Tytuł: | Kompetencje pracownicze w organizacji uczącej się | | Autor: | Marek Jabłoński | | ISBN: | 978-83-255-0758-9 | | Ilość stron: | 220 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 16.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | C.H. Beck | |
| Cena: | 39.00zł | |
Kompetencje pracownicze w ogranizacji uczącej się. Metody doskonalenia i rozwoju
• Kompetencje pracownicze są obecnie jednym z głównych czynników warunkujących uzyskanie przewagi konkurencyjnej zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Dlatego też zagwarantowanie ciągłego doskonalenia i rozwoju tych kompetencji staje się dziś koniecznością. • W książce podjęto próbę całościowego spojrzenia na problematykę doskonalenia kompetencji pracowniczych organizacji nie tylko mających charakter gospodarczy, lecz i niekomercyjny. Celem Autora jest zaprezentowanie metodyki rozwoju tych kompetencji. • Publikacja kierowana jest do wykładowców i studentów szkół wyższych na kierunkach ekonomicznych i zarządzania, przede wszystkim zaś zarządzania zasobami ludzkimi. Jej treść powinna również zainteresować menedżerów i pracowników komórek personalnych oraz szkoleniowców prowadzących kursy dotyczące zarządzania ludźmi.
Rozdziały:
Część 1. Wiedza i organizacyjne uczenie się 13
Rozdział 1. Wiedza czynnikiem konkurencyjności przedsiębiorstw 15 1.1. Wiedza „pierwotnym” zasobem organizacji . 15 1.2. Wiedza organizacyjna w wybranych typach organizacji 17 1.3 Współczesne ujęcia wiedzy organizacyjnej 23 1.4. Rozmyty charakter wiedzy współczesnej organizacji 25
Rozdział 2. Proces organizacyjnego uczenia się jako czynnik rozwoju organizacji 2.1. Uczenie się „pierwotną” funkcją organizacji . 30 2.2. Proces organizacyjnego uczenia się wyznacznikiem współczesnej organizacji . 32 2.3. Kluczowe aspekty procesu organizacyjnego uczenia się 36 2.4. Pętle procesu organizacyjnego uczenia się 39
Rozdział 3. Organizacja ucząca się wzorcem współczesnego przedsiębiorstwa 3.1. Istota i atrybuty organizacji uczącej się 49 3.2. Organizacja ucząca się w świetle dualistycznej koncepcji bytu realnego . 52 3.3. Organizacja ucząca się jako system . 55 3.4. System idealny organizacji uczącej się 62
Rozdział 4. Funkcje kierownicze 70 4.1. Funkcja identyfikacji 71 4.2. Funkcja organizowania 73 4.3. Funkcja komunikowania 76 4.4. Wytyczne realizacji funkcji kierowniczych . 78
Część 2. Kompetencje pracownicze a rozwój organizacji . 81
Rozdział 5. Istota i komponenty kompetencji pracowniczych . 83 5.1. Kompetencje pracownicze w ujęciu statycznym . 83 5.2. Dynamiczne ujęcie kompetencji pracowniczych . 87 5.3. Talenty pracownicze . 89
Rozdział 6. Kluczowe kompetencje organizacji źródłem przewagi konkurencyjnej . 93 6.1. Geneza i istota kluczowych kompetencji organizacji . 93 6.2. Kluczowe kompetencje przedsiębiorstwa pochodną kompetencji pracowniczych . 95 6.3. Holistyczne założenia analizy kompetencji w organizacji . 97 6.4. Kompetencyjny model tworzenia wartości w organizacji . 99
Rozdział 7. Kompetencje pracownicze determinantą kapitału intelektualnego organizacji . 103 7.1. Kapitał intelektualny składnikiem wartości organizacji . 103 7.2. Kompetencje pracownicze podstawą analizy kapitału intelektualnego organizacji . 107 7.3. Założenia i wytyczne analizy kapitału intelektualnego . 109
Rozdział 8. Kompetencje menedżerskie czynnikiem rozwoju organizacji . 115 8.1. Rola menedżerów w rozwoju organizacji . 115 8.2. Rola menedżerów według teorii wzrostu przedsiębiorstwa E.T. Penrose . 118 8.3. Role menedżerów w organizacji uczącej się. 120 8.4. Kompetencje menedżerskie jako zdolność o dgrywania ról . 124
Rozdział 9. Metody i techniki kształtowania kompetencji pracowniczych w organizacji uczącej się . 127 9.1. Źródła rozwoju kompetencji pracowniczych . 127 9.2. Znaczenie szkoleń na stanowiskach pracy . 128 9.3. Instrumenty rozwoju kompetencji pracowniczych . 131
Część 3. Kształtowanie kompetencji pracowniczych w organizacji uczącej się . 137
Rozdział 10. Formułowanie funkcji kompetencji pracowniczych . 139 10.1. Systemowa interpretacja funkcji kompetencji pracowniczych . 140 10.2. Funkcje kompetencji pracowniczych na tle podejścia sytuacyjnego . 142 10.3. Funkcje kompetencji a kategorie pracy . 143
Rozdział 11. Metodologiczne aspekty kształtowania kompetencji . 147 11.1. Wytyczne z perspektywy nowoczesnych koncepcji zarządzania. 147 11.2. Benchmarking – imitacja. 149 11.3. Zarządzanie wiedzą – wzmacnianie. 152 11.4. Reengineering – modelowanie. 153 11.5. Ramowa metodyka kształtowania kompetencji pracowniczych. 155
Rozdział 12. Szkolenia off-the-job w organizacji uczącej się . 158 12.1. Rola szkoleń off-the-job. 158 12.2. Zakres szkoleń off-the-job. 159 12.3. Integracja szkoleń on- i off-the-job w działaniu czysto umysłowym . 162
Rozdział 13. Zmienne sterowania procesami rozwoju kompetencji . 165 13.1. Cel i podłoże procesów rozwoju kompetencji pracowniczych. 165 13.2. Model rozwoju kompetencji pracowniczych. 166 13.3. Kontrolowanie i motywowanie. 170
Rozdział 14. Metoda oceny kompetencji pracowniczych w oparciu o logikę zbiorów rozmytych. 172 14.1. Przesłanki zastosowania metody. 173 14.2. Kompetencje pracownicze jako zmienna lingwistyczna . 174 14.3. Wnioskowanie przybliżone na zmiennych lingwistycznych. 178
Rozdział 15. Scenariusze doskonalenia kompetencji pracowniczych. 181 15.1. Założenia koncepcji planowania scenariuszowego. 181 15.2. Etapy opracowywania scenariuszy w organizacji uczącej się. 183 15.3. Transformacja funkcji kompetencji pracowniczych. 186
Rozdział 16. Instrumenty stymulujące zarządzanie wiedzą . 188 16.1. Promowanie zaangażowania pracowników. 188 16.2. Organizacyjne instrumenty wspierające innowacje. 190 16.3. Sposoby generowania pomysłów. 191
|