Tytuł: | Informatyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń o obniżonym poziomie trudności dla gimnazjum | | Autor: | Jolanta Pańczyk | | ISBN: | 978-83-246-8192-1 | | Ilość stron: | 128 | | Data wydania: | 07/2015 | | Format: | A5 | | Wydawnictwo: | HELION | |
| Cena: | 15.90zł | |
Komputer jako narzędzie do zabawy, pracy i nauki
Komputer to doskonałe narzędzie, służące nie tylko jako magazyn gier, filmów czy muzyki. Umożliwia on także dostęp do niemal nieograniczonego źródła wiedzy, jakim jest internet, może pomóc w pisaniu, liczeniu i przygotowywaniu graficznych projektów, np. zaproszeń na urodziny, dyplomów i ulotek informujących o szkolnej zabawie. Można w nim przechowywać informacje, sortować je i dzielić w najwygodniejszy dla nas sposób. Słowem komputer to świetny towarzysz wirtualnej aktywności.
Lekcje informatyki w gimnazjum są dobrą okazją do tego, by zacząć w pełni korzystać z możliwości komputera. W zeszycie ćwiczeń znajdziesz zadania, dzięki którym nauczysz się poprawnie redagować i formatować teksty, liczyć i rozwiązywać równania z wykorzystaniem określonych narzędzi komputerowych. Bez trudu zaczniesz obsługiwać także proste programy graficzne i tworzyć prezentacje multimedialne. Przekonasz się, jakie możliwości daje dostęp do komputera i jak można wykorzystywać to urządzenie przy rozwiązywaniu codziennych problemów. Zaskoczy Cię ilość informacji, jakie można znaleźć w internecie, oraz łatwość łączenia się z przyjaciółmi za jego pomocą.
Informatyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń o obniżonym poziomie trudności dla gimnazjum jest przeznaczony dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dla których metody i formy pracy powinny być dostosowane do ich realnych możliwości. Zeszyt zawiera ćwiczenia do każdej lekcji (65 tematów) przygotowane dla wersji systemu Windows XP i Vista.
Rozdziały:
I ROK NAUKI
- Zastosowanie komputera w życiu codziennym (7)
- Temat 1. Znaczenie komputera we współczesnym świecie (7)
- Temat 2. Co to jest informatyka i jakie są aspekty jej rozwoju? (9)
- Temat 3. Na czym polega reprezentowanie i przetwarzanie informacji przez człowieka i komputer? (11)
- Temat 4. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem (11)
- Temat 5. Prawo autorskie. Zagadnienia etyczne i prawne związane z ochroną własności intelektualnej (13)
- Temat 6. Budowa komputera. Urządzenia służące do komunikowania się z użytkownikiem. Przygotowanie zestawu komputerowego do pracy (14)
- System operacyjny (18)
- Temat 7. Systemy operacyjne - różnice i podobieństwa (18)
- Temat 8. Pulpit, ikony pulpitu, instalacja oprogramowania (20)
- Temat 9. Zarządzanie danymi. Kompresja i dekompresja danych (22)
- Temat 10. Rodzaje plików. Atrybuty plików. Wyszukiwanie plików i folderów w systemie (24)
- Temat 11. Ochrona przed wirusami komputerowymi (26)
- Podstawy grafiki (28)
- Temat 12. Importowanie grafiki. Praca z programem graficznym GIMP (28)
- Temat 13. Projekt "Wakacyjne wspomnienia", czyli jak utworzyć oryginalną kompozycję w programie GIMP z efektem przenikania fotografii (31)
- Temat 14. Projekt "Pocztówka z wakacji", czyli jak wykonać w programie GIMP fotomontaż z napisem? (33)
- Temat 15. Publikowanie własnych zdjęć w internecie (35)
- Praca z edytorem tekstu (37)
- Temat 16. Edytor tekstu - wprowadzenie. Zasady pracy z edytorem tekstu (37)
- Temat 17. Edycja tekstu. Atrybuty czcionki. Akapity (39)
- Temat 18. Wstawianie symboli do tekstu. Tworzenie tabel (41)
- Temat 19. Realizacja projektu "Tworzymy gazetkę klasową". Kolumny i tabulatory (42)
- Temat 20. Ciąg dalszy projektu - łączenie tekstu z grafiką, nagłówek i stopka, przypisy, numerowanie stron, wydruk (44)
- Multimedia (48)
- Temat 21. Formy prezentacji w internecie. Multimedialne programy edukacyjne. Praca z programem edukacyjnym. Pobieranie informacji z różnych źródeł. Encyklopedie, internet (48)
- Temat 22. i 23. Programy i narzędzia do przekazu multimedialnego. Praca z programem Windows Movie Maker (50)
- Internet i sieci (52)
- Temat 24. Sieci komputerowe. Rodzaje sieci, topologie, protokoły transmisji danych w sieciach. Internet jako sieć rozległa WAN. Praca w sieci lokalnej i globalnej (52)
- Temat 25. Jak zachować bezpieczeństwo podczas rozmów w sieci? Zagrożenia i korzyści wynikające z korzystania z internetu (54)
