Tytuł: | Informatyka gospodarcza Tom 2 | | Autor: | Janusz Zawiła-Niedźwiecki, Katarzyna Rostek, Artur Gąsiorkiewicz | | ISBN: | 978-83-255-2162-2 | | Ilość stron: | 668 | | Data wydania: | 12/2010 | | Format: | 16.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | C.H. Beck | |
| Cena: | 99.00zł | |
Czterotomowe dzieło o zastosowaniach gospodarczych informatyki, ale nie tylko w obszarze zarządzania, lecz szerzej – jako narzędzie wsparcia aktywności gospodarczej. Stanowi kompendium podstawowej wiedzy zarówno dla menedżerów rozważających różny zakres stosowania informatyki, jak i dla studentów, którzy na rozmaitych uczelniach, zdobywając zawód i specjalizację, powinni być przygotowywani do świadomego posługiwania się systemami informatycznymi oraz formułowania wobec nich swoich wymagań. Dzieło jest podzielone na cztery tomy.
Tom 2.
W części pierwszej pokazano, jak powinien powstawać system informatyczny, aby stał się użytecznym narzędziem, oraz jak skomplikowany to proces, wymagający zarówno wiedzy o oczekiwaniach, planowaniu i zarządzaniu wykonaniem, jak i starannego wdrożenia, a na koniec oceny stopnia osiągnięcia zamierzonych korzyści. W części drugiej przedstawiono panoramę typowych zastosowań informatyki w przedsiębiorstwie.
Rozdziały:
Część I. Cykl życia systemu informatycznego 11
1. Zarządzanie projektami informatycznymi (Emil Bukłaha) 15 1.1. Co to jest projekt? Rodzaje projektów 18 1.2. Wprowadzenie do zarządzania projektami 21 1.3. Cykl życia projektu 23 1.4. Organizacja zespołu projektowego 30 1.5. Określenie struktury projektu 37 1.6. Budżetowanie i controlling projektu 51 1.7. Informatyczne wsparcie zarządzania projektami 59 1.8. Przegląd metodyk zarządzania projektami informatycznymi 62
2. Analiza potrzeb i wymagań (Katarzyna Skroban) 67 2.1. Defi nicja procesu analizy potrzeb i wymagań 70 2.2. Ustalenie wymagań 70 2.3. Analizowanie wymagań 73 2.4. Negocjowanie wymagań 74 2.5. Specyfi kowanie wymagań 75 2.6. Testowanie specyfi kacji wymagań 77 2.7. Modelowanie systemu 78 2.8. Zatwierdzenie wymagań 91 2.9. Rodzaje wymagań 92 2.10. Rola analityka 94 2.11. Metody analizy 94 2.12. Błędy popełniane na etapie analizy wymagań 95 2.13. Narzędzia wspomagające analizowanie 96 2.14. Co dalej w analizie potrzeb i wymagań 96
3. Przygotowanie projektu (Zdzisław Szyjewski) 99 3.1. Wprowadzenie do zarządzania projektem informatycznym 102 3.2. Zarządzanie zakresem projektu 110 3.3. Elementy planu projektu 113 3.4. Defi nicja zakresu i grafi czna prezentacja struktury prac w projekcie 115 3.5. Plan punktów węzłowych 120 3.6. Zarządzanie czasem – technika Gantt a 122
4. Komputerowe wspomaganie analizy i projektowania systemów informacyjnych zarządzania (Edward Michalewski) 4.1. System informacyjny zarządzania jako obiekt badań 130 4.2. System informacyjny zarządzania a struktura organizacyjna 131 4.3. Jakie podejście można zastosować 134 4.4. W poszukiwaniu przydatnych narzędzi 136
5. Implementacja systemu informatycznego (Katarzyna Skroban, Andrzej Kamiński) 181 5.1. Defi nicja implementacji 184 5.2. Implementacja jako proces produkcji oprogramowania 186 5.3. Implementacja jako dostarczanie systemu organizacji 199
6. Testowanie oprogramowania (Katarzyna Skroban) 205 6.1. Defi nicja testowania 208 6.2. Testowanie jako metoda 208 6.3. Klasyfi kacja metod testowania 209 6.4. Testy akceptacyjne 217 6.5. Etapy testowania 222 6.6. Automatyzacja testów 224 6.7. Testowanie jako faza cyklu życia systemu informatycznego 226
7. Wdrażanie systemu informatycznego (Piotr Gołoś) 233 7.1. Defi nicja wdrażania systemu informatycznego 236 7.2. Warunki efektywnego wdrożenia systemu informatycznego 236 7.3. Metodyki wdrażania systemów informatycznych 239 7.4. Metody oceny efektywności wdrożenia systemu informatycznego 240
8. Szkolenia we wdrażaniu systemu informatycznego (Bartosz Nowicki) 247 8.1. Szkolenia w aspekcie przedsięwzięcia 250 8.2. Szkolenia w aspekcie merytorycznym 255 8.3. Szkolenia elektroniczne 265
9. Eksploatacja systemu i utrzymanie go w ruchu (Katarzyna Skroban, Bolesław Szomański) 9.1. Eksploatacja systemu 271 9.2. Procesy obsługiwania systemu 274 9.3. Doskonalenie i rozwój systemu 276 9.4. Modyfi kacja oprogramowania 278 9.5. Ludzie eksploatujący system informatyczny 278 9.6. Systemy zarządzania usługami IT według normy ISO/IEC 20000 280
10. Ewaluacja i rozwój systemu informatycznego (Olga Nadskakuła) 287 10.1. Wprowadzenie do zagadnień związanych z ewaluacją 289 10.2. Miejsce ewaluacji w cyklu życia systemu informatycznego 300
