Tytuł: | Innowacje organizacyjne w szpitalach | | Autor: | Jan Stępniewski, Piotr Karniej, Marcin Kęsy | | ISBN: | 978-83-264-0615-7 | | Ilość stron: | 632 | | Data wydania: | 12/2010 | | Format: | 14.5x20.5cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 59.00zł | |
Celem tej książki jest zainicjowanie dyskusji w środowisku praktyków służby zdrowia na temat innowacji organizacyjnych w szpitalach oraz promowanie w środowisku akademickim badań naukowych nad organizacją i zarządzaniem szpitalami. W przekonaniu Autorów innowacje organizacyjne powinny być przedmiotem szczególnej troski zarządzających szpitalami,
W książce za prezentowano rozwiązania sprawdzone w warunkach szpitali francuskich, a także wybrane dokonania szpitali polskich. Dotyczą one funkcjonowania oddziałów chirurgii endoskopowej i chirurgii jednego dnia, jako stale rozwijających się dziedzin medycyny, na które jest duże zapotrzebowanie rynkowe. Ponieważ w warunkach transformacji systemowej polskich szpitali dochodzi do przekształceń własnościowych, także i ten obszar znalazł swoje miejsce w książce. Problematyka zarządzania procesowego i zintegrowanego systemu informacji medycznej, wspomagającego funkcjonowanie szpitala, zaprezentowana została na podstawie doświadczeń szpitali francuskich.
Kierowanie szpitalem w coraz większym stopniu opiera się na analizie kosztów wpływających na efektywność wykorzystania zasobów ludzkich i materialnych. Autorzy prezentują więc możliwości unowocześnienia rachunku kosztów, w tym rozwiązania francuskie, które z pożytkiem mogłyby być wykorzystane w szpitalach polskich. W książce omówione zostały także problemy jakości w opiece medycznej. Zaprezentowano nowatorskie metody zarządzania jakością, przytaczając liczne przykłady rozwiązań praktycznych ze szpitali polskich, francuskich i niemieckich.
Adresaci: Publikacja jest skierowana przede wszystkim do praktyków - menedżerów zdrowia, lekarzy, pielęgniarek, pracowników paramedycznych i administracyjnych szpitali. Zawiera też cenną wiedzę dla studentów medycyny, pielęgniarstwa, ekonomii, zarządzania.
Rozdziały:
Rozdział 1 Zarządzanie zmianami w organizacjach medycznych 1.1. Wprowadzenie 1.2. Organizacja medyczna jako obszar zmian 1.3. Istota i rodzaje zmian organizacyjnych w zakładach opieki zdrowotnej 1.4. Formy zmian organizacyjnych 1.5. Źródła zmian w organizacji 1.6. Wizja i strategie zmian w organizacji 1.7. Struktura procesu zarządzania zmianą 1.8. Wykorzystanie współczesnych metod zarządzania w procesie zmian
Rozdział 2 Innowacje organizacyjne w szpitalach 2.1. Innowacje w szpitalach - aspekty teoretyczne 2.2. Innowacja i organizacja w szpitalu: perspektywa francuska 2.3. Organizacyjne wymogi oddziału chirurgii endoskopowej 2.4. Organizacja kliniki chirurgii jednego dnia
Rozdział 3 Innowacje w produkcji usług szpitalnych 3.1. Funkcja produkcji w szpitalu 3.2. Typologia innowacji w szpitalu 3.3. Innowacje organizacyjne w procesie produkcji medycznej 3.4. System fizyczny produkcji medycznej a narzędzia zarządzania 3.5. Transfer technik zarządzania bieżącego z przemysłu do praktyk bloków operacyjnych jako przedsięwzięcie innowacyjne 3.6. Znaczenie normalizacji leczenia 3.7. Specyfika procesów szpitalnych 3.8. Konieczność normalizacji 3.9. Przeszkody w przebiegu procesów 3.10. Nowy stosunek do normy 3.11. Funkcje systemu zarządzania jednostką opieki medycznej 3.12. Zarządzanie jednostką opieki medycznej 3.13. Podstawowe funkcje zarządzania JOM 3.14. Korzyści z medykalizacji systemu informatycznego 3.15. Podsumowanie
Rozdział 4 Innowacje w zarządzaniu szpitalem 4.1. Wprowadzenie 4.2. Analizy ekonomiczne w jednostkach ochrony zdrowia 4.3. Wewnętrzna analiza działalności zakładu opieki zdrowotnej oparta o wykonanie usług 4.4. Zasoby ludzkie w przedsiębiorstwie medycznym 4.5. Planowanie wyników w zakładach opieki zdrowotnej 4.6. Budżetowanie kosztów personalnych 4.7. Planowanie wyników w oparciu o wewnętrzną analizę działalności
Rozdział 5 Funkcjonowanie i zarządzanie szpitalami 5.1. Doświadczenia francuskie zarządzania ryzykiem w szpitalu 5.2. Funkcjonowanie zintegrowanego systemu informatycznego w szpitalu 5.3. Wykorzystanie koncepcji zarządzania procesowego w poprawie efektywności funkcjonowania szpitali 5.4. Proces przekształceń w polskich szpitalach na przykładzie wybranej jednostki 5.5. Kierowanie i przywództwo w szpitalu
Rozdział 6 Koszty w szpitalach 6.1. Doświadczenia francuskie w zakresie kosztów leczenia pacjentów z grupy o dochodach poniżej minimum socjalnego oraz społeczne innowacje szpitala 6.2. Aspekt zasobowy w rachunku kosztów działań dla potrzeb zarządzania szpitalami 6.3. Rachunek kosztów i jego rola w zarządzaniu szpitalem 6.4. Funkcjonowanie rachunku kosztów w szpitalach 6.5. Charakterystyka audytu wewnętrznego w szpitalach 6.6. Koszty jako czynnik efektywności pracy zakładów opieki zdrowotnej 6.7. Konstrukcja miękkiego instrumentu ograniczenia budżetowego w szpitalach
Rozdział 7. Zarządzanie zasobami ludzkimi w szpitalach 7.1. Perspektywa rozwoju funkcji personalnej w jednostkach sektora usług medycznych w Polsce 7.2. Rola komunikacji interpersonalnej w zarządzaniu zmianami organizacyjnymi w szpitalach 7.3. Aspekty etyczno-moralne konkursów na stanowiska kierownicze w jednostkach służby zdrowia 7.4. Możliwości tworzenia ścieżek karier zawodowych pielęgniarek w zakładzie opieki zdrowotnej
Rozdział 8 Rola procesu komunikacji w zarządzaniu pracownikami szpitala 8.1. Wprowadzenie 8.2. Powstawanie stereotypów 8.3. Stereotypy w relacjach intergrupowych i interpersonalnych 8.4. Proces komunikacji 8.5. Funkcjonowanie procesu komunikacji w szpitalach obarczonych stereotypami 8.6. Metodologia badawcza 8.7. Obraz relacji interpersonalnych w szpitalach na podstawie badań empirycznych 8.8. Obraz relacji intergrupowych w szpitalach na podstawie badań empirycznych 8.9. Propozycje poprawy relacji wewnątrzszpitalnych 8.10. Wnioski
Rozdział 9 Zarządzanie jakością w placówkach służby zdrowia 9.1. Wstęp 9.2. Jakość usług zdrowotnych 9.3. Systemy zarządzania jakością i modele samooceny w szpitalach 9.4. Zalety i wady systemów jakości 9.5. Modele samooceny 9.6. Satysfakcja pacjentów 9.7. Warunki doskonalenia jakości 9.8. Przykład Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w mieście X 9.9. Zalecenia praktyczne
Rozdział 10 Prawa pacjenta a zarządzanie jakością w szpitalach 10.1. Funkcjonowanie etyki biznesu w szpitalach 10.2. Jakość usług zdrowotnych a potrzeby pacjentów 10.3. Perspektywa pacjenta w zarządzaniu jakością usług medycznych 10.4. Doskonalenie jakości w szpitalu przy wykorzystaniu metody QFD 10.5. Prawa pacjenta w Niemczech i w Polsce. Analiza prawno-porównawcza
Rozdział 11 Innowacje w organizacji służby medycyny pracy 11.1. Wprowadzenie 11.2. Podstawowe jednostki służb medycyny pracy i ich zadania 11.3. Wojewódzkie ośrodki medycyny pracy w opiece zdrowotnej nad pracownikami i ich zadania 11.4. Rola placówki badawczo-rozwojowej w zakresie opieki zdrowotnej nad pracownikami 11.5. Rola, zadania i pozycja lekarza medycyny pracy w sprawowaniu opieki zdrowotnej nad pracującymi
Rozdział 12 Analiza świadczeń zdrowotnych udzielonych zagranicznym pacjentom na terenie Polski po akcesji Polski do UE 12.1. Wprowadzenie 12.2. Traktatowa swoboda świadczenia usług w Unii Europejskiej 12.3. Turystyka medyczna do Polski 12.4. Możliwości rozwoju turystyki medycznej 12.5. Dynamika i struktura zagranicznych pacjentów uzyskujących świadczenia zdrowotne w Polsce w okresie: pierwsza połowa 2004 - pierwsza połowa 2009 roku 12.6. Wnioski
|