Tytuł: | Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania Zintegrowane systemy transakcyjne Tom 1 | | Autor: | Arkadiusz Januszewski | | ISBN: | 978-83-01-15599-5 | | Ilość stron: | 384 | | Data wydania: | 12/2012 | | Format: | 16,5x24 cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 59.00zł | |
Publikacja w sposób wyczerpujący podejmuje tematykę funkcjonalności systemów informatycznych wspomagających zarządzanie (SIZ). W książce zostały szczegółowo opisane funkcje informatycznych systemów rachunkowości finansowej przeznaczonych dla małych i średnich firm, funkcje kompleksowych zintegrowanych systemów transakcyjnych stosowanych przez duże przedsiębiorstwa oraz funkcje i zastosowania uzupełniających je systemów informacyjno-analitycznych klasy Business Intelligence.
Zagadnienia zawarte w tomie 1 dotyczą systemów, których głównym zadaniem jest prowadzenie ewidencji zdarzeń gospodarczych oraz wspomaganie obsługi bieżącej działalności przedsiębiorstwa, tj. systemów transakcyjnych, nazywanych też systemami ewidencyjno-operacyjnymi. W kolejnych rozdziałach opisano m.in.:
zintegrowane informatyczne systemy rachunkowości finansowej, systemy planowania zasobów produkcyjnych MRP II (Manufacturing Resources Planning), systemy planowania zasobów przedsiębiorstwa ERP/ERP II (Enterprise Resources Planning), systemy komputerowo zintegrowanego wytwarzania CIM (Computer Integrated Manufacturing), systemy zarządzania relacjami z klientem CRM (Customer Relationship Management), systemy zarządzania magazynem (Warehouse Management), systemy zarządzania łańcuchem dostaw SCM (Supply Chain Management), systemy elektronicznych rynków. Publikacja skierowana jest do:
studentów kierunków zarządzania, którzy poszukują wiedzy na temat zastosowań informatyki w biznesie; studentów kierunków informatyki zainteresowanych poznaniem funkcjonalności systemów informatycznych i możliwościami ich wykorzystania w zarządzaniu; wykładowców akademickich prowadzących przedmioty obejmujące zagadnienia informatycznych systemów rachunkowości, systemów informatycznych zarządzania klasy MRP II, ERP, CRM, WMS, SCM i rynków elektronicznych oraz hurtowni danych i systemów Business Intelligence; kadry zarządzającej przedsiębiorstw poszukującej wiedzy na temat możliwości usprawnienia wspomagania informatycznego bieżącej działalności oraz zastosowania systemów analitycznych klasy Business Intelligence.
Rozdziały:
Część I. Pojęcie i rozwój systemów informatycznych 11 Wprowadzenie do części pierwszej 11 1. Przetwarzanie danych w informacje 13 1.1. Pojęcie danych i informacji 13 1.2. Proces przetwarzania danych i proces informacyjny 17 2. System informatyczny wspomagający zarządzanie 20 2.1. Pojęcie systemu informacyjnego i informatycznego 20 2.2. Struktury systemu informatycznego 28 2.3. System informatyczny jako system wspomagający zarządzanie 31 3. Rozwój i charakterystyka systemów informatycznych wspomagających zarządzanie 38 3.1. Systemy transakcyjne i informacyjno−raportujące 40 3.2. Systemy wspomagania decyzji i systemy wspomagania kierownictwa 44 3.3. Systemy eksperckie 51 3.4. Systemy sztucznej inteligencji 60 3.5. W kierunku systemów analitycznych opartych na hurtowni danych 66
Część II. Zintegrowane informatyczne systemy rachunkowości finansowej 69 Wprowadzenie do części drugiej 69 1. Rachunkowość finansowa i cykl operacyjny przedsiębiorstwa 71 1.1. Struktura informacyjnego systemu rachunkowości finansowej 71 1.2. Cykl operacyjny jednostki handlowej 74 1.3. Cykl operacyjny jednostki wytwórczej 76 2. System informatyczny wspomagający działalność podstawową w przedsiębiorstwie handlowym 80 2.1. Podsystemy informatyczne w przedsiębiorstwie handlowym 80 2.2. Zakup i sprzedaż towarów 82 2.3. Rozrachunki z wierzycielami i dłużnikami 84 2.4. Zarządzanie towarami 85 