Tytuł: | Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny | | Autor: | Czesław Bywalec | | ISBN: | 978-83-255-1618-5 | | Ilość stron: | 298 | | Data wydania: | 09/2010 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | 17.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | C.H. Beck | |
| Cena: | 49.00zł | |
W procesie konsumpcji rośnie siła intelektualna i siła moralna człowieka, zwiększa się jego moc wytwórcza, rozwija wyobraźnia, zwiększa potęga umysłowa. Konsumpcja staje się najpotężniejszą siłą wytwórczą, gdyż w czasie wolnym od pracy, od bezpośredniego czasu produkcji, odbywa się rozwój jednostki ludzkiej.
Przedmiotem rozważań w tej książce są problemy związane z istotą, typologią, determinantami, prawidłowościami oraz efektami rozwoju konsumpcji i to zarówno w wymiarze jednostki ludzkiej, jak i w skali całego społeczeństwa. Jakkolwiek dominuje podejście ekonomiczne, to jednak na każdym niemal kroku wskazywano również na pozaekonomiczne, czyli społeczne, kulturowe oraz etyczne aspekty konsumpcji.
Książkę starano się tak skonstruować, by w miarę harmonijnie połączone zostały elementarne zagadnienia konsumpcji wchodzące w zakres akademickiego wykładu z takich dziedzin, jak teoria konsumpcji czy ekonomika konsumpcji, z rozważaniami o konsumpcji szerszej natury – teoretycznej i praktycznej. Dzięki temu może ona być traktowana nie tylko jako podręcznik akademicki, czyli tzw. książka pierwszego kontaktu z problematyką konsumpcji, ale także jako nowoczesna monografia naukowa z tego zakresu.
Rozdziały:
Rozdział 1. Terminologiczne i typologiczne problemy sfery konsumpcji 11 1.1. Pojęcie konsumpcji oraz sfery konsumpcji 11 1.2. Potrzeby konsumpcyjne – istota i rodzaje 17 1.3. Klasyfikacja konsumpcji 22 1.4. Problem ekonomicznej efektywności konsumpcji 32 1.5. Dylematy racjonalizacji konsumpcji 36 1.6. Inne kategorie sfery konsumpcji 38
Rozdział 2. Gospodarstwo domowe jako główny podmiot sfery konsumpcji 43 2.1. Istota i funkcje gospodarstw domowych 43 2.2. Zasady i organizacja funkcjonowania gospodarstwa domowego 52 2.3. Gospodarstwo domowe w systemie gospodarki narodowej 55
Rozdział 3. Przesłanki i uwarunkowania konsumpcji 60 3.1. Konsumpcja w procesie reprodukcji społecznej 60 3.2. Ujęcie mikro – uwarunkowania konsumpcji gospodarstwa domowego 61 3.3. Ujęcie makro – uwarunkowania konsumpcji społeczeństwa 91
Rozdział 4. Funkcje konsumpcji oraz prawidłowości jej rozwoju 108 4.1. Funkcje konsumpcji 108 4.2. Prawidłowości rozwoju konsumpcji 115
Rozdział 5. Konsumpcja w teorii ekonomii – ujęcie historyczne 137 5.1. Geneza i przesłanki zainteresowań ekonomii problematyką konsumpcji 137 5.2. Konsumpcja w ekonomii klasycznej 138 5.3. Marksowskie ujęcie konsumpcji 153 5.4. Konsumpcja w świetle teorii użyteczności i analizy marginalnej 155 5.5. Kooperatyzm i ekonomia społeczna Ch. Gide’a 165 5.6. Ekonomia dobrobytu 168 5.7. Początki empirycznych badań konsumpcji 174 5.8. Konsumpcja w teorii J.M. Keynesa 176 5.9. Konsumpcja w ekonomii powojennej 179 5.10. Od prymatu produkcji do prymatu konsumpcji – narodziny masowej konsumpcji 189
Rozdział 6. Konsumpcja w XXI wieku – nowe zjawiska i wyzwania 194 6.1. Nowa konsumpcja – geneza i istota 194 6.2. Ekologizacja oraz etyczne aspekty konsumpcji 195 6.3. Serwicyzacja i dematerializacja konsumpcji 198 6.4. Prywatyzacja i domocentryzacja konsumpcji 202 6.5. Homogenizacja i globalizacja konsumpcji 206 6.6. Heterogenizacja i glokalizacja konsumpcji 210 6.7. Konsumpcjonizm a dekonsumpcja 213 6.8. Prosumpcja i konswestycja 220 6.9. Mediatyzacja i wirtualizacja konsumpcji 223 6.10. Polityzacja i nacjonalizacja konsumpcji 226 6.11. Gadżetyzacja oraz marketyzacja konsumpcji 232
Rozdział 7. Konsumpcja społeczeństwa polskiego na tle przemian gospodarczych i społecznych po 1989 roku 239 7.1. Gospodarka polska po 1989 roku 239 7.2. Konsumpcja a oszczędzanie 241 7.3. Industrializacja oraz serwicyzacja konsumpcji 250 7.4. Konsumpcja prywatna a konsumpcja publiczna 252 7.5. Przestrzenne zróżnicowanie warunków bytu ludności 256 7.6. Ekonomiczno-społeczny rozkład dochodów i konsumpcji 262 7.7. Tendencje rozwojowe konsumpcji 272
|