Motywem napisania niniejszej książki było dążenie do prezentacji roli hotelarstwa na rynku turystycznym, ukazanie kierunków zmian zarówno w jego systemie zarządzania, jak i rozwoju, głównie wymuszanych przez zmiany zachodzące w jego otoczeniu.
Książka składa się z ośmiu rozdziałów.
Rozdział 1 charakterystyka istoty hotelarstwa, kryteria klasyfikacji hoteli oraz rolę hotelarstwa w obsłudze ruchu turystycznego.
Rozdział 2 prezentacja podstawowych rodzajów współczesnej turystycznej bazy noclegowej.
Rozdział 3 prezentuje składniki głównej, cząstkowej usługi hotelowej, tj. usługi zakwaterowania.
Rozdział 4 przedstawia m.in. istotę gastronomii i jej rolę w hotelarstwie, zakres usług gastronomicznych w hotelach i kierunki ich rozwoju.
Rozdział 5 charakterystyka głównych usług dodatkowych w hotelach.
Rozdział 6 przedstawia specyfikę zarządzania przedsiębiorstwem hotelarskim.
Rozdział 7 ukazuje funkcje głównych służb hotelu.
Rozdział 8 prezentuje procesy koncentracji i integracji w hotelarstwie.
Praca jest wynikiem wieloletnich zainteresowań naukowych Autora.
Książka jest adresowana głównie do studentów studiów ekonomicznych i wychowania fizycznego, studiujących na kierunku „turystyka i rekreacja”. Pomyślana jest jako opracowanie służące prowadzeniu wykładu z przedmiotu „podstawy hotelarstwa”. Może być także przydatna osobom i menedżerom zarządzającym firmami hotelarskimi.