W okresie kryzysu, kiedy klasyczne ujęcia strategii organizacji - opracowane w bardziej spokojnych, przewidywalnych czasach - nie spełniają oczekiwań, należy poszukać innych rozwiązań.
W monografii autorzy na tle różnych niekonwencjonalnych koncepcji strategii opisanych w polskiej i światowej literaturze przedmiotu prezentują własne, oryginalne propozycje. Dotyczą one organizacji funkcjonujących w turbulentnym otoczeniu, czyli w warunkach ryzyka i niepewności. Te nowe niekorzystne warunki stwarzane przez otoczenie sprawiają, że przedsiębiorstwa w swoich długofalowych planach powinny uwzględniać nie tylko produkty i rynki, ale przede wszystkim zasoby (m.in. wiedzę, postawy pracowników, uprzywilejowane sformalizowane i niesformalizowane relacje z otoczeniem) mające wpływ na wykorzystywanie okazji. Współczesny menedżer powinien znać różne ujęcia strategii, aby w zależności od kontekstu sytuacyjnego przedsiębiorstwa móc dokonać trafnego ich wyboru.
Książka jest adresowana osób zainteresowanych tworzeniem i realizacją strategii organizacji i zmianami w sposobie myślenia o nich. Będzie zapewne ciekawą lekturą dla menedżerów oraz studentów kierunków biznesowych.
Rozdziały:
Wstęp (Rafał Krupski) Rozdział 1. Tradycyjne i nowoczesne ujęcia strategii organizacji 1.1. Filozofie i szkoły strategii (Jerzy Niemczyk) 1.2. Strategia jako system UC (Rafał Krupski) Uwagi wstępne Model strategii organizacji K. Obłoja Strategiczna karta wyników (SKW) Dwuwymiarowy model strategii H.W. Boyda, O.C. Walkera i J.C. Larreche'a Dwuwymiarowy model E.G. Olsona Ujęcie B. de Wita i R. Meyera Propozycje własne (R. Krupskiego) Inne propozycje Model biznesu 1.3. Strategia jako system ST (Rafał Krupski) Rozdział 2. Strategie ogólne i strategie domen organizacji (Ewa Stańczyk-Hugiet) 2.1. Wprowadzenie 2.2. Strategie behawioralne 2.3. Strategie na poziomie korporacji (strategie rozwoju) 2.4. Strategie biznesów (domen) Rozdział 3. Strategie funkcjonalne (Jerzy Niemczyk) 3.1. Wprowadzenie 3.2. Strategie działalności podstawowej Pojęcie strategii działalności podstawowej Ewolucja i rodzaje strategii działalności podstawowej z perspektywy głównych nurtów zarządzania strategicznego 3.3. Strategie marketingowe Pojęcie strategii marketingowej Ewolucja strategii marketingowej z perspektywy głównych nurtów zarządzania strategicznego Rodzaje strategii marketingowych 3.4. Strategie finansowe Pojęcie strategii finansowej Ewolucja i rodzaje strategii finansowych z perspektywy głównych nurtów zarządzania strategicznego 3.5. Strategie personalne Pojęcie strategii personalnej Ewolucja strategii personalnych z perspektywy głównych nurtów zarządzania strategicznego Rodzaje strategii personalnych 3.6. Strategie logistyczne Pojęcie strategii logistycznej Ewolucja strategii logistycznej z perspektywy głównych nurtów zarządzania strategicznego Rodzaje strategii logistycznych Rozdział 4. Strategie elastyczne (Rafał Krupski) 4.1. Elementy teorii strategii organizacji działającej w warunkach niepewności 4.2. Strategie o strukturze scenariuszy (system ST) 4.3. Teleologiczny kontekst elastyczności strategii Rozwój organizacji: opartych na celach strategicznych versus oparty na wykorzystywaniu okazji. Zagadnienia wstępne Koncepcja J.C. Collinsa i J.I. Porrasa Proste zasady Semikoherentne cele strategiczne w modelu organizacji działającej na krawędzi chaosu Własne ujęcia 4.4. Strategie w języku zasobów Podstawowe problemy identyfikacji strategii w języku zasobów w kontekście elastycznej strategii organizacji Rodzaje zasobów stanowiących o differentia specifica organizacji. Badania empiryczne Strategie kształtowania wiedzy Strategia zasobów relacyjnych Strategia kształtowania lojalności pracowniczej Strategia kształtowania kultury organizacyjnej 4.5. W kierunku nowego paradygmatu ZAKOŃCZENIE (Rafał Krupski)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 51,77zł
|