Tytuł: | Informatyka gospodarcza Tom 4 | | Autor: | Janusz Zawiła-Niedźwiecki, Katarzyna Rostek, Artur Gąsiorkiewicz | | ISBN: | 978-83-255-2164-6 | | Ilość stron: | 672 | | Data wydania: | 12/2010 | | Format: | 16.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | C.H. Beck | |
| Cena: | 99.00zł | |
Czterotomowe dzieło o zastosowaniach gospodarczych informatyki, ale nie tylko w obszarze zarządzania, lecz szerzej – jako narzędzie wsparcia aktywności gospodarczej. Stanowi kompendium podstawowej wiedzy zarówno dla menedżerów rozważających różny zakres stosowania informatyki, jak i dla studentów, którzy na rozmaitych uczelniach, zdobywając zawód i specjalizację, powinni być przygotowywani do świadomego posługiwania się systemami informatycznymi oraz formułowania wobec nich swoich wymagań. Dzieło jest podzielone na cztery tomy.
Tom 4.
Część pierwsza jest poświęcona najprężniej rozwijającej się dziedzinie informatyki – wykorzystywaniu Internetu, natomiast w drugiej pokazano, w jakich aspektach należy zarządzać przedsięwzięciami informatycznymi. Tom czwarty zamyka część trzecia, na którą składają się trzy eseje na temat perspektyw informatyki: problemów teoretycznych, trendów technicznych i rozwoju zastosowań.
Rozdziały:
Część I. Informatyka internetowa
1. Technologie internetowe (Kamil Sitarski) 15 1.1. Języki prezentacji i wymiany danych 18 1.2. Języki programowania i technologie budowy systemów internetowych 24 1.3. Wybrane koncepcje rozwiązań internetowych 34
2. Projektowanie serwisów WWW (Marek Kasperski) 41 2.1. Cykl życia produktu internetowego 43 2.2. Projektowanie jako proces 44 2.3. Przykłady 50
3. Zarządzanie serwisami WWW (Piotr Szczepański) 57 3.1. Zagadnienia wyjściowe do zarządzania serwisem WWW 60 3.2. Zmiany w serwisie – rodzaje i metody pracy 65 3.3. Nowe funkcjonalności – dobre praktyki w projektowaniu elementów serwisu WWW
4. Handel elektroniczny (Grzegorz Kaczorek) 79 4.1. Modele handlu elektronicznego 81 4.2. Modele wspierające handel elektroniczny 86 4.3. Procesy biznesowe handlu elektronicznego 87 4.4. Rynek handlu elektronicznego 92 4.5. Perspektywy rozwoju 93
5. Systemy bankowości internetowej (Dariusz Andrzej Wawrzyniak) 97 5.1. Pojęcie bankowości internetowej 100 5.2. Rys historyczny 106 5.3. Bankowość internetowa w Polsce 109 5.4. Bezpieczeństwo bankowości internetowej 112
6. Sprzedaż ubezpieczeń przez Internet (Monika Kaczała) 131 6.1. Modele sprzedaży ubezpieczeń przez Internet 135 6.2. Dystrybucja ubezpieczeń przez Internet a poszczególni uczestnicy kanału dystrybucji
7. E-administracja (Robert Kępczyński) 169 7.1. Problemy informatyzacji różnych obszarów i form pracy sektora publicznego 172 7.2. Bariery rozwoju e-administracji 173 7.3. E-administracja z perspektywy obywatela i przedsiębiorcy 173 7.4. Opis systemu zarządzania tożsamością obywateli jako wzorzec defi nicji celów i funkcjonalności systemu teleinformatycznego w sektorze publicznym
8. Systemy mobilne (Marek Miłosz) 197 8.1. Technologie mobilne 200 8.2. Infrastruktura techniczna systemów mobilnych 204 8.3. Przykłady zastosowań systemów mobilnych 213
9. Marketing internetowy (Artur Gąsiorkiewicz) 223 9.1. Wprowadzenie do zagadnień marketingu internetowego 226 9.2. Ruch przychodzący do serwisu WWW a konwersja 228 9.3. Widoczność serwisów WWW 236 9.4. Użyteczność i dostępność serwisów internetowych 251 9.5. Korzyść dla klienta internetowego 255 9.6. Efektywność marketingu internetowego 256
Część II. Zarządzanie przedsięwzięciami informatycznymi 265
10. Zarządzanie informacją (Bogdan Stefanowicz) 267 10.1. Pojęcie informacji 270 10.2. Problem zarządzania informacją 273 10.3. Potrzeby informacyjne 275 10.4. Jakość informacji 280 10.5. Spójność informacji 286 10.6. Ochrona informacji 291 10.7. Zarządzanie informacją w małych i średnich obiektach gospodarczych 293
11. Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania (Andrzej Kamiński) 299 11.1. Charakterystyka zintegrowanych systemów informatycznych 301 11.2. Organizacja procesu kompleksowej informatyzacji przedsiębiorstwa 306
