Tytuł: | Komputer w procesie kształtowania umiejętności kluczowych | | Autor: | Huk Tomasz | | ISBN: | 978-83-7251-925-2 | | Ilość stron: | 224 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 17.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 40.00zł | |
Ideą przewodnią książki jest prezentacja, analiza i wskazanie znaczenia koncepcji edukacji skupionej na kształtowaniu umiejętności kluczowych. Wymaga to odmiennych podejść do procesu organizacji nauczania oraz nowych kompetencji nauczycieli. Podejście to umożliwia w konsekwencji osobom młodym przygotowanie się do dalszej nauki oraz dorosłego życia i podjęcia pracy zawodowej. Osobom dorosłym zapewnia możliwości rozwijania i aktualizowania ukształtowanych umiejętności poprzez korzystanie z oferty edukacji ustawicznej w tworzącym się społeczeństwie wiedzy.
Umiejętności kluczowe dotyczą:
− planowania, organizacji i oceny własnej nauki,
− komunikowania się i współdziałania w zespole,
− twórczego rozwiązywania problemów,
− wykorzystania informacji i posługiwania się technologią informacyjną,
− połączenia wiedzy z praktyką,
− rozwijania zainteresowań i sprawności umysłowych oraz rozwiązywania koniktów.
Rozdziały:
Słowo wstępne
Wstęp
Rozdział 1. Kompetencje kluczowe a umiejętności
1.1. Edukacyjny wymiar pojęcia „umiejętności” 1.2. Kompetencje kluczowe w systemach edukacyjnych krajów Unii Europejskiej
Rozdział 2. Miejsce komputera w teoriach kształtowania umiejętności
2.1. Kognitywne teorie nauczania 2.1.1. Teoria rozwoju poznawczego dziecka Jeana Piageta 2.1.2. Kognitywny model Lwa Wygotskiego 2.1.3. Koncepcja procesu nauczania – uczenia się Seymoura Paperta 2.2. Aspekty społeczne i kulturowe w teorii uczenia się Jerome S. Brunera 2.3. Teoria nauczania programowanego 2.4. Teoria równoległego i rozproszonego modelu przetwarzania informacji 2.5. Teoria wielostronnego kształcenia 2.7. Style uczenia się i nauczania 2.7.1. Style uczenia się 2.7.2. Style nauczania
Rozdział 3. Identyfikacja umiejętności kluczowych na drugim etapie kształcenia w szkole podstawowej
3.1. Planowanie, organizacja i ocena własnej nauki 3.2. Umiejętność komunikowania się 3.3. Współdziałanie w zespole i praca w grupie 3.4. Twórcze rozwiązywanie problemów 3.5. Wykorzystanie informacji i posługiwanie się technologią informacyjną 3.6. Połączenie wiedzy z praktyką 3.7. Rozwijanie zainteresowań i sprawności umysłowych 3.8. Rozwiązywanie konfliktów
Rozdział 4. Komputerowe wspomaganie kształtowania umiejętności kluczowych w szkole podstawowej
4.1. Rodzaj sprzętu komputerowego 4.2. Cechy i funkcje oprogramowania edukacyjnego
Rozdział 5. Metodyczne aspekty nauczania informatyki w szkole podstawowej
5.1. Analiza podstawy programowej z informatyki w szkole podstawowej 5.2. Metody wykorzystywane w nauczaniu informatyki w klasach IV–VI 5.3. Ocena i pomiar umiejętności kluczowych uczniów 5.4. Charakterystyka uwarunkowań związanych z kształtowaniem umiejętności kluczowych
Rozdział 6. Planowanie i przygotowanie procesu kształtowania umiejętności kluczowych
Rozdział 7. Edukacyjne postulaty w procesie kształtowania umiejętności kluczowych
7.1 Wnioski praktyczne
Bibliografia
Wykaz tabel
Wykaz wykresów i rysunków
Wykaz aneksów
Aneks 1. Arkusz oceny prezentacji
Aneks 2. Scenariusze zajęć z informatyki w procesie kształtowania umiejętności kluczowych
Temat: Prawa i obowiązki użytkownika szkolnej pracowni komputerowej Temat: Zasady przygotowania prezentacji multimedialnej Temat: Przydatne strony w Internecie. Wykorzystanie elementów importowanych Temat: Porządkowanie danych pozyskanych z Internetu Temat: Pozyskiwanie informacji z wykorzystaniem urządzeń Technologii Informacyjnej Temat: Zastosowanie poczty i komunikatorów internetowych do przekazu informacji w postaci tekstowej, graficznej, dźwiękowej i wideo Temat: Wykorzystanie sieci lokalnej w pozyskiwaniu potrzebnych informacji Temat: Projektowanie i przygotowanie prezentacji multimedialnej Temat: Pokaz i ocena prezentacji multimedialnej
|