Tytuł: | Kapitał ludzki organizacji | | Autor: | Grzegorz Łukasiewicz | | ISBN: | 978-83-01-15768-5 | | Ilość stron: | 252 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 16,5x24 cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 49.00zł | |
Punktem wyjścia tej publikacji jest przekonanie, że kapitał ludzki organizacji stanowi czynnik warunkujący uzyskanie przewagi konkurencyjnej na współczesnym rynku. Przedstawiono w niej kompleksową oraz przejrzystą i logiczną syntezę wiedzy o kapitale ludzkim, wskazując powiązania między polityką personalną a teorią oraz sprawozdawczością w tej dziedzinie. Skupiono się szczególnie na takich zagadnieniach, jak teoria funkcji personalnej i narzędzia wykorzystywane podczas jej realizacji, inwestycje w kapitał ludzki i oczekiwane z nich korzyści, rachunkowość zasobów ludzkich oraz sprawozdania o stanie kapitału ludzkiego organizacji.
Podręcznik jest przeznaczony dla studentów kierunków ekonomicznych zajmujących się zarządzaniem zasobami ludzkimi, a także dla praktyków pragnących poszerzyć swoją wiedzę na temat kapitału ludzkiego, zapoznać się z teorią oraz jej praktycznymi zastosowaniami i dzięki temu usprawnić własne działania na tym polu.
Rozdziały:
ROZDZIAŁ 1. Teoretyczne aspekty kapitału ludzkiego 11 1.1. Kapitał ludzki w myśli ekonomicznej 11 1.2. Istota i elementy składowe kapitału ludzkiego 14 1.3. Kształtowanie kapitału ludzkiego w skali makro- i mikroekonomicznej 23 1.3.1. Makroekonomiczny wymiar kapitału ludzkiego 23 1.3.2. Mikroekonomiczne aspekty kapitału ludzkiego 31 1.4. Korzyści z inwestycji w kapitał ludzki 35 Pytania 40
ROZDZIAŁ 2. Organizacyjny wymiar kapitału ludzkiego 41 2.1. Funkcja personalna w systemie zarządzania przedsiębiorstwem 41 2.1.1. Istota i zakres funkcji personalnej 41 2.1.2. Miejsce funkcji personalnej w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa 49 2.2. Ewolucja funkcji personalnej 52 2.3. Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi 57 2.3.1. Istota strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi 57 2.3.2. Modele strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi 61 2.4. Metody i techniki realizacji funkcji personalnej 68 2.4.1. Na szczeblu operacyjnym 68 2.4.2. Na szczeblu strategicznym 73 2.5. W kierunku zarządzania kapitałem ludzkim 81 Pytania 88
ROZDZIAŁ 3. Pomiar kapitału ludzkiego 89 3.1. Pomiar zjawisk społecznych 89 3.1.1. Fakt i zjawisko społeczne 89 3.1.2. Możliwości pomiaru w naukach społecznych 92 3.2. Metody pomiaru wartości kapitału ludzkiego 95 3.2.1. Wartość jako kategoria ekonomiczna 95 3.2.2. Metody dochodowe 97 3.2.3. Metody kosztowe 102 3.2.4. Pozostałe metody wykorzystywane na poziomie organizacji 104 3.2.5. Wady i zalety metod dochodowych i kosztowych 109 3.3. Mierniki kapitału ludzkiego 115 Księgarnia PWN: Grzegorz Łukasiewicz - Kapitał ludzki organizacji 3.4. Przykłady z praktyki gospodarczej 126 3.4.1. Wartość kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa A 130 3.4.2. Wartość kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa B 134 3.4.3. Wartość kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa C 137 3.4.4. Wartość kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa D 140 3.4.5. Wartość kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa E 143 Pytania 146
ROZDZIAŁ 4. Sprawozdawczość kapitału ludzkiego 147 4.1. Istota i etapy sprawozdawczości kapitału ludzkiego 147 4.2. Uwarunkowania sprawozdawczości kapitału ludzkiego 151 4.3. Elementy składowe sprawozdań 161 4.3.1. Sprawozdanie wewnętrzne 161 4.3.2. Sprawozdanie zewnętrzne 168 4.4. Rodzaje sprawozdań o stanie kapitału ludzkiego organizacji 176 4.5. Przykłady z praktyki gospodarczej 181 4.5.1. Sprawozdanie o stanie kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa A 181 4.5.2. Sprawozdanie o stanie kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa B 186 4.5.3. Sprawozdanie o stanie kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa C 192 4.5.4. Sprawozdanie o stanie kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa D 197 4.5.5. Sprawozdanie o stanie kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa E 201 4.5.6. Sprawozdania o stanie kapitału ludzkiego – opinie praktyków 205 Pytania 211
ROZDZIAŁ 5. Miejsce i rola kapitału ludzkiego w sprawozdawczości kapitału intelektualnego organizacji 212 5.1. Kapitał ludzki jako podstawowy składnik kapitału intelektualnego organizacji 212 5.2. Wybrane metody zarządzania i pomiaru kapitału intelektualnego organizacji 218 5.2.1. Navigator Skandii 220 5.2.2. Monitor Aktywów Niematerialnych (MAN) 222 5.2.3. Audyt kapitału intelektualnego metodą Annie Brooking 223 5.3. Sprawozdawczość kapitału intelektualnego 225 5.3.1. Istota i etapy sprawozdawczości kapitału intelektualnego 225 5.3.2. Struktura sprawozdania o stanie kapitału intelektualnego organizacji 229 5.4. Przykłady z praktyki gospodarczej 233 5.4.1. Raport kapitału intelektualnego w Systematic Software Engineering A/S 233 5.4.2. Raport kapitału intelektualnego Skandia Insurance Company Ltd. 237
Pytania 240 Literatura 241 Indeks 249
|