Rozpoczêcie obowi±zywania RODO stanowi³o wyzwanie dla wszystkich administratorów, wprowadzaj±c nowe obowi±zki zwi±zane z przetwarzaniem danych osobowych oraz modyfikuj±c obowi±zki dotychczas ju¿ znane na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych. Jednym z obowi±zków poddanych znacz±cym zmianom jest obowi±zek informacyjny, który wi±¿e siê z konieczno¶ci± opracowania kompleksowej i zrozumia³ej informacji o przetwarzaniu danych osobowych osób fizycznych oraz jej dostarczenie osobom, których dane dotycz±, bez wzglêdu na kategoriê osób, których dane administrator przetwarza: klientów, potencjalnych klientów, u¿ytkowników korzystaj±cych z us³ug ¶wiadczonych na stronie internetowej, u¿ytkowników fanpage lub innych kana³ów administratora na portalach spo³eczno¶ciowych, pracowników, zleceniobiorców, praktykantów, osób dzwoni±cych na infoliniê itd.
Wyzwanie stanowi równie¿ zapewnienie w³a¶ciwej podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych. Podmioty czêsto decyduj± siê na pozyskiwanie zgody od osób, których dane dotycz±, mimo ¿e nie zawsze jest to w³a¶ciwa podstawa prawna i czasami pozyskanie zgody nie tylko jest ogromnym obci±¿eniem organizacyjnym dla podmiotu, ale tak¿e pozyskana zgoda jest niewa¿na i nie chroni administratora przed konsekwencjami wynikaj±cymi z niezgodno¶ci z RODO. RODO wprowadza równie¿ znacz±c± zmianê sposobu wyra¿ania zgody, gdy jest ona w³a¶ciw± podstaw± prawn± przetwarzania. Do tej pory zgoda mog³a zostaæ wyra¿ona wy³±cznie przez o¶wiadczenie woli. Na gruncie RODO zgoda na przetwarzanie danych „zwyk³ych” mo¿e zostaæ wyra¿ona nie tylko przez o¶wiadczenie woli, ale tak¿e przez wyra¼ne dzia³anie potwierdzaj±ce, a wiêc stanowi du¿e u³atwienie w realizacji tego obowi±zku przez administratora i jest coraz czê¶ciej stosowane.
Publikacja zawiera:
gotowe wzory klauzul informacyjnych oraz klauzul zgód z ró¿nych obszarów przetwarzania do zastosowania przez przedsiêbiorców,
propozycje ró¿nych modeli stosowania podstaw prawnych do przetwarzania danych osobowych,
wskazówki, na co zwróciæ szczególn± uwagê przy dostosowywaniu wzorów klauzul do indywidualnych potrzeb przedsiêbiorcy,
praktyczny komentarz do ka¿dego wzoru z informacjami dotycz±cymi zastosowanych rozwi±zañ w zakresie stosowania RODO,
propozycje mo¿liwych sposobów spe³niania obowi±zków informacyjnych i pozyskiwania zgód.
Wzory klauzul RODO zawarte w publikacji dotycz± nastêpuj±cych obszarów:
zawieranie kontraktów z osobami fizycznymi;
pozyskiwanie danych osobowych podczas kontaktu telefonicznego;
pozyskiwanie danych osób fizycznych na etapie wystawiania rachunku/faktury;
pozyskiwanie danych osobowych klientów w zwi±zku ze ¶wiadczeniem us³ug;
przetwarzanie danych klientów o stanie zdrowia w zakresie niezbêdnym do realizacji us³ug;
przetwarzanie danych osobowych w ramach rozpatrywania skarg lub reklamacji;
pozyskiwanie danych osobowych w korespondencji mailowej;
automatyczna zapowied¼ na infoliniê;
dzia³ania marketingowe podejmowane na podstawie wyra¼nej zgody
dzia³ania marketingowe podejmowane na podstawie wyra¼nego dzia³ania potwierdzaj±cego;
dzia³ania marketingowe przy pozyskaniu danych osobowych z innego ¼ród³a ni¿ osoba, której dane dotycz±;
dzia³ania marketingowe z u¿yciem elektronicznych kana³ów komunikacji: telefonicznie, mailowo;
polityka prywatno¶ci formularza kontaktowego oraz newslettera;
polityka prywatno¶ci strony www;
fanpage prowadzony na portalu Facebook;
rekrutacja w zwi±zku z ró¿nymi formami zatrudnienia;
przyjêcie do pracy w oparciu o ró¿ne formy zatrudnienia;
wspó³praca ze zwi±zkami zawodowymi;
zajêcia wynagrodzenia;
monitorowanie pracowników;
nieodp³atne praktyki absolwenckie.