Tytuł: | Informatyka gospodarcza Tom 3 | | Autor: | Janusz Zawiła-Niedźwiecki, Katarzyna Rostek, Artur Gąsiorkiewicz | | ISBN: | 978-83-255-2163-9 | | Ilość stron: | 694 | | Data wydania: | 12/2010 | | Format: | 16.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | C.H. Beck | |
| Cena: | 99.00zł | |
Czterotomowe dzieło o zastosowaniach gospodarczych informatyki, ale nie tylko w obszarze zarządzania, lecz szerzej – jako narzędzie wsparcia aktywności gospodarczej. Stanowi kompendium podstawowej wiedzy zarówno dla menedżerów rozważających różny zakres stosowania informatyki, jak i dla studentów, którzy na rozmaitych uczelniach, zdobywając zawód i specjalizację, powinni być przygotowywani do świadomego posługiwania się systemami informatycznymi oraz formułowania wobec nich swoich wymagań. Dzieło jest podzielone na cztery tomy.
Tom 3.
W części pierwszej zaprezentowano wybrane zastosowania specjalistyczne, natomiast w części drugiej tego tomu nawiązano do jednego z najważniejszych obecnie kierunków w zarządzaniu, pokazując, jak informatyka wspiera zarządzanie wiedzą.
Rozdziały:
Część I. Informatyka specjalizowana 11
1. Systemy informatyczne w bankowości (Dariusz Adamowski) 15 1.1. Wprowadzenie do zagadnień systemów bankowych 18 1.2. Prawne wymogi funkcjonowania systemów bankowych 20 1.3. Wykorzystywane normatywy, wytyczne i rekomendacje 22 1.4. Ogólna charakterystyka systemów bankowych 24 1.5. Centralny system bankowy – omówienie przykładowej implementacji 1.6. Systemy informatyczne funkcjonujące w otoczeniu banków 33
2. Systemy informatyczne w ubezpieczeniach (Teresa Sternik) 45 2.1. Wprowadzenie do procesów zachodzących w zakładzie ubezpieczeń 2.2. Procesy i obszary działalności podstawowej w ubezpieczeniach 51 2.3. Grupy systemów informatycznych wspierających działalność ubezpieczeniową 2.4. Odwzorowanie poszczególnych obszarów i procesów działalności ubezpieczeniowej w funkcjach systemów informatycznych 2.5. Standaryzacja danych ubezpieczeniowych w systemach informatycznych 2.6. Wpływ uwarunkowań zewnętrznych na rozwiązania w systemach informatycznych
3. Systemy informatyczne rynku kapitałowego (Janusz Sosnowski) 75 3.1. Wprowadzenie do systemów rynku kapitałowego 77 3.2. Mechanizmy zawierania transakcji na rynku kapitałowym 85 3.3. Organizacja sesji giełdowych 90 3.4. Architektura systemów informatycznych rynku kapitałowego 96
4. Systemy informatyczne nauczania na odległość (Marlena Plebańska) 4.1. Wprowadzenie do systemów nauczania na odległość 109 4.2. Szkolenia tradycyjne a szkolenia e-learningowe 111 4.3. Formy kształcenia na odległość 115 4.4. Narzędzia systemów kształcenia na odległość 117 4.5. Standardy kształcenia na odległość 119
5. Systemy informatyczne w bibliotekarstwie (Aleksander Radwański) 5.1. Ogólna charakterystyka 128 5.2. Ogólny model systemu bibliotecznego 133 5.3. Stosowane technologie 136 5.4. Przykładowe systemy i wdrożenia 139 5.5. Tendencje rozwojowe 145
6. Systemy informatyczne w poligrafii (Georgij Petriaszwili, Rafał Skroński, Mariusz Sosnowski) 6.1. Ogólna charakterystyka systemów informatycznych w poligrafii 152 6.2. Specyfika zarządzania przedsiębiorstwami poligraficznymi 153 6.3. Integracja informatycznych systemów poligraficznych 154 6.4. Charakterystyka przykładowych systemów przemysłowych 161
7. Systemy informatyczne w medycynie (Radosław Zajdel) 181 7.1. Dane i informacje medyczne – podobieństwa i różnice 186 7.2. Kodowanie danych medycznych 188 7.3. Szpitalne systemy informatyczne 193
8. Systemy informatyczne w zarządzaniu transportem (Wojciech Wawrzyński ) 8.1. Systemy zarządzania w transporcie drogowym (Józef Suda) 221 8.2. Systemy zarządzania w transporcie kolejowym (Krzysztof Grochowski, Lech Konopiński) 8.3. Systemy zarządzania w transporcie lotniczym (Marek Malarski) 236 8.4. Systemy zarządzania w transporcie morskim (Zbigniew Burciu) 245 8.5. Telematyka transportu jako narzędzie zarządzania (Wojciech Wawrzyński, Mirosław Siergiejczyk)
9. Systemy telekomunikacyjne (Stanisław Dyrda) 265 9.1. Specyfika telekomunikacyjnych systemów informatycznych 269 9.2. Uproszczona architektura środowiska informatycznego operatora telekomunikacyjnego 9.3. Inicjatywy w zakresie klasyfikacji i standaryzacji telekomunikacyjnych systemów informatycznych 9.4. Systemy kolekcji i mediacji 278 9.5. Systemy billingowe 279 9.6. Systemy CRM i samoobsługowe 284 9.7. Systemy Wsparcia Operacyjnego – OSS (Operation Support Systems) 9.8. Centralny Katalog Produktów 289 9.9. Inne aplikacje 291 9.10. Rozwiązania w zakresie organizacji eksploatacji i utrzymania systemów 9.11. Perspektywy rozwoju telekomunikacyjnych systemów informatycznych
10. Systemy łączności wojskowej (Józef Janczak) 303 10.1. Zadania systemu łączności wojskowej 309 10.2. Wymagania stawiane systemowi łączności wojskowej 310 10.3. Zasady organizacji łączności wojskowej 312 10.4. Pojęcie i ogólny podział systemu łączności wojskowej 313 10.5. Charakterystyka podsystemu kierowania 315 10.6. Charakterystyka podsystemu wymiany informacji 316 10.7. Podsystem zasilania 338
11. Komputerowe wspomaganie projektowania konstrukcji i procesów (Teodor Winkler) 11.1. Elementy metodologii projektowania 347 11.2. Komputerowy zapis konstrukcji 358 11.3. Wirtualne prototypowanie 375 11.4. Wirtualne środowisko pracy 384
Część II. Informatyka w zarządzaniu wiedzą 405
12. Systemy informatyczne gromadzenia danych (Adam Pelikant) 409 12.1. Wprowadzenie do baz danych – podstawowe modele 412 12.2. Praktyczne aspekty tworzenia schematów relacyjnych 415 12.3. Dostęp do danych transakcyjnych 422 12.4. Poprawa jakości przetwarzania – indeksowanie 425 12.5. Przetwarzanie rozproszone – replikacja, struktury gridowe 430 12.6. Integracja danych heterogenicznych na potrzeby przetwarzania analitycznego
13. Systemy informatyczne analityczno-raportujące (Celina Olszak) 13.1. Rozwój systemów informatycznych do analizy i raportowania 448 13.2. Raportowanie i proste zapytania do baz danych 448 13.3. Systemy Business Intelligence 453 13.4. Wielowymiarowe analizy danych 458 13.5. Eksploracja danych 461 13.6. Monitorowanie i alarmowanie 463 13.7. Modelowanie strategii rozwoju oraz zarządzanie wydajnością 464 13.8. Kokpity menedżerskie 469
14. Systemy informatyczne zarządzania informacją (Leszek Kiełtyka) 14.1. Pojęcie informacji 479 14.2. Wartość i koszt informacji 480 14.3. Generacje informacji 482 14.4. Poziomy zarządzania informacją 486 14.5. Informacja w organizacji 488 14.6. Integratory przepływu informacji 490 14.7. Zarządzanie bezpieczeństwem informacji 499
15. Systemy informatyczne zarządzania treścią (Jacek Sroka, Jan Hidders) 15.1. Pięć komponentów zarządzania treścią 511 15.2. Planowanie zarządzania treścią 518 15.3. Historia rozwoju dziedziny 520 15.4. Kierunki rozwoju dziedziny 522
16. Systemy informatyczne zarządzania wiedzą (Kamil Sitarski) 527 16.1. Wiedza w teoriach ekonomicznych 530 16.2. Teoria organizacyjnego tworzenia wiedzy 532 16.3. Zarządzanie wiedzą 533 16.4. Systemy wspomagające zarządzanie wiedzą 536 16.5. Systemy zarządzania wiedzą 538
17. Systemy informatyczne wspomagania podejmowania decyzji (Tadeusz Witkowski) 17.1. Proces decyzyjny i rozwiązywanie złożonych problemów 550 17.2. Definicja Systemów Wspomagania Decyzji i ich architektura 552 17.3. Modele matematyczne i modelowanie symulacyjne 554 17.4. Proces podejmowania decyzji w rozmytym środowisku wielokryterialnym 17.5. Systemy ekspertowe i metody przetwarzania informacji niepewnej i niepełnej 17.6. Systemy Business Intelligence 571 17.7. Inteligentne techniki obliczeniowe jako narzędzia SWD 574 17.8. Systemy Wspomagania Decyzji Grupowych i Systemy Wspomagania Prac Grupowych 17.9. Eksploracja zasobów sieciowych
18. Inteligentne systemy informatyczne zarządzania (Tadeusz A. Grzeszczyk) 18.1. Wprowadzenie do zagadnień inteligentnych systemów zarządzania 591 18.2. Przegląd systemów bazujących na metodach sztucznej inteligencji 18.3. Sieci neuronowe 597 18.4. Budowa modelu neuronowego 602 18.5. Cechy modeli neuronowych 604 18.6. Algorytmy ewolucyjne i genetyczne 605 18.7. Zbiory rozmyte 608 18.8. Zbiory przybliżone 609 18.9. Właściwości zbiorów przybliżonych 615
19. Systemy informatyczne w zarządzaniu procesami biznesowymi (Adam Nosowski) 19.1. Zarządzanie procesami biznesowymi – konteksty, aspekty, wyzwania 19.2. Wsparcie technologiczne zarządzania procesami biznesowymi 634 19.3. Funkcjonalność i architektura systemów zarządzania procesami biznesowymi
20. Systemy informatyczne zarządzania relacjami z klientami (Dariusz Mazur) 20.1. Motywy wdrażania CRM 653 20.2. CRM – definicje 653 20.3. Techniki i narzędzia CRM 658 20.4. Aplikacje CRM 663 20.5. Internet a CRM 668 Odpowiedzi 673
|