Tytuł: | Instrumenty komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie | | Autor: | Arkadiusz Potocki | | ISBN: | 978-83-7251-899-6 | | Ilość stron: | 176 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 16.0x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 39.00zł | |
Filozoa zarządzania strategicznego narzuciła przekonanie o potrzebie poszukiwania źródeł sukcesu przede wszystkim w otoczeniu organizacji gospodarczej. Dopiero badania nad zarządzaniem wiedzą, kapitałem intelektualnym i innymi elementami wartości niematerialnych wskazały na fakt istnienia wewnątrz przedsiębiorstw istotnego potencjału sukcesu, do którego należy zaliczyć sprawną komunikację wewnątrzorganizacyjną. W konsekwencji każdy menedżer powinien zostać wyposażony w odpowiednią wiedzę w zakresie komunikowania się oraz znajomość zasad i metod wspomagających procesy komunikacyjne. Temu celowi służy niniejsze opracowanie.
Autor przedstawia w nim charakterystykę procesu komunikowania się i poszczególnych jego elementów, a następnie omawia metody komunikacji nastawione na twórcze rozwiązywanie problemów, realizację zadań oraz partycypację pracowników w zarządzaniu. Ostatnia część pracy poświęcona jest narzędziom dostosowania struktur organizacyjnych przedsiębiorstwa do strumieni przepływu informacji: analizie systemu komunikacji oraz analizie wartości komunikowania, opracowanych i stosowanych w Niemczech, a zasługujących na popularyzację w Polsce.
Rozdziały:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Komponenty organizacji komunikacji w przedsiębiorstwie
1.1. Istota komunikowania, komunikowania się i informacji oraz wzajemne relacje 1.2. Elementy procesu komunikowania się 1.3. Kierunki sieci przepływu informacji 1.4. Komunikacja interpersonalna: formalna pisemna i formalna ustna. Zasady mówienia i słuchania 1.5. Komunikacja nieformalna i sieć przepływu pogłosek 1.6. Języki niewerbalne, ich narzędzia i znaczenia 1.7. Typy zachowań uczestników komunikowania się
Rozdział 2. Metody komunikacji ukierunkowane na twórcze rozwiązywanie problemów, realizację zadań oraz partycypację pracowników w zarządzaniu
2.1. Integracyjne funkcje komunikacji w przedsiębiorstwie a zmiany organizacyjne i innowacje 2.2. Grupy, zespoły zadaniowe, komitety 2.3. Obrady i ich formy 2.4. Wspólnoty praktyków (communities of practice) 2.5. Grupy i zespoły wiedzy tzw. Group-Team-Ware 2.6. Grupy wspólnych interesów 2.7. Technologia otwartej przestrzeni (Open Space-Technology) 2.8. Koła jakości 2.9. Quality Audit Meeting (QAM) 2.10. Zespoły twórczego zaangażowania w jakość D. Petersena 2.11. Koncepcja „fermentacji drożdży” 2.12. Zespół do spraw przeprowadzenia oceny przełożonego – „radar personalny” 2.13. Metoda wewnętrznego marketingu kadrowego 2.14. „Gorąca grupa” 2.15. Grupa T – zespołowy trening wrażliwości
Rozdział 3. Wybrane metody projektowania i analizy systemów informacyjnych w przedsiębiorstwie
3.1. KSS – Metoda analizy systemu komunikacji (Die Kommunikations-System-Studie) 3.2. KIWA – Analiza wartości informacji i komunikowania (Die Kommunikations und Informations-Wertanalyse)
Bibliografia
|