
- Grand Prix Kanady - tor Gilles'a Villeneuve'a (259)
- Grand Prix USA - Indianapolis (261)
- Grand Prix Brazylii - Interlagos (263)
- Imprezy w Australii i na Dalekim Wschodzie (265)
- Grand Prix Australii - Melbourne (265)
- Grand Prix Malezji - Sepang (267)
- Grand Prix Japonii - Suzuka (269)
- Grand Prix Chin - Szanghaj (271)
- Wyścigi na Bliskim Wschodzie (272)
- Grand Prix Turcji - Stambuł (272)
- Grand Prix Bahrajnu - Sakhir (274)
- Gdzie jeszcze? (275)
Część V: Formuła 1 i Ty - dzień wyścigów (277)
Rozdział 16: Wyprawa na wyścig (279)
- Kupowanie biletów (280)
- Kiedy i od kogo kupić bilety? (280)
- Gdzie: trybuny czy miejsca stojące? (282)
- Zakwaterowanie (284)
- Porady na dzień wyścigowy (285)
- Wcześniej niż inni (286)
- Wyścig na wielkim ekranie (287)
- Bliżej wydarzeń (288)
- Masz przepustkę na paddock! (289)
- Polowanie na autograf (290)
- Koszulki i inne souveniry (291)
- Globtroterzy Formuły 1 - porady dla podróżników (292)
- Wyścigi w Europie (293)
- Wyścigi w Ameryce (294)
- Wyścigi w Australii i w Azji (294)
- Końcowa lista porad i zakazów (295)
Rozdział 17: Śledzenie wydarzeń w Formule 1 (299)
- Włącz pudło (299)
- Szaleństwo karkołomnych ujęć (300)
- Komentarz ekspertów (301)
- Lokalne transmisje Formuły 1 (302)
- Dostrój się do fal (303)
- Druk: magazyny, czasopisma i prasa codzienna (304)
- Informacje w internecie (305)
- Kontakt z kierowcami i zespołami (306)
- Autografy na odległość (306)
- Członkostwo w fanklubie (307)
Część VI: Dekalogi (311)
Rozdział 18: Dziesięciu największych kierowców Formuły 1 (313)
- Alberto Ascari (313)
- Jim Clark (314)
- Juan Manuel Fangio (315)
- Nigel Mansell (316)
- Stirling Moss (317)
- Alain Prost (318)
- Michael Schumacher (319)
- Ayrton Senna (320)
- Jackie Stewart (321)
- Gilles Villeneuve (322)
Rozdział 19: Dziesięć najlepszych wyścigów Formuły 1 (325)
- Grand Prix Niemiec 1957 (325)
- Grand Prix Włoch 1967 (326)
- Grand Prix Monako 1970 (327)
- Grand Prix Francji 1979 (328)
- Grand Prix Hiszpanii 1981 (329)
- Grand Prix Niemiec 1981 (329)
- Grand Prix Monako 1984 (330)
- Grand Prix Wielkiej Brytanii 1987 (331)
- Grand Prix Europy 1993 (332)
- Grand Prix Belgii 2000 (332)
Rozdział 20: Dziesięć rzeczy do zrobienia w trakcie sezonu (335)
- Obejrzeć start do wyścigu - gdziekolwiek! (335)
- Posłuchać silnika pracującego na najwyższych obrotach (336)
- Spotkać gwiazdę w Monako (336)
- Wczuć się w atmosferę toru (337)
- Obejrzeć bolid mknący na pełnej szybkości (337)
- Obejrzeć bolid Formuły 1 na torze ulicznym (338)
- Zabawić się w Melbourne i w Montrealu (339)
- Zdobyć autograf ulubionego kierowcy (339)
- Zachłysnąć się historią na torach Monza i Indianapolis (340)
- Oddać cześć wielkim mistrzom (341)
Rozdział 21: Dziesięć sław z przeszłości (343)
- Jean-Marie Balestre (343)
- John Cooper (344)
- Giuseppe Farina (345)
- Emerson Fittipaldi (345)
- Graham Hill (346)
- Phil Hill (346)
- Bruce McLaren (347)
- Tazio Nuvolari (347)
- Jochen Rindt (348)
- Tony Vandervell (349)
Rozdział 22: Dziesięć przyszłych gwiazd Formuły 1 (351)
- Fernando Alonso (352)
- Lewis Hamilton (352)
- Heikki Kovalainen (353)
- Robert Kubica (353)
- Felipe Massa (354)
- Gary Paffett (354)
- Nélson Piquet młodszy (355)
- Nico Rosberg (355)
- Scott Speed (356)
- Sebastian Vettel (356)
Dodatki (357)
Dodatek A: Żargon Formuły 1 (359)
Dodatek B: Statystyki mistrzostw świata Formuły 1 (375)
|