Tytuł: | Inteligencja emocjonalna | | Autor: | Magdalena Śmieja, Jarosław Orzechowski | | ISBN: | 978-83-01-15597-1 | | Ilość stron: | 318 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 14.0x20.0cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 49.00zł | |
Inteligencja emocjonalna stała się w ostatnich latach popularnym pojęciem. Wiele mówi się o wielkim znaczeniu tej grupy zdolności we wszystkich sferach życia człowieka. Osoby inteligentne emocjonalnie miałyby nawiązywać bardziej satysfakcjonujące relacje z innymi ludźmi, lepiej spełniać się w pracy, być zdrowsze, a także charakteryzować się wyższym poczuciem szczęścia. Autorzy zaprosili do dyskusji nad inteligencją emocjonalną wybitnych polskich i zagranicznych uczonych, a także jej badaczy i praktyków. Przedstawili podstawowe fakty (definicje, modele, narzędzia pomiarowe) oraz pokazali problemy badawcze będące w kręgu zainteresowań jej zwolenników.
Rozdziały:
Część I. Teoria 1. Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria 19 Czym jest inteligencja emocjonalna? Modele i definicje 20 Obecny stan wiedzy o inteligencji emocjonalnej 23 Badania dotyczące inteligencji emocjonalnej 24 Czym badać inteligencję emocjonalną? Dotychczas stosowane narzędzia Próba oceny stosowanych dotychczas metod badawczych 30 Jak należy badać inteligencję emocjonalną? 33 Podsumowanie 35 Inteligencja emocjonalna w praktyce 35 Inteligencja emocjonalna w pracy 36 Inteligencja emocjonalna w szkole 39 Inteligencja emocjonalna a związki interpersonalne 41 Zamiast podsumowania 45
2. Do czego może być potrzebne pojęcie inteligencji emocjonalnej? Wprowadzenie 46 Inteligencja emocjonalna jako wyznacznik efektywności funkcji regulacyjnych emocji 47 Inteligencja emocjonalna jako warunek wykorzystywania posiadanych możliwości poznawczych 50 Inteligencja emocjonalna jako zdolność do przetwarzania informacji emocjonalnych 54
3. Inteligencja emocjonalna – między sprawnością a mądrością Wprowadzenie 62 Inteligencja emocjonalna jako zdolność lub jako grupa zdolności 66 Inteligencja emocjonalna a mądrość 72 Konkluzje 81 4. Rozwój inteligencji emocjonalnej. Czego dowiedzieliśmy się do tej pory? Zarys problemu 82 Zarys wielowarstwowego, rozwojowego modelu inteligencji emocjonalnej Temperament: biologiczne podstawy inteligencji emocjonalnej 86 Uczenie się reguł: socjalizacja rodzicielska 90 Więź dziecko–dorosły 91 Atmosfera emocjonalna w rodzinie a ekspresyjność rodzicielska Socjalizacja i sposoby wychowywania dzieci 94 Socjalizacja emocji technikami behawioralnymi 96 Strategiczne zachowania samoregulacyjne 101
Część II. Badania 5. Pomiar inteligencji emocjonalnej skalą Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test Wprowadzenie 113 Czteroskładnikowy model inteligencji emocjonalnej 114 Spostrzeganie emocji 115 Wykorzystywanie emocji do wspomagania myślenia 115 Rozumienie emocji 116 Zarządzanie emocjami 116 Pomiar inteligencji emocjonalnej skalą MSCEIT 117 Podskale MSCEIT 117 Punktacja MSCEIT 118 Właściwości psychometryczne skali MSCEIT 119 Rzetelność 120 Struktura czynnikowa 120 Walidacja MSCEIT 122 Trafność dyskryminacyjna i zbieżna 122 Związki z inteligencją ogólną 122 Związki z osobowością 123 Trafność prognostyczna i dodana 124 Związki z innymi zdolnościami odnoszącymi się do emocji Związek z osiągnięciami szkolnymi 126 Związki z funkcjonowaniem społecznym 126 Związki z kompetencjami zawodowymi 130 Związki z dobrostanem, zachowaniami ryzykownymi oraz psychopatologią 131 Kierunki przyszłych badań 132 Konkluzje 135 6. Inteligencja emocjonalna – więcej niż IQ i osobowość? O potrzebie i znaczeniu sprawdzania trafności dodanej narzędzi mierzących inteligencję emocjonalną Podwójny status inteligencji emocjonalnej w psychologii naukowej – zdolność czy cecha osobowości? Inteligencja emocjonalna – więcej niż inteligencja i osobowość? 144 Trafność dodana 145 Statystyczne procedury testowania trafności dodanej 146 Analiza regresji wielokrotnej: krokowa czy hierarchiczna? 148 Statystyczne wskaźniki trafności dodanej 149 Kryteria oceny trafności dodanej narzędzi mierzących inteligencję emocjonalną 151
7. O rozwoju modelu poznawczego podłoża inteligencji emocjonalnej 153 Model poznawczego podłoża inteligencji emocjonalnej 156 Procesy wstępnej analizy percepcyjnej bodźca 160 Procesy uwagi – hamowanie 163 Procesy pamięci roboczej – aktualizacja 167
8. W poszukiwaniu biologicznych podstaw inteligencji emocjonalnej 175 Mózgowe podłoże procesu spostrzegania twarzy i oceny ekspresji mimicznej Ciało migdałowate i jego rola w funkcjonowaniu społecznym 184 Brzuszno-przyśrodkowa część płata czołowego jako system integrujący zachowania o charakterze społecznym Co wyróżnia mózgi osób inteligentnych emocjonalnie? 189
Część III. Praktyka 9. Czym jest inteligencja emocjonalna i czemu służy? Konfrontacja dwóch światopoglądów 197 Wprowadzenie 197 Inteligencja emocjonalna: historia dwóch światopoglądów 198 Trening inteligencji emocjonalnej oparty na refleksyjności: funkcjonalno-kontekstualne podejście do inteligencji emocjonalnej Zastosowanie teorii ram relacyjnych do podwyższania inteligencji emocjonalnej
10. Inteligencja emocjonalna w praktyce szkoleń biznesowych Naukowa i popularna wersja koncepcji inteligencji emocjonalnej 214 Inteligencja emocjonalna w programach szkoleniowych 216 Inteligencja emocjonalna a inne treści zawarte w programach szkoleń Pozateoretyczne przyczyny niespójności programów 226 Wskazówki dotyczące programów szkoleniowych 229 Podsumowanie 231
11. Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu Wprowadzenie 232 Pojęcie inteligencji emocjonalnej 233 Fakty i mity o zastosowaniu inteligencji emocjonalnej w różnych obszarach zarządzania Przywództwo 237 Skuteczność zawodowa 240 Funkcjonowanie zespołów 243 Co się stało z inteligencją emocjonalną? Kontrowersje dotyczące znaczenia pojęcia i jego wykorzystania w praktyce zarządzania 245 Podsumowanie 246
12. Inteligencja emocjonalna z perspektywy praktyki terapeutycznej, czyli próby ujęcia nieracjonalnych emocji w racjonalne ramy Wprowadzenie 248 Założenia koncepcji inteligencji emocjonalnej z perspektywy terapeuty psychodynamicznego 250 Zakres pojęcia inteligencji emocjonalnej. Kontrowersje w obozie badaczy Spojrzenie z perspektywy teorii analitycznych i psychodynamicznych na mechanizm regulacji emocji Rozważania terapeuty-praktyka 258 Podsumowanie i perspektywy 262
|