Część II. Informatyka w przedsiębiorstwie 313
11. Modelowanie architektury systemów korporacyjnych (Piotr Kociński) 317 11.1. Korporacja, przedsiębiorstwo 320 11.2. Cechy architektury korporacyjnej 321 11.3. Budowa architektury korporacyjnej 322 11.4. Model biznesowy 323 11.5. Architektura rozwiązania informatycznego – podejście tradycyjne 327 11.6. Architektura rozwiązania informatycznego – podejście procesowe 331 11.7. Projektowanie architektury rozwiązania informatycznego 333
12. Zarządzanie tożsamością użytkownika w środowiskach wieloaplikacyjnych (Elżbieta Miłosz, Marta Juszczyk) 12.1. Informacja w środowisku wieloaplikacyjnym przedsiębiorstwa 342 12.2. Tożsamość cyfrowa 345 12.3. Systemy zarządzania tożsamością i dostępem 349 12.4. Implementacja rozwiązań 354 12.5. Kierunki rozwoju 358
13. Systemy informatyczne w zarządzaniu produkcją (Zbigniew Banaszak) 363 13.1. Wprowadzenie do zagadnień zarządzania produkcją 367 13.2. Przepływ produkcji 368 13.3. Strategie zarządzania przepływem produkcji 378 13.4. Komputerowo zintegrowane zarządzanie 386
14. Systemy obsługi zamówień (e-procurement) (Oskar Szumski) 401 14.1. Wprowadzenie do zagadnień systemów e-procurement 403 14.2. Zamówienia w świetle gospodarki opartej na wiedzy 404 14.3. Narzędzia realizacji zamówień z wykorzystaniem drogi elektronicznej 405 14.4. Bariery we wdrażaniu i rozwoju systemów e-procurement 407
15. Systemy informatyczne w obsłudze sprzedaży (Marek Miłosz, Piotr Muryjas, Małgorzata Plechawska) 15.1. Wady i zalety systemów POS 416 15.2. Wymagania stawiane systemom obsługi POS 418 15.3. Funkcjonalności systemów obsługi POS 423 15.4. Współpraca z innymi aplikacjami 427
16. Systemy informatyczne w zarządzaniu logistyką (Janusz Grabara, Iwona Grabara) 16.1. Procesy przepływu dóbr materialnych i informacji jako przedmiot badań logistyki 16.2. Związki systemowe logistyki 438 16.3. Rola integracji informacji w logistycznych systemach informacyjnych 442 16.4. Funkcje logistycznego systemu informatycznego 447 16.5. Informatyczne wspomaganie systemów logistycznych 449 16.6. Integracja informatycznych systemów logistycznych 459 16.7. Miejsce logistycznego systemu informatycznego w zintegrowanych systemach informatycznych zarządzania przedsiębiorstwem
17. Systemy informatyczne w zarządzaniu łańcuchem dostaw (Krzysztof Rutkowski) 473 17.1. Koncepcja łańcucha dostaw 476 17.2. Rodzaje systemów obsługujących zarządzanie łańcuchem dostaw 480 17.3. Transakcyjne systemy wspierania zarządzania łańcuchem dostaw 483 17.4. Analityczne systemy wspierania zarządzania 489 17.5. Rozwiązania informatyczne do zarządzania łańcuchem dostaw 498 17.6. Przykład – wdrożenie ERP/SCM w Grupie Pfl eiderer 504
18. Systemy zarządzania majątkiem trwałym, utrzymaniem ruchu i remontami (Ryszard Rafalski, Marcin Dutkowski) 18.1. System ewidencji środków trwałych w rachunkowości 519 18.2. Zarządzanie utrzymaniem ruchu majątku trwałego 521 18.3. Standardowe systemy informatyczne utrzymania ruchu w przedsiębiorstwach 18.4. System informatyczny zarządzania sieciowym majątkiem trwałym 526
19. Systemy kadrowo-płacowe (Jacek Sztyler) 545 19.1. Wprowadzenie do systemów kadrowo-płacowych 547 19.2. Zasady wynagradzania pracowników 547 19.3. Prowadzenie dokumentacji kadrowej 550 19.4. Automatyzacja procesów kadrowo-płacowych 552 19.5. Rozwój systemów kadrowo-płacowych 557
20. Systemy rachunkowości i controllingu (Arkadiusz Januszewski) 561 20.1. Systemy rachunkowości fi nansowej a systemy rachunkowości zarządczej i controllingu 20.2. Podstawowa funkcjonalność systemu rachunkowości fi nansowej 568 20.3. Integracja systemów dziedzinowych z systemem fi nansowo-księgowym 579 20.4. Obsługa rachunkowości i controllingu w systemach klasy ERP 588 20.5. Ogólna architektura systemu controllingu operacyjnego 593 20.6. Funkcjonalność systemów controllingu operacyjnego klasy OLAP 598 20.7. Systemy controllingu strategicznego 613
21. Systemy informatyczne w diagnostyce przemysłowej (Jan Maciej Kościelny, Michał Syfert) 21.1. Przyczyny i skutki stanów nienormalnych i awaryjnych w procesach przemysłowych 21.2. Klasyczne systemy alarmowe 629 21.3. Ogólna charakterystyka systemów diagnostycznych 631 21.4. Stosowane metody detekcji i lokalizacji uszkodzeń 635 21.5. Problemy diagnostyki procesów przemysłowych 646 21.6. Systemy AMandD i DiaSter 648 21.7. Znaczenie systemów diagnostycznych Odpowiedzi
|