2.5. Raportowanie i administracja 87 Księgarnia PWN: Arkadiusz Januszewski - Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. T. 1 4 Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. Tom I 3. System informatyczny wspomagający działalność podstawową w przedsiębiorstwie wytwórczym 89 3.1. Podsystemy informatyczne w przedsiębiorstwie wytwórczym 89 3.2. Techniczne przygotowanie produkcji 91 3.3. Planowanie sprzedaży, produkcji i zaopatrzenia 95 3.4. Ewidencja i rozliczanie produkcji (podsystem PRP) 97 3.5. Ewidencja stanów i obrotów materiałowych (podsystem GM) 102 3.6. Ewidencja stanów i obrotów wyrobami gotowymi (podsystem GWG) 105 4. Podsystemy księgowe wspomagające cykl administracyjny 108 4.1. Podsystem gospodarki środkami trwałymi 110 4.2. Podsystem kadrowo−płacowy 114 4.3. Podsystem finansowo−księgowy 121 5. Integracja w informatycznym systemie rachunkowości finansowej 131 5.1. Plan kont jako podstawowy instrument integracji w rachunkowości finansowej 132 5.2. Automatyczne księgowanie operacji zarejestrowanych w podsystemach dziedzinowych 134 5.3. Wspólne zbiory danych 144
Część III. Kompleksowe zintegrowane systemy ewidencyjno−operacyjne 149 Wprowadzenie do części trzeciej. 149 1. Systemy wspomagania zarządzania produkcją klasy MRP II. 152 1.1. Ewolucja systemów planowania i sterowania produkcją 152 1.2. Popyt zależny i uniwersalne równanie produkcyjne jako podstawa działania systemu MRP II 159 1.3. Fazy działania i poziomy planowania w systemie MRP II 161 1.4. Charakterystyka funkcjonalności systemu MRP II 165 1.5. Zarządzanie w zamkniętej pętli MRP II 170 1.6. Trudności w doborze systemu MRP II 173 1.7. Ocena i korzyści z wdrożenia systemu MRP II 175 2. Systemy wspomagania zarządzania klasy ERP/ERP II 180 2.1. Funkcjonalność systemów ERP 180 2.2. Tendencje rozwojowe systemów ERP – systemy ERP II 184 2.3. Funkcjonalność systemu ERP II na przykładzie mySAP ERP 190 2.4. Cechy techniczne systemów wspomagających zarządzanie klasy ERP/ERP II 197 3. Systemy komputerowo zintegrowanego wytwarzania CIM. 202 3.1. Geneza i pojęcie CIM 202 3.2. Charakterystyka podstawowych elementów CIM 204 3.3. Główne koncepcje realizacji środowiska CIM 210 3.4. CIM jako realizacja koncepcji fabryki przyszłości 212 4. Systemy wspomagania zarządzania relacjami z klientem 215 4.1. CRM jako realizacja strategii działania skoncentrowanej na kliencie 215 4.2. Geneza i przyczyny powstania informatycznych systemów CRM 218 4.3. Pojęcie i typy systemów CRM 221 4.4. Rodzaje, funkcjonalność i działanie systemu CRM typu interakcyjnego 224 4.5. Rodzaje, funkcjonalność i działanie systemu CRM typu operacyjnego 232 4.6. Integracja w systemie CRM 242 4.7. Funkcje CRM na przykładzie mySAP CRM 250 5. Systemy komputerowo wspomaganej logistyki 256 5.1. Podstawowe pojęcia związane z logistyką 258 5.2. Zarządzanie zintegrowanym łańcuchem dostaw 266 5.3. Zarządzanie łańcuchem dostaw na podstawie modelu SCOR 274 5.4. Funkcjonalność systemów obsługi magazynu klasy WMS 279 5.5. Funkcjonalność systemów zarządzania łańcuchem dostaw SCM 288 5.6. System zarządzania relacjami z dostawcami jako uzupełnienie SCM 297 5.7. Użytkownicy i wdrażanie systemów SCM 299 5.8. Kierunki rozwoju systemów SCM 302 5.9. Rynki elektroniczne w kształtowaniu łańcuchów dostaw 310 6. Standardy i technologie w łańcuchach dostaw elektronicznej gospodarki 321 6.1. Kody kreskowe i czytniki kodów kreskowych 323 6.2. Globalne numery identyfikacyjne 327 6.3. Etykieta logistyczna 330 6.4. Elektroniczna Wymiana Danych 335 6.5. Standard UN/EDIFACT i komunikaty EANCOM®. 338 6.6. Sieć globalnej synchronizacji danych i elektroniczne katalogi 350 6.7. Technologia RFID 353 6.8. Koncepcja systemu Elektronicznego Kodu Produktu 357
Zakończenie 360 Literatura 362 Wykaz rysunków 372 Wykaz tabel 377 Indeks 379
|