- Temat 26. Tworzenie dokumentu tekstowego na podstawie informacji z internetu. Kopiowanie, wklejanie i formatowanie tekstu i obrazów (56)
- Obliczenia w arkuszach kalkulacyjnych (58)
- Temat 27. Arkusz kalkulacyjny - podstawowe pojęcia. Budowa arkusza, edycja danych, tworzenie tabel (58)
- Temat 28. Rozwiązywanie zadań problemowych w arkuszu kalkulacyjnym. Adresowanie względne (60)
- Temat 29. Podstawy tworzenia wykresów w arkuszu kalkulacyjnym. Formatowanie danych wykresu (61)
- Temat 30. Rozwiązywanie w arkuszu zadań z zakresu różnych przedmiotów z zastosowaniem adresowania względnego, bezwzględnego i mieszanego (63)
- Bazy danych (64)
- Temat 31. Bazy danych - podstawowe pojęcia. Wykonywanie operacji w gotowej bazie danych (64)
- Algorytmy (67)
- Temat 32. Pojęcie algorytmu. Rodzaje i sposoby zapisywania algorytmów. Przykłady wykorzystania algorytmów do rozwiązywania zadań (67)
- Temat 33. Algorytmiczne rozwiązywanie problemów w arkuszu kalkulacyjnym (69)
II ROK NAUKI
- Budowa i zastosowanie komputera (71)
- Temat 1. Zagrożenia i korzyści wynikające ze stosowania komputerów i powszechnego dostępu do informacji (71)
- System operacyjny (73)
- Temat 2. Jak zadbać o bezpieczeństwo komputera i danych? (73)
- Temat 3. Rozwiązywanie problemów, czyli jak korzystać z pomocy i obsługi technicznej (74)
- Podstawy grafiki (77)
- Temat 4. Rodzaje grafiki. Podstawowe formaty graficzne (77)
- Temat 5. Elektroniczna fotka z wakacji z animowanym napisem (80)
- Temat 6. Tworzenie animacji (82)
- Praca z edytorem tekstu (84)
- Temat 7. Wstawianie do dokumentu obiektów: wzorów, symboli i dźwięków (84)
- Temat 8. Praca z dokumentem wielostronicowym - zakładka i hiperłącze (87)
- Temat 9. i 10. Realizacja projektu "Folder o mojej szkole". Układ strony, kolumny, łączenie tekstu z grafiką, sprawdzanie pisowni, wydruk (88)
- Temat 11. Projektujemy zaproszenie na imprezę klasową. Ustawienia strony, redagowanie treści, łączenie tekstu z grafiką, rozmieszczenie całości na stronie (91)
- Multimedia (93)
- Temat 12. Nagrywanie i odtwarzanie obrazu i dźwięku (93)
- Temat 13. Prezentacje multimedialne - zasady pracy z programem PowerPoint (94)
- Temat 14. i 15. Realizacja projektu do wyboru: "Organizujemy wycieczkę klasową do ....", "Moje miasto", "Najpiękniejsze miejsca świata", "Oferty biura podróży". Wstawianie nowych slajdów, animacje obiektów, przejścia między slajdami, dźwięki. Pokaz wykonanych prezentacji (96)
- Internet i sieci (98)
- Temat 16. Usługi internetowe. Zakładanie konta pocztowego. Przesyłanie i odbieranie wiadomości (98)
- Temat 17. Praca grupowa nad projektem "Prezentacja mojego regionu". Dyskusja na forum z zachowaniem zasad netykiety (101)
- Temat 18. i 19. "Prezentacja mojego regionu" - gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie informacji pochodzących z różnych źródeł (103)
- Temat 20. i 21. Projektowanie klasowej lub szkolnej witryny internetowej. Podstawy HTML, grafika i muzyka na stronie (104)
- Obliczenia w arkuszach kalkulacyjnych (107)
- Temat 22. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym - kalkulacja kosztów wytworzenia gazetki klasowej i folderu oraz zorganizowania wycieczki klasowej (kontynuacja projektów rozpoczętych w edytorze tekstu) (107)
- Temat 23. i 24. Rozwiązywanie w arkuszu kalkulacyjnym zadań problemowych z zastosowaniem funkcji matematycznych i statystycznych JEŻELI, LICZ.JEŻELI, ILE.NIEPUSTYCH itp. (108)
- Bazy danych (111)
- Temat 25. Tworzenie bazy danych uczniów klasy. Kwerendy, czyli tworzenie zapytań do utworzonej bazy danych (111)
- Algorytmy (113)
- Temat 26. Algorytmy porządkowania zbioru elementów (113)
- Temat 27. Tworzenie algorytmów w programie ELI 2.0 i analizowanie ich działania (114)
- Temat 28. Środowisko Logomocja. Programowanie prostych rysunków w Logo. Procedury pierwotne. Słowa i listy w Logo (116)
- Temat 29. Tworzenie własnych procedur - procedury własne w Logo (118)
- Temat 30. Tworzenie procedur z parametrem (119)
- Modelowanie i symulacje (121)
- Temat 31. Modelowanie i symulacja. Wykorzystanie do symulacji programów komputerowych oraz interaktywnych map wyszukanych w internecie (121)
- Temat 32. Symulowanie procesów z różnych dziedzin - matematyki, fizyki, biologii, ekonomii. Wykorzystanie modeli do symulacji (122)
- Podpowiedzi (124)
- I rok nauki (124)
- II rok nauki (125)
- Źródła zdjęć i ilustracji (128)
|