12. Zapewnianie jakości oprogramowania (Wojciech Jaszcz) 321 12.1. Zarządzanie jakością – defi nicja 323 12.2. Modele i standardy jakości 323 12.3. Testowanie jako miernik jakości oprogramowania 332 12.4. Procesy produkcji oprogramowania i metryki wykorzystywane do pomiaru jego jakości 12.5. Jak doskonalić proces produkcji oprogramowania? 341 12.6. Analiza defektów i poprawa jakości oprogramowania 342
13. Zarządzanie ryzykiem procesów związanych z informatyzacją (Borys Stokalski) 13.1. Podstawy pojęciowe 350 13.2. Ryzyko w przedsięwzięciach informatycznych 352 13.3. Od statystyk projektów do metryk ryzyka 354 13.4. Proces zarządzania ryzykiem w projekcie 360 13.5. Kulturowe i ekonomiczne uwarunkowania zarządzania ryzykiem 362 13.6. Zarządzanie ryzykiem jako proces biznesowy i ryzyko architektoniczne 363
14. Zarządzanie bezpieczeństwem informacji i systemów (Maciej Byczkowski) 369 14.1. Obszary zarządzania bezpieczeństwem w organizacji 373 14.2. Bezpieczeństwo informacji 376 14.3. Zarządzanie bezpieczeństwem informacji – metodyka TISM 379 14.4. Wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji 390 14.5. Zarządzanie bezpieczeństwem systemu informatycznego 400
15. Zarządzanie ciągłością działania systemów i usług (Renata Davidson) 411 15.1. Zrozumienie wymagań biznesu i uzgodnienie poziomu świadczonych usług ICT 15.2. Zdefi niowanie strategii zarządzania ciągłością działania systemów i usług ICT 15.3. Budowa i wdrożenie rozwiązań przewidzianych w strategii 424 15.4. Ćwiczenia i testowanie planu ciągłości działania ICT 427 15.5. Utrzymanie, przegląd i doskonalenie planu ciągłości działania ICT 428
16. Zarządzanie dostarczaniem usług informatycznych (Piotr Werczyński) 433 16.1. ITIL a service desk 441 16.2. Stosowane modele service desk 442 16.3. Porównanie modeli 444 16.4. Service desk w organizacji 445
17. Zarządzanie usługami outsourcingowymi (Małgorzata Sobińska) 457 17.1. Rodzaje i zakres outsourcingu IT 461 17.2. Model zarządzania współpracą outsourcingową 466 17.3. Analiza kosztów, korzyści i ryzyka outsourcingu 472 17.4. Wybór dostawcy usług 475 17.5. Konstruowanie kontraktu outsourcingowego 476 17.6. Wdrażanie i monitorowanie outsourcingu 478 17.7. Czynniki sukcesu outsourcingu 480 17.8. Stan i perspektywy rozwoju rynku usług outsourcingowych IT 484
18. Projektowanie centrów przetwarzania danych (Krzysztof Szczygieł) 493 18.1. Dostępność systemu 496 18.2. Ocena jakości CPD (klasyfi kacja) 499 18.3. Przygotowanie koncepcji CPD 504 18.4. Przegląd elementów infrastruktury technicznej 506 18.5. Efektywność energetyczna 528
19. Przegląd wybranych standardów i norm stosowanych w informatyce (Jacek Maria Chmielewski, Bolesław Szomański, Kazimierz Waćkowski) 19.1. Pojęcie normy i standardu 535 19.2. Międzynarodowe i krajowe organizacje tworzące normy i standardy w informatyce 19.3. Defi nicje i rodzaje norm 537 19.4. Historia normalizacji w Polsce 539 19.5. Stare normy informatyczne 540 19.6. Normy terminologiczne 540 19.7. Normy zarządzania bezpieczeństwem systemów informatycznych 546 19.8. Normy w zarządzaniu usługami informatycznymi 549 19.9. Standardy i normy stosowane w trakcie projektowania systemów informatycznych 19.10. Normy dotyczące technicznych aspektów bezpieczeństwa informacji 556 19.11. Normy dotyczące bhp i ergonomii w pracach wspomaganych informatycznie 19.12. Normy dotyczące formatów plików i interfejsów 561 19.13. Normy dotyczące urządzeń 563
20. Ochrona własności intelektualnej w informatyce (Wiesław Kotarba) 20.1. System prawa autorskiego 572 20.2. System patentowy 580 20.3. Systemy ochrony oznaczeń przedsiębiorstw i produktów 595 20.4. Inne systemy prawne 605 20.5. Obrót własnością intelektualną 611
Część III. Perspektywy
21. Podstawowe problemy w informatyce teoretycznej (Mariusz Flasiński) 21.1. Zagadnienia kluczowe dla podstaw informatyki 622 21.2. Problemy kluczowe dla zastosowań informatyki 624 21.3. Nowe trendy rozwojowe 628 21.4. Wyzwania w informatyce teoretycznej 630
22. Co dalej w technice informatycznej? (Wojciech Cellary) 635 22.1. Współpraca 636 22.2. Multimedia 640 22.3. Semantyka 643
23. Ciągła transformacja jako strategia konkurencyjna (Borys Stokalski) 23.1. Od restrukturyzacji do łańcucha innowacji 647 23.2. W kierunku platform biznesowych 649 Odpowiedzi 657
|