Tytuł: | Instrumenty i obszary przeobrażeń i zmian organizacyjnych w warunkach globalizacji | | Autor: | Arkadiusz (red.) Potocki | | ISBN: | 978-83-7641-120-0 | | Ilość stron: | 556 | | Data wydania: | 2009 | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 90.00zł | |
W książce zaprezentowano poglądy praktyków i teoretyków zarządzania jak nie ulec w walce konkurencyjnej w warunkach globalizacji, a także w sytuacji obecnego globalnego kryzysu ekonomicznego. Jak nie ulec, to znaczy jakie stosować instrumenty zarządzania i w jakich obszarach działalności.
Pierwszy fragment książki poświęcony jest dwu zagadnieniom. Pierwsze dotyczy odpowiedzi na pytanie: czy adaptować się do zmian w otoczeniu, czy kształtować otoczenie zewnętrzne? Jakie przyjmować formy organizacyjne współpracy z innymi podmiotami gospodarczymi? Jaką przyjąć strategię? Jednak równie ważne jest wskazanie, co zrobić wewnątrz firmy, aby sprostać wyzwaniom globalizacji. Czy dotychczas stosowane metody zarządzania, w tym metody motywacji, tworzenia i wdrażania innowacji, zachęcają pracowników do angażowania się w rozwiązywanie problemów przedsiębiorstwa?
Gospodarka oparta na wiedzy zwróciła uwagę praktyków i teoretyków zarządzania na możliwości jakie niesie właściwe wykorzystanie zasobów niematerialnych w walce konkurencyjnej. Odpowiednią uwagę przywiązuje się do marki, reputacji, czy zachowania organizacji są etyczne i czy cieszy się ona zaufaniem wśród własnych pracowników, a także w otoczeniu. Podkreśla się rolę kapitału intelektualnego organizacji, a szczególnie jej relacje z klientami. Globalna reklama, globalny rynek przekłada się na postawy i zachowania konsumentów oczekujących zaspokojenia określonych potrzeb jakościowych towarów i usług. Zatem jakość obok ceny staje się podstawowym instrumentem walki konkurencyjnej. Owa walka to nie tylko działania kierownictw organizacji, ale i ogółu w nich zatrudnionych. Tej problematyce poświęcono trzeci rozdział publikacji.
Następny rozdział książki poświęcony jest przeobrażeniom w organizacjach niebiznesowych. Autorzy poszczególnych fragmentów starają się odpowiedzieć na pytania: czy w Polsce mamy już do czynienia z „nowym zarządzaniem publicznym”?, czy nastąpiły zmiany w kierowaniu na wzór organizacji biznesowych?, na ile Unia Europejska przyczynia się do przeobrażeń
w funkcjonowaniu społeczności lokalnych?, czy owe przemiany przekładają się na zaspokojenie lokalnych potrzeb społecznych?
Rozdziały:
Wprowadzenie Arkadiusz Potocki
Rozdział 1. Metody zmian wewnątrz organizacji i przeobrażeń w relacjach z jej otoczeniem
Wpływ globalizacji na strukturę związków współpracy MSP Anna Adamik
Alianse wielostronne jako koncepcja zarządzania rozwojem przedsiębiorstw Beata Barczak
Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw w warunkach integracji europejskiej Katarzyna Bartusik
Kierunki rozwoju organizacyjnego polskich przedsiębiorstw – orientacja na procesy a efektywność Wojciech Cieśliński
Kryzysy we wdrażaniu organizacji zorientowanej na procesy Szymon Cyfert
Aktualne tendencje i bariery w doskonaleniu systemów wynagrodzeń na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw Janusz Czekaj
Globalizacja i integracja rynków finansowych a polski sektor bankowy – wybrane aspekty Beata Domańska-Szaruga
Wirtualne drzewa wytwórcze Marek Dudek
Rynki lokalne w strategiach korporacji zagranicznych Agnieszka Dziubińska
Innowacyjność przedsiębiorstwa a proces tworzenia wartości – wybrane modele strategii Paweł Filipowicz
Implementacja technik i metod organizatorskich w systemach zarządzania współczesnych przedsiębiorstw Michał Flieger
Współdziałanie pracownicze w warunkach międzynarodowych przejęć Daniel Gach
Zrównoważony rozwój czynnikiem warunkującym funkcjonowanie przedsiębiorstw w nowoczesnej gospodarce Jan Kaczmarczyk
Potencjał czy kluczowe kompetencje czynnikami sukcesu współczesnych przedsiębiorstw? Bogusław Kaczmarek
Kierunki przeobrażeń przedsiębiorstw w dobie globalizacji Jacek Kopeć
Strategiczne dopasowanie portfela projektów innowacyjnych Alina Kozakiewicz
Działalność innowacyjna przedsiębiorstw usługowych w Polsce Katarzyna Kozioł
Zastosowanie platformy logistycznej we wspomaganiu łańcucha dostaw Tomasz Markus
SSC i CC – jako przejaw konsolidacji administracyjnej i kompetencyjnej przedsiębiorstw ponadnarodowych Wojciech Matusiński
Holonowe systemy montażowe Gabriela Mazur, Jacek Obrzud
Teoretyczne i praktyczne aspekty zarządzania procesowego w przedsiębiorstwie produkcyjnym Gabriela Mazur, Jacek Obrzud
Zmiany na rynkach globalnych i lokalnych (spadek sprzedaży) a stosowanie koncepcji CRM przez dealerów samochodów osobowych w województwie pomorskim Bogdan Nogalski, Wojciech Machel Innowacyjność średniego przedsiębiorstwa w świetle wyników case research Bogdan Nogalski, Anna Wójcik-Karpacz, Jarosław Karpacz
Działania marketingu społecznego dużych sieci detalicznych w Polsce w kontekście przemian strukturalnych zachodzących w handlu Renata Oczkowska, Grażyna Śmigielska
Czy każde przedsiębiorstwo powinno przekształcać się w organizację w ruchu? Katarzyna Olejczyk-Kita
Strategie firm w kryzysie Jacek Pasieczny
Elastyczność organizacji z perspektywy schematów strategicznych Włodzimierz Rudny
Zarządzanie funkcjami organicznymi w złożonych organizacjach gospodarczych w dobie globalizacji Dariusz Sobotkiewicz
Które z partycypacyjnych metod i technik organizowania pracy indywidualnej sprzyjają kształtowaniu zachowań pracowników (w świetle wyników badań)? Jania Stankiewicz, Marta Moczulska
Wybrane aspekty zarządzania zmianami w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw Aneta Stosik
Uwarunkowania aktywności badawczo-rozwojowej w przedsiębiorstwach przemysłowych województwa zachodniopomorskiego Katarzyna Szopik-Depczyńska
Zmiany struktur organizacyjnych przedsiębiorstw – wyniki badań empirycznych Małgorzata Tyrańska, Jolanta Walas-Trębacz
Zarządzanie kompetencjami w organizacjach województwa małopolskiego – wyniki badań ankietowych Maciej Walczak
Umiędzynarodowienie i globalizacja a strategie rozwoju przedsiębiorstw Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
Kompetencje przedsiębiorstw w realizacji procesu strategicznego Andrzej Żuk
Rozdział 2. Zasoby niematerialne jako czynnik konkurencji
Implementacja zasad społecznej odpowiedzialności biznesu w systemach logistycznych organizacji Monika Jedynak
Rola kultury organizacyjnej w procesie budowania marki Barbara Józefowicz
Wpływ reputacji przedsiębiorstwa na budowę jego wartości w warunkach globalizacji Katarzyna Majchrzak
Personalny aspekt kształtowania wartości relacji przedsiębiorstwa z klientami Estera Piwoni-Krzeszowska
Znaczenie zaufania w zarządzaniu współczesnymi organizacjami – ujęcie transakcyjne (na podstawie wyników badań własnych) Jarosław Plichta
Zarządzanie społeczną odpowiedzialnością w małym przedsiębiorstwie – specyficzne cechy, kluczowe obszary i wybrane sposoby Agnieszka Sokołowska
Współczesne aspekty zarządzania relacjami z klientem w przedsiębiorstwach telekomunikacyjnych Wioletta Wereda
Inicjatywa Global Compact w kształtowaniu społecznej odpowiedzialności biznesu Angelika Wodecka-Hyjek
Rozdział 3. Globalizacja a zarządzanie jakością
Globalizacja współczesnego języka biznesu jakim jest rachunkowość na tle Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej Małgorzata Adamik-Citak
Jaką rolę odgrywają marki produktów szybkozbywalnych w kształtowaniu postaw i zachowań rynkowych polskich nabywców finalnych? Agnieszka Izabela Baruk
Metoda QFD w procesie projektowania strategii organizacji Marek Ćwiklicki, Hubert Obora
Miejsce metody hoshin kanri w zarządzaniu przez jakość Marek Ćwiklicki, Hubert Obora
Symulacyjna analiza kosztów funkcjonowania systemów operacyjnego sterowania jakością Michał Major, Janusz Niezgoda
Systemy zarządzania jakością stosowane w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego Urszula Wąsikiewicz-Rusnak
Rozdział 4. Zmiany w zarządzaniu organizacjami niezorientowanymi na zysk
Rozwój organizacji radiowej przez innowacje Jan Beliczyński
Instytucjonalne aspekty rozwoju euroregionów z perspektywy Strategii Lizbońskiej Marianna Greta, Robert Stanisławski
Lokalna i regionalna Strategia Lizbońska – szansa dla rozwoju innowacyjnej gospodarki Marianna Greta, Teresa Kostrzewa-Zielińska, Robert Stanisławski
Wykorzystanie metody scenariuszowej typu foresight w zarządzaniu publicznym Tomasz Holecki
Wybrane problemy profesjonalizacji zarządzania organizacjami pozarządowymi Tomasz Kafel
Kierunki zmian w zarządzaniu zasobami ludzkimi w jednostkach ochrony zdrowia Teresa Kraśnicka, Grzegorz Głód
|