Tytuł: | Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno-zawodowym | | Autor: | Iwona Kania | | ISBN: | 978-83-7641-205-4 | | Ilość stron: | 208 | | Data wydania: | 2010 | | Format: | 16.0x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 34.00zł | |
Publikacja ma wspierać nauczycieli, doradców zawodowych, psychologów, pedagogów oraz trenerów, chcących w systematyczny sposób pracować z uczniami, w szczególności w ramach obligatoryjnych dla szkoły i kierowanych do uczniów działań doradczych. Działania te dotyczą pomocy uczniom w procesie rozwoju, istotnych z punktu widzenia rynku pracy, kompetencji społecznych oraz przygotowaniu uczniów do samodzielnego projektowania własnej kariery edukacyjnej i zawodowej.
Z recenzji dr Anny Paszkowskiej-Rogacz:
Publikacja, zgodnie z tytułem została opracowana z myślą o doradcach zawodowych, pracujących z uczniami wybierającymi ścieżkę kariery zawodowej. (...) Do niewątpliwych zalet recenzowanego opracowania należy:
- Dostosowanie tematyki ćwiczeń do rzeczywistych potrzeb uczniów, którzy rozwijają umiejętność projektowania i realizacji własnej drogi zawodowej; - Klarowny opis warsztatu pracy doradcy zawodowego, który umożliwia mu pełne odtworzenie prezentowanych zajęć i skorzystanie z zaplecza metodycznego w postaci kwestionariuszy i materiałów pomocniczych zawartych w załącznikach; - Dostarczenie czytelnikowi informacji źródłowej.
Rozdziały:
Przedmowa. Uczenie się przez doświadczenie
Rozdział 1. Jak wypracować zasady pracy grupowej? – Kontrakt grupowy
Ćwiczenia: „Normy w naszej grupie” „Trójkąt satysfakcji”
Rozdział 2. Jak zintegrować grupę? – „Łamacze lodów”
Ćwiczenia: „Mam na imię i lubię” „Drzewo – podobieństwa i różnice” „Rymowanka” „Sherlock Holmes” „Zwariowany korowód” „A teraz powiedz mi, kim jestem”
Rozdział 3. Jak wspierać uczniów w odkrywaniu indywidualnych „zasobów” – mocnych stron, związanych z funkcjonowaniem w zespole zadaniowym?
Ćwiczenia: „Maszyny” „Skuteczny zespół” „Gwoździe” „Mafia” „Kwadraty” „Zagubiony w biurowcu” „Fabryka samolotów” „Plac budowy” „Kasyno” „Korek” „Dylemat więźnia” Rozdział 4. Jak ułatwić uczniom rozpoznanie indywidualnych „zasobów” – mocnych stron, związanych z pełnieniem ról zawodowych?
Ćwiczenia: „Lista” „Na przyjęciu” „Firmowe przyjęcie” „Diagnoza z wykorzystaniem Kwestionariusza Preferencji Zawodowych JOB – 6” „Analiza studium przypadku Marzycielka” „Stokrotka” „Postaci z bajek” „Zawód pod lupą”
Rozdział 5. Jak rozwijać u uczniów umiejętności konstruktywnego komunikowania się z innymi?
Ćwiczenia: „Uszkodzone urządzenie” „Wydzieranka” „Ostry jak brzytwa” „Definiowanie” „Głuchy telefon – plotka werbalna” „Mówca” „Regulatory” „Plotka niewerbalna”
Rozdział 6. Jak rozwijać u uczniów umiejętności zarządzania sobą w czasie, w tym planowania i pracy z celem?
Ćwiczenia: „Piłeczka” „Tort dnia” „Analiza ABC” „Akumulatory” „Moja droga” „Planuję realizację celu” „Mój cel” „Prawie Apokalipsa” „Projekt Noego”
Rozdział 7. Jak przybliżyć uczniom problematykę rynku pracy?
Ćwiczenia: „Rynek Pracy” „Rozmowa kwalifikacyjna” „Dlaczego Oni to robią?” „Obawy”
Rozdział 8. Jak podnosić poziom energii w grupie? – „Enerdżajzery” (ćwiczenia stymulujące do działania)
Ćwiczenia: „Ewolucja” „Krasnale, myszki, wampiry” „Impuls” „Sałatka owocowa” „Skojarzenia”
Załączniki do rozdziału 1. Jak wypracować wspólnie z grupą zasady pracy grupowej?
Załączniki: A Ćwiczenie „Kontrakt grupowy” A Ćwiczenie „Trójkąt satysfakcji”
Załączniki do rozdziału 3. Jak wspierać uczniów w odkrywaniu indywidualnych zasobów – mocnych stron związanych z funkcjonowaniem w zespole zadaniowym?
Załączniki: A Ćwiczenie „Maszyny” A Ćwiczenie „Gwoździe” A Ćwiczenie „Mafia” A Ćwiczenie „Kwadraty” A Ćwiczenie „Zagubiony w biurowcu” A Ćwiczenie „Plac budowy” A Ćwiczenie „Kasyno” (Tabela z punktacją) B Ćwiczenie „Kasyno” (Tabela do zapisywania wyników) A Ćwiczenie „Korek” A Ćwiczenie „Dylemat więźnia” (Matryca wyników) B Ćwiczenie „Dylemat więźnia” (Tabela wyników i zapisu przebiegu gry)
Załączniki do rozdziału 4. Jak ułatwić uczniom rozpoznanie indywidualnych zasobów – mocnych stron związanych z pełnieniem ról zawodowych?
Załączniki: A Ćwiczenie „Lista” A Ćwiczenie „Na przyjęciu” (Formularz do pracy indywidualnej) A Ćwiczenie „Firmowe przyjęcie” (Formularz do pracy indywidualnej) B Ćwiczenie „Firmowe przyjęcie” (Lista wartości) C Ćwiczenia „Firmowe przyjęcie” (Moje wartości) A Ćwiczenie „Diagnoza w wykorzystaniem Kwestionariusza Preferencji Zawodowych JOB-6” A Ćwiczenie „Marzycielka” A Ćwiczenie „Postaci z bajek”
Załączniki do rozdziału 5. Jak rozwijać u uczniów umiejętności konstruktywnego komunikowania się z innymi?
Załączniki: A Ćwiczenie „Uszkodzone urządzenie” B Ćwiczenie „Uszkodzone urządzenie” C Ćwiczenie „Uszkodzone urządzenie” A Ćwiczenie „Ostry jak brzytwa” A Ćwiczenie „Definiowanie” A Ćwiczenie „Mówca” A Ćwiczenie „Regulatory” (Wskazówki A) B Ćwiczenie „Regulatory” (Wskazówki B)
Załączniki do rozdziału 6. Jak rozwijać u uczniów umiejętności zarządzania sobą w czasie oraz planowania i pracy z celem?
Załączniki: A Ćwiczenie „Tort dnia” (Karta 1) B Ćwiczenie „Tort dnia” (Karta 2) A Ćwiczenie „Analiza ABC” B Ćwiczenie „Analiza ABC” A Ćwiczenie „Akumulatory” (Indywidualna krzywa efektywności) B Ćwiczenie „Akumulatory” (Rytm mojego dnia) C Ćwiczenie „Akumulatory” (Podnoszę swoją efektywność) A Ćwiczenie „Moja droga” A Ćwiczenie „Planuję realizację celu” A Ćwiczenie „Mój cel” A Ćwiczenie „Prawie Apokalipsa” A Ćwiczenie „Projekt Noego” (Elementy konstrukcji Arki) B Ćwiczenie „Projekt Noego” (Diagram Gantta)
Załączniki do rozdziału 7. Jak przybliżyć uczniom problematykę rynku pracy?
Załączniki: A Ćwiczenie „Obawy”
Bibliografia
|