Ceną wolności jest nieustanna czujność.
Dlaczego wolnego rynku jest coraz mniej, a udział państwa w gospodarce rośnie? Dlaczego drinki w restauracjach są takie drogie? Czemu legalna aborcja wzmaga przestępczość, zamiast ją obniżać? Czy to chciwe korporacje naftowe zawyżają ceny paliw? Jak zasady finansowania kampanii wyborczych odcinają nowych kandydatów od władzy? Czy szkoły publiczne nadal są narzędziem indoktrynacji? Dlaczego Adam Smith miał rację, a autorzy Freakonomii się mylą?
„Morderca” absurdalnych teorii, błyskotliwy ekonomista John R. Lott porusza palące tematy społeczne i gospodarcze. Odkrywa zaskakujące prawdy. Podaje wyniki badań. Odpowiada faktami na mity i zabobony. Zagląda pod dywany i zadaje niewygodne pytania.
Z Freedonomii dowiesz się: • jak współczesne gildie blokują dostęp do rynku pracy, • jak podwójnie wygrać z konkurentem stosującym dumping, • czy nowy samochód naprawdę traci 20 procent wartości, gdy wyjeżdża z salonu dilera, • czemu grupy interesu łożą dziś na polityków więcej pieniędzy niż kiedyś, • jak polityka dzielenia rynku ratuje ludziom życie, • jak równouprawnienie kobiet przekłada się na wzrost kosztów państwa, • czemu LoJacki się nie sprzedają, • dlaczego bilety lotnicze last minute są takie drogie.
John R. Lott Jr. był głównym ekonomistą Amerykańskiej Komisji Orzecznictwa. Sprawował funkcje na najbardziej prestiżowych amerykańskich uczelniach, od Wharton School po Uniwersytet Yale. Napisał ponad 90 artykułów opublikowanych w dziennikach „New York Times”, „Los Angeles Times”, „USA Today” i „Chicago Tribune”. Jest aktywnym obrońcą wolnego rynku i autorem dwóch bestsellerowych książek: The Bias Against Guns oraz More Guns, Less Crime.
Rozdziały: Co kształtuje poglądy środowisk akademickich: historia z autopsji 11 Uczenie się przez praktykę 16
ROZDZIAŁ 1. Czy czujesz się okradany? 19 Spekulanci, zdziercy i inni dobrzy ludzie 19 Jak monopole i polityka różnicowania cen ratują życie 25 Dlaczego obiady i alkohole wysokoprocentowe w restauracjach są takie drogie? 30 Dlaczego bilety lotnicze kupowane w ostatniej chwili są takie drogie? 32 Dlaczego różnice w cenach różnych paliw na stacjach obsługowych i bezobsługowych nie są takie same? 34 Ceny dumpingowe – nie takie to łatwe, jak się wydaje 36 Zawodne twierdzenia o zawodności rynku 39
ROZDZIAŁ 2. Reputacja 53 Co skłania polityków i firmy do uczciwości? 54 Dlaczego ludzie finansują kampanie wyborcze polityków? 60 Reformowanie zasad finansowania kampanii wyborczych 65 Dlaczego wydatki na kampanie wyborcze rosną tak szybko 71 Mit finansowania obu kandydatów 75 Reputacja jednostek a przestępczość 77 Reputacja skłania korporacje do uczciwości 83
ROZDZIAŁ 3. Rząd jako nirwana? 87 Kto chce darmowy lunch? 87 Zdywersyfikowany portfel akcji: jak rynek wymusza pokój pomiędzy korporacjami 97 Dumping przedsiębiorstw państwowych a prywatne owieczki100 Współczesne gildie 105 Ekologiczne podnoszenie kosztów i zakazy palenia 111
ROZDZIAŁ 4. Przestępstwa i kary 115 Dlaczego w latach dziewięćdziesiątych spadła przestępczość?116 Co wzmogło przestępczość: część 1 122 Co wzmogło przestępczość: część 2 132 Co zmniejszyło przestępczość: część 1 138 Co zmniejszyło przestępczość: część 2 142 Co zmniejszyło przestępczość: część 3 144 Jakie czynniki nie wpłynęły na przestępczość: część 1 148 Jakie czynniki nie wpłynęły na przestępczość: część 2 151 Jak jest naprawdę, nikt nie wie 153 Jeszcze o przestępczości 156
ROZDZIAŁ 5. Prawo do głosowania, fałszowanie wyników wyborów i indoktrynacja w szkolnictwie 163 Co zaniża frekwencję wyborczą: opłata wyborcza, zasada tajności wyborów i odsuwanie analfabetów od urn 170 Fałszowanie głosów 173 Automaty do liczenia głosów 178 Wybory na Florydzie w 2000 roku 182 Przedwczesne ogłaszanie wyników wyborów 184 Głosy skazańców 188 Czy media są obiektywne? 190 Rządowa kontrola informacji: od szkół publicznych do telewizji 193 PARĘ MYŚLI NA ZAKOŃCZENIE 199 PODZIĘKOWANIA 201 PRZYPISY 203
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 33,92zł
|