Tytuł: | Klimat dla kreatywności | | Autor: | Maciej Karwowski | | ISBN: | 978-83-7641-016-6 | | Ilość stron: | 188 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 17.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 37.00zł | |
Książka prezentuje kilka studiów badawczych, w trakcie których konstruowane były narzędzia do pomiaru postrzeganego klimatu panującego w szkole, pracy, opisywane były też uwarunkowania tejże percepcji.
Po przeczytaniu pracy nauczyciel, ale i menedżer będzie dysponował wiedzą, ale i konkretnymi narzędziami, które pozwolą zbadać i poprawić atmosferę tak, aby sprzyjała ona podejmowaniu działań o charakterze innowacyjnym i twórczym.
Podsumowaniem pracy jest wzór kwestionariusza do badania kreatogennego klimatu szkoły oraz kwestionariusza do badania kreatogennego klimatu pracy.
Rozdziały:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Wybrane społeczno-ekonomiczne uwarunkowania kreatywności
1.1. Socjologia twórczości i kreatywności – o wielości rozumień i paradygmatów 1.2. Twórczość – zboczenie, bunt, kontestacja 1.3. Socjologia kreatywności 1.4. Koncepcje twórczego społeczeństwa 1.5. Nurt międzykulturowy – między socjologią a psychologią międzykulturową 1.6. Ekonomia i nauki o zarządzaniu 1.7. Innowacja, twórcza destrukcja, przedsiębiorczość – echa teorii J. A. Schumpetera 1.8. Współczesne analizy innowacyjności gospodarek 1.9. Podsumowanie
Rozdział 2. Między jednostką a otoczeniem. O pożytkach z interakcyjnych i ekosystemowych analiz twórczości i kreatywności
2.1. Uwagi wstępne – o próbach integracji 2.2. Kreatologia – charakterystyka podejścia 2.3. Interakcyjne i systemowe modele kreatywności, twórczości i zdolności 2.3.1. Interakcja wewnątrzpodmiotowa – czynniki wewnętrzne 2.3.2. Interakcja ekopodmiotowa – między jednostką a otoczeniem 2.3.3. Interakcja ekologiczna – poza osobą 2.4. Podsumowanie
Rozdział 3. Twórczość w wymiarze ponadindywidualnym – o kilku koncepcjach i narzędziach
3.1. Uwagi wstępne – o klimacie dla twórczości 3.2. Klimat – charakterystyka otoczenia czy jednostki? 3.3. Wymiary klimatu dla twórczości – próba klasyfikacji 3.4. O narzędziach do pomiaru klimatu dla twórczości 3.5. Narzędzia dostępne w Polsce 3.6. Podsumowanie
Rozdział 4. Czy kreatogenny klimat rzeczywiście stymuluje kreatywność?
4.1. Uwagi wstępne – klimat, przyczyna czy skutek? 4.2. Dowody na relacje klimat – twórczość 4.3. Podsumowanie
Rozdział 5. Zarys modelu klimatu dla kreatywności
5.1. Wprowadzenie 5.2. Inspiracje 5.3. Ku modelowi klimatu sprzyjającego twórczości 5.4. Podsumowanie
Rozdział 6. Konstrukcja i wstępne rezultaty badań Kwestionariuszem Kreatywnego Klimatu KKK1 i KKK2 (Badania 1-2)
6.1. Uwagi wstępne – inspiracje przy tworzeniu Kwestionariusza Kreatywnego Klimatu 6.2. Badanie 1. Klimat dla twórczości w szkole 6.2.1. Metoda i próba 6.2.2. Hipotezy 6.2.3. Prezentacja wyników 6.3. Badanie 2. Klimat dla twórczości w różnych typach firm 6.3.1. Metoda i próba 6.3.2. Hipotezy 6.3.3. Prezentacja wyników 6.4. Podsumowanie
Rozdział 7. Kreatogenny klimat szkoły – narzędzie i wyniki badań (BADANIA 3-4)
7.1. Klimat dla twórczości – jedna czy kilka składowych? 7.2. Kolejny etap konstrukcji – od KKK1.0 do KKK1.1 7.3. Od Kwestionariusza Kreatywnego Klimatu (KKK1.1) do Kwestionariusza Kreatogennego Klimatu Szkoły (KKKS) 7.3.1. Badanie 3 7.3.2. Klimat szkoły w wyjaśnianiu negatywnych zjawisk wśród młodzieży (badanie 4) 7.3.3. Dyskusja wyników badania 4
Rozdział 8. Kreatogenny klimat pracy – narzędzie i wyniki badań (Badanie 5)
8.1. Uwagi wstępne 8.2. Od KKK2.0 do KKKP (badanie 5) 8.2.1. Metoda 8.2.2. Próba 8.2.3. Prezentacja wyników 8.2.4. Podsumowanie
Rozdział 9. Perspektywy i ograniczenia w badaniach nad klimatem dla twórczości
9.1. Uwagi wstępne 9.2. Dynamika interpersonalna i zadaniowa 9.3. Jaki klimat sprzyja kształtowaniu twórczości? 9.4. Szkoły niepubliczne versus publiczne 9.5. Klimat a styl i poziom twórczości 9.6. Klimat a zjawiska ryzykowne 9.7. Klimat a motywowanie do twórczości 9.8. Problemy i wątpliwości 9.8.1. Poziom analizy 9.8.2. Kierunek wpływów 9.8.3. O możliwościach kształtowania klimatu
Bibliografia
Aneks
1. Kwestionariusz kreatogennego klimatu szkoły – KKKS 2. Kwestionariusz kreatogennego klimatu pracy – KKKP
|