Tytuł: | Komunikacja i negocjowanie w organizacji | | Autor: | Józef Penc | | ISBN: | 978-83-7641-190-3 | | Ilość stron: | 176 | | Data wydania: | 2010 | | Format: | 15.8x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 38.00zł | |
Z recenzji dr hab. Elżbiety Jędrych, prof. PŁ:
We wszystkich dziedzinach biznesu sukces organizacji zależy od wiedzy i pomysłowości pracowników, ich motywacji i zaangażowania w efektywne działanie. Menedżerowie powinni umacniać te wartości i postawy pracowników, dzięki którym można kreować ich efektywne zachowania, lojalność i dążenie do sukcesu, a więc poszukiwać sposobów skutecznego kierowania. Ważnym sposobem takiego kierowania jest umiejętne komunikowanie się z ludźmi i prowadzenie negocjacji.
Komunikacja odgrywa kluczową rolę we wszystkich aspektach zarządzania, szczególnie w okresie przyspieszonych przemian. Ludzie komunikują się formalnie i nieformalnie (oficjalnie i nieoficjalnie), prezentując i uzgadniając swoje poglądy i racje. Menedżerowie, tworząc odpowiednie systemy komunikowania się w organizacji, powinni sprzyjać gotowości ludzi do prowadzenia dialogu, aby komunikacja formalna i nieformalna uzupełniały się, prowadząc do wzajemnego zrozumienia i chęci współpracy.
Na analogicznych zasadach opierają się negocjacje między kierownictwem a zespołem oraz wewnątrz zespołu. Skuteczność decyzji i uzgadniania stanowisk (kompromis, konsensus) zależą od stylów dyskusji – czy są one otwarte, rzeczowe i konstruktywne. O przebiegu negocjacji nie decydują umiejętności indywidualne uczestników, siła ich logiki i argumentacji, ale odpowiednia infrastruktura, psychologia i sztuka prowadzenia. W organizacji, gdzie konieczne jest poszukiwanie wzajemnych korzyści, otwartość, szczerość i partnerskie nastawienie nie oznaczają słabości i uległości, lecz mądrość, myślenie w kategoriach jutra, identyfikację z organizacją i jej zadaniami.
Takie ujęcie komunikowania się i negocjowania w organizacji zostało przedstawione w niniejszej książce. Powinna ona pomóc menedżerom i przyszłym kierownikom w pozyskiwaniu umiejętności w tym zakresie oraz doskonaleniu stylu współpracy z ludźmi.
Rozdziały:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Pracownicy i ich zachowania w organizacji
1.1. Zasoby ludzkie i ich rola w kreowaniu sukcesu firmy 1.2. Czynniki kształtujące zachowanie się człowieka 1.3. Reguły zachowania ludzi w organizacji
Rozdział 2. Kierowanie ludźmi w organizacji
2.1. Istota i style kierowania 2.2. Tworzenie nowego stylu kierowania
Rozdział 3. Symulowanie kreatywnych zachowań w organizacji
3.1. Uwarunkowania sprawnego działania pracowników w organizacji 3.2. Motywowanie działania pracowników w organizacji
Rozdział 4. Informowanie i komunikowanie w organizacji
4.1. Informacje i ich przepływy w organizacji 4.2. Komunikacja wewnątrz organizacji 4.3. Bariery sprawnej komunikacji 4.4. Usprawnianie procesów komunikacji
Rozdział 5. Sztuka prowadzenia negocjacji
5.1. Istota negocjowania 5.2. Przygotowanie negocjacji 5.3. Prowadzenie negocjacji 5.4. Strategie i taktyki negocjacyjne
Uwagi końcowe
Bibliografia
|