Tytuł: | Interes prawny w polskim prawie administracyjnym | | Autor: | Andrzej Duda | | ISBN: | 978-83-7483-883-2 | | Ilość stron: | 312 | | Data wydania: | 2009 (dodruk) | | Format: | 14.5x20.5cm | | Wydawnictwo: | C.H. Beck | |
| Cena: | 69.00zł | |
Interes prawny w polskim prawie administracyjnym to opracowanie będące teoretyczną i praktyczną analizą zagadnienia interesu prawnego w polskim prawie administracyjnym. Czerpiąc z wypowiedzi czołowych przedstawicieli doktryny prawa oraz orzecznictwa sądów administracyjnych, w monografii przedstawiono kryteria i sposoby ustalania: • istnienia, • granic, • wzajemnych relacji, oraz • siły
"możności" prawnych, jakie z konkretnych przepisów prawa materialnego (ewentualnie procesowego) mogą wynikać dla podmiotów wobec organów administracji publicznej lub sądów administracyjnych. Monografia stanowi cenną pomoc zarówno dla prawników zainteresowanych badaniami naukowymi, jak i dla osób poszukujących materiałów przydatnych w rozwiązywaniu praktycznych problemów powstających na tle wykładni norm prawa administracyjnego
Rozdziały:
Rozdział I. Pojęcie interesu 1 § 1. Wprowadzenie 1 § 2. „Interes” w ujęciu encyklopedycznym 1 § 3. „Interes” w ujęciu psychologicznym i socjologicznym 3 I. Psychologiczne ujęcie „interesu” 4 II. Socjologiczne ujęcie „interesu” 6 III. Aksjologiczne i prakseologiczne elementy „interesu” 8 § 4. Próba ustalenia znaczenia słowa „interes” w języku prawniczym 10
Rozdział II. Kategoryzacja interesów w języku prawnym i prawniczym 15 § 1. Wprowadzenie 15 § 2. Aspekt podmiotowy 17 I. Uwagi ogólne o interesie w aspekcie podmiotowym 17 II. Interes ponadindywidualny 19 1. Pojęcie „interes publiczny” a „interes społeczny” 19 2. Znaczenie pojęcia „interes publiczny” (społeczny) w sferze prawa 26 3. Interes publiczny (społeczny) a uznanie administracyjne – koncepcje stosowania pojęcia „interes publiczny” (społeczny) w działalności orzeczniczej administracji 4. Inne pojęcia określające interes ponadindywidualny stosowane współcześnie w aktach normatywnych prawa administracyjnego 40 III. Interes indywidualny 43 IV. Interes indywidualny a interes publiczny (społeczny) 43 § 3. Aspekt przedmiotowy 49 I. Uwagi wprowadzające do rozważań nad interesem w aspekcie przedmiotowym 49 II. Geneza pojęć podstawowych wyrażających kategorie interesów jednostki w aspekcie przedmiotowym – rys historyczny III. Interes faktyczny 62 IV. Interes prawny 73 1. Przykłady definicji interesu prawnego i poglądów na jego „prawny” charakter 74 2. Cechy i funkcja interesu prawnego w ujęciu administracyjnoprawnym 78 3. „Interes prawny” a „publiczne prawo podmiotowe” i „publicznoprawny obowiązek” 89 4. Interes prawny a interes publiczny 104 5. Interes prawny w prawie administracyjnym – próba ujęcia in abstracto 107
Rozdział III. Interes prawny jako kategoria pozytywnego prawa administracyjnego.Wyznaczanie interesu prawnego przez normy polskiego prawa administracyjnego 109 § 1. Wprowadzenie 109 § 2. Interes prawny a powszechne „prawo do informacji”, ze szczególnym uwzględnieniem informacji o środowisku i jego ochronie I. Źródła normatywne i charakter „prawa do informacji” 111 II. Związek „prawa do informacji” z interesem prawnym 114 III. Granice normatywne podmiotowego publicznego „prawa do informacji” a interes prawny 116 § 3. Interes prawny związany ze swobodą podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej 126 I. Interes prawny a problematyka podjęcia działalności gospodarczej na tle przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustawy – Prawo działalności gospodarczej II. Materialnoprawny status podmiotu a możność wykonywania „działalności reglamentowanej” 138 § 4. Interes prawny związany z prawem własności 144 I. Charakter prawa własności a interes prawny 144 II. Normatywne granice prawa własności a interes prawny. 145 III. Interes prawny właściciela wobec zmian zagospodarowania i zabudowy nieruchomości sąsiednich 154 § 5. Interes prawny „inwestora” związany z „prawem do zabudowy nieruchomości” 166 § 6. Interes prawny związany z „prawem do powszechnego korzystania z wód” jako elementu środowiska naturalnego 173 § 7. Podsumowanie 178
Rozdział IV. Pojęcie „interes prawny” w przepisach regulujących postępowanie administracyjne jurysdykcyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi 183 § 1. Wprowadzenie 183 § 2. Istota i znaczenie pojęcia „interes prawny” w Kodeksie postępowania administracyjnego 184 I. Funkcja pojęcia „interes prawny” w Kodeksie postępowania administracyjnego 185 II. Interes prawny a strona postępowania 186 III. Interes prawny a sprawa administracyjna 191 IV. Interes prawny adresata błędnie skierowanej decyzji administracyjnej 195 § 3. Istota i znaczenie pojęcia „interes prawny” w przepisach regulujących postępowanie przed sądami administracyjnymi 205 I. Interes prawny jako kryterium legitymacji procesowej wmyśl art. 50 § 1 PostAdmU II. Wzajemna relacja pojęć „strona skarżąca” i „uprawniony ze względu na posiadanie interesu prawnego we wniesieniu skargi” 217 III. Interes prawny a sprawa sądowoadministracyjna 220 IV. Pojęcie „uprawniony do wniesienia skargi” zawarte w art. 50 § 2 PostAdmU a kwestia interesu prawnego 230 1. Uprawniony do wniesienia skargi w związku z nieudostępnieniem informacji publicznej – studium przypadku 231 2. Uprawniony do wniesienia skargi na tle przepisów ustawy o referendum lokalnym – studium przypadku 233 V. Istota pojęcia „interes prawny” jako wyznacznika legitymacji skargowej w przepisach ustaw o samorządzie: gminnym, powiatowym i województwa oraz ustawy o administracji rządowej w województwie 236 1. Naruszenie indywidualnego „interesu prawnego” lub „uprawnienia” jako podstawa do wniesienia skargi 237 2. Jaki akt może naruszyć interes prawny? 239 3. Charakterystyka interesu prawnego, który może zostać naruszony 243 4. Znaczenie pojęcia „naruszenie” 251 5. Interes prawny grupy mieszkańców jako podstawa do wniesienia skargi 262 6. Interes prawny jednostki samorządu terytorialnego 271 § 4. Podsumowanie – zestawienie pojęcia „interes prawny” zastosowanego w ustawach „samorządowych” i ustawie o administracji rządowej w województwie z pojęciem tym w znaczeniach przyjętych w Prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi i Kodeksie postępowania administracyjnego